تغذیه مناسب برای داشتن ناخن هایی زیبا



آیا می دانید صرفا مواظبت از ناخنها ( عدم استفاده از مواد مضر برای ناخن،  انجام کارهای سخت و ... ) برای داشتن دستهای زیبا کافی نیست؟

آیا می دانید نوع مواد غذایی که در شبانه روز استفاده می کنیم در زیبایی ناخن های ما موثر است؟

در مقاله حاضر به بررسی انواع ویتامین ها، مواد غذایی لازم و روشهای مناسب برای مراقبت از ناخن پرداخته شده است لطفا با من همراه باشید:

یکی از اساسی‌ترین راه‌های تقویت ناخن‌ها مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها است. به همین منظور می‌توانید از روغن‌های موجود در کپسول‌های ویتامین E استفاده کنید. سعی شود هر شب قبل از خواب یک کپسول حاوی روغن ویتامین E را شکسته و روغن آن را روی ناخن‌ها ماساژ دهید. این عمل ناخن‌ها را هیدراته کرده و به آن‌ها رطوبت می‌بخشد. برای دریافت مزایای بیشتر پس از مشورت با پزشک می‌توانید از کپسول‌های ویتامین E به‌صورت خوراکی استفاده کنید.

بافت ناخن از پروتئین سفت و محکمی به نام کراتین تشکیل‌شده که ما برای داشتن ناخن‌های سالم باید از مواد و ویتامین‌هایی مانند C استفاده کنیم که ساخت کراتین در بدن راحت‌تر شود. ویتامین C نقش مهمی در استحکام و تقویت ناخن‌ها دارد که ما می‌توانیم از منابع این ویتامین هم به‌صورت خام و هم به‌صورت پخته استفاده کنیم.

منابع ویتامین C عبارت‌اند از مرکبات، نخودفرنگی، کیوی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی.

ویتامینی که اکثر خانم‌ها دچار کمبود آن هستند ویتامین D است که غذاهای دریایی به‌خصوص ماهی مقادیر زیاد و مهمی از ویتامین D را در خود دارد و تأثیر مستقیمی روی رشد و استحکام ناخن‌ها دارد.

منابعی که ویتامین D در آن موجود است عبارت‌اند از قارچ، لبنیات، ماهی، آفتاب و زرده‌ی تخم‌مرغ.

بیوتین و زینک را دو ماده‌ی معجزه‌آسا برای مو و ناخن میدانیم چراکه بدون این‌ها مو و ناخن خوبی نخواهیم داشت.

غلات سرشار از بیوتین هستند که البته بهتر است همراه با کربوهیدرات‌ها استفاده شوند. برای تأمین زینک گوشت سفید و قرمز را می‌توانیم منبع خوبی برای این ماده قرار دهیم. سبزیجات با برگ‌های سبز مانند بروکلی، کاهو، اسفناج، سرشار از ویتامین‌های مفید برای مو و ناخن هستند که باعث شفافیت آن‌ها می‌شود ولی ترجیحاً باید کمتر پخته شوند و بیشتر به‌صورت خام استفاده شوند.

 

 

در پایان نکاتی مؤثر برای داشتن ناخنی سالم و درخشان

1) به‌جای استفاده از سوهان‌های فلزی از سوهان‌های مقوایی استفاده کنیم

2) روغن‌های طبیعی مانند روغن کنجد و زیتون را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهیم

3) از حلال‌های ملایم و بدون استون برای پاک کردن لاک‌ها استفاده کنیم (به دلیل خشک شدن ناخن بعد از پاک کردن با استون خالص)

4) پشت سر هم ناخن‌ها را لاک نزنیم و بین هر 2 بار لاک زدن چند روزی را به ناخن‌ها تنفس دهیم

5) هرچند وقت یک‌بار از ماسک‌های روغنی و طبیعی برای تقویت ناخن‌هایمان استفاده کنیم

 

 

آتنا مصفا

مدیر سالن زیبایی آتنا

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها