معرفی کتاب

خرماستان ایران؛ کتابی برای خرمادوستان



به گزارش صبح ساحل،این کتاب دارای ۱۷۱ صفحه برای نخستین بار در یکهزار جلد با موضوع تاریخ پیدایش و آمار خرما در نخلستان‌ها توسط چاپخانه دیبا به چاپ رسید.

این کتاب توسط نویسنده به کشاورزان سخت‌کوش به خصوص مردم مناطق خرما خیز ایران زمین تقدیم شده است.

مقدمه این کتاب مرداد ماه سال ۷۱ ایرج افشار(سیستانی)نوشته است؛ در بخشی از این مقدمه آمده است: باستان‌شناسان کشت خرما را در ایران مقارن با آغاز سلسله هخامنشی ذکر کرده‌اند ولی گروهی دیگر براین باورند که سابقه پیدایش نخلستان‌ها در ایران، حتی بیش از۵ هزار سال است و در عین حال بعید نمی‌دانند که در روزگار هخامنشیان این کشت و کار از توسعه و گسترش بیشتری برخوردار بوده است.

در زمان ساسانیان نخل خرما در نواحی جنوبی ایران فراوان بوده است؛ نخل خرمای پارسی از لحاظ جنس بتر و عالی‌تر از نخل آرامی(عراقی) شمرده می‌شده زیرا در قانون مالیاتی خسرو اول انوشیروان آمده است:

«از هر چهار درخت خرمای پارسی یک درهم و از هر شش درخت خرمای عراقی همان مبلغ(یک درهم) خراج اخذ(دریافت) شود».

افشار در بخش مقدمه مطالعه این کتاب را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به آگاهی از مسائل مربوط به کشت، حفظ و نگهداری درخت خرما و برداشت محصول آن‌ها توصیه کرده است.

در این کتاب تاریخ پیدایش، آمار خرما و نخلستان‌ها، مراحل باروری، مناطق خرماخیز، چگونگی کشت، آبیاری، آفات، بیماری، عمر، سیلو، اجزا نخل، انواع خرما، خارک و رطب، اسامی خرما در نقاط مختلف، واژه‌ها و اصطلاحات محلی متداول در نواحی خرماخیز، محصولات فرعی خرما، انواع غذاها و دسرها، انواع صنایع دستی از نخل، نمونه‌هایی از اشعار سخن‌سرایان بزرگ و شعرای معاصر درباره خرما و... بیان شده است.

آشنایی با نویسنده کتاب

عباس انجم‌روز فرزند محمد و فاطمه هر دو عموزاده و از خواجه‌های (اعیان و اصیل) خور لارستان سال ۱۳۰۴ خورشیدی در یکی از خانواده‌های اعیان بندرلنگه متولد شد.

 پدرش خواجه محمد از تجار امارات متحده عربی بود. با توجه به شغل پدر، بخشی از دوران کودکی را به همراه خانواده در کشور امارات- در شهر (ابوظبی) سپری کرد. پس از آن به همراه خانواده به بندرعباس مهاجرت کردند. در جوانی به تهران رفت و فعالیت کاری خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۲۷ در مطبوعات ادامه داد.

از وی مقالاتی در روزنامه‌های خاور، کیهان، اطلاعات، خواندنی‌ها، پارس شیراز، پیک خجسته، بهار ایران، ندای زاهدان، تهران اکونومیست و غیره چاپ و منتشر شده است.

کتاب برقع‌پوشان خلیج فارس و دریایی عمان نیز دیگر کتاب عباس انجم‌روز است.

هم‌چنین مقالات ادبی به قلم وی دربررسی و شناخت سعدی و حافظ در نشریات ایران به چاپ رسیده است.

وی حافظ کل قرآن کریم بود و به زبان عربی فصیح، تسلط کامل داشت.

عباس انجم‌روز سال‌ها به عنوان مترجم زبان عربی و محقق فولکلور خلیج فارس با رادیو و تلویزیون ملی ایران بطور رسمی همکاری داشت و در ادامه این همکاری به عنوان نمایندهٔ ایران در عمان از سوی تلویزیون ملی ایران انتخاب شد.

  •  
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها