وضعیت محیط‌زیستی سواحل قشم نگران‌ کننده است



به گزارش صبح ساحل،به نقل از تسنیم،حسین هاشمی تختی امروز در قشم، با بیان اینکه انسان با محیط زیست خود ارتباط متقابل دارد، گفت: از یک سو ادامه حیات انسان مستلزم بهره‌مندی از منابع و موهبت‌های محیط زیستی‌ است و از سوی دیگر سبک و نحوه زندگی انسان نیز بر محیط زیست او تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه این ارتباط متقابل می‌تواند سازنده یا مخرب باشد، اضافه کرد: گزارش‌هایی از لطمه‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری که افراد به محیط زیست وارد می‌کنند منتشر می‌شود که این امر مایه نگرانی عمیق همگان شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: توجه یک سویه به رشد اقتصادی موجب اضمحلال منابع طبیعی شده و بسیار فراتر از آستانه تحمل طبیعت به آن صدمه زده است.

وی با اشاره به اینکه دخالت‌های بی‌رویه و نسنجیده نظم حاکم بر اکوسیستم را مختل کرده است، یادآور شد: تخریب طبیعت برای پاسخگویی به حرص پایان‌ناپذیز و عطش سیر نشدنی، آسیب‌هایی بر طبیعت تحمیل می‌کند که بیش از حد تحمل و ظرفیت آن و انتظام زندگی اجتماعی جوامع بومی است.

هاشمی‌تختی گفت: فشار تخریب و سرعت و عمق ویرانی به حدی است که قواعد بازی نادیده گرفته می‌شود و نظام برنامه‌ریزی شده طبیعت از پاسخگویی به آن عاجز می‌ماند.
وی در واکنش به سئوالی مبنی بر آخرین وضعیت ساحل قشم و اخبار مرتبط در این راستا، گفت: در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر نارضایتی جوامع محلی از واگذاری بی‌رویه اراضی ساحلی و همچنین تخریب میراث طبیعی ملی در جزیره قشم در خبرگزاری‌ها منتشر شده که در صورت درستی، می‌تواند نگران کننده باشد.

وی افزود: بی‌شک توسعه در راستای رشد اقتصادی و توسعه پایدار جهت برخورداری جوامع محلی و گردشگران از تسهیلات و خدمات مطلوب مورد توجه و انتظار همه مسئولان و دست اندرکاران می‌باشد اما اگر رفتارها و اقدامات بیان شده با قوانین و اصول پایداری در تناقص باشد، آثار ناخواسته فراوانی را بر محیط زیست و معشیت جوامع وارد نموده و همچنین زندگی نسل فعلی و آینده مردمانی که سال‌های سال تاریخ منطقه را با وجود خود نگاشته‌اند، به مخاطره می‌اندازد.

هاشمی تختی تاکید کرد:‌ مسئولان باید با اکتساب آگاهی از واقعیت‌های تلخ زیست محیطی و فرهنگ زیستی جوامع محلی و بسط و تعمیق آن در بطن جوامع، به مدیریت صحیح منابع بپردازند و بر عطش پایان‌ناپذیر مهار زنند و تاراج منابع محدود طبیعت را متوقف کنند.
این نمانیده مجلس اضافه کرد:‌ لذا موارد بیان شده از سوی دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی و مردم روستاهای جزیره قشم باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تخطی از قانون، برخورد مقتدرانه با صورت پذیرفته و مرتکبین تخلفات مشمول مجازات شوند.
وی تصریح کرد: هیچ احدی مخالف با رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی نبوده و پیشرفت و استفاده صحیح از منابع سرلوحه برنامه‌های مسئولین جمهوری اسلامی ایران است، اما توجه به حقوق اجتماعی مردمان منطقه و سرزمین مادری آنان که نقش موثری در شکل‌گیری فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه این جوامع دارد باید در واگذاری بهینه و پایدار منابع طبیعی مدنظر قرار گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها