هیچ امیدی به اداره ارشاد نداریم



به گزارش صبح ساحل، نسیم ادبی، مهدی عطایی و سهند خیرآبادی اعضای هیئت داوران برای بررسی آثار در بخش نهایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان هستند. در حاشیه این جشنواره با مهدی عطایی، یکی از داوران این جشنواره گفت‌گوی کوتاهی داشتیم.مهدی عطایی دریایی دانش آموخته ارشد کارگردانی تئاتر است که از سال 53 وارد عرصه هنر شده و در سالهای 55 تا 58 ، پنج فیلم را در سینمای آزاد بندرعباس کارگردانی و نویسندگی کرده است.

 

مهدی عطایی دریایی در توضیح ماهیت جشنواره گفت: جشنواره تئاتر مکانی است که هنرمندان، بهترین آثار خود را در آن‌جا به نمایش می‌گذارند و عصاره ی فعالیت های تئاتر استان را به نمایش می‌گذارند.

وی در خصوص کیفیت آثار جشنواره اظهار کرد: تئاترهای جشنواره فراز و فرودهایی داشتند؛ برخی به تعریف تئاتر نزدیک بودند و برخی از این تعریف فاصله داشتند. شهرستان بندرعباس و میناب علی رغم اینکه خاستگاه تئاتر هرمزگان هستند ممکن است تئاترهای ضعیفی را ارائه دهند و یا برعکس. بنابراین بدون امکانات و زیرساخت و کارگاه های آموزشی هم میتوان  یک تئاتر خوب ارائه داد؛ کما اینکه گروه هایی که از شهرستان های دور در جشتواره شرکت کردند از این امکانات محروم بودند ولی در شهرستان های دورهم شاهد تئاترهای مفیدی بودیم.

نباید وضعیت تئاتر ما قائم بر افراد باشد.  در بندرعباس و میناب از دهه چهل نمایش وجود داشته است و اکنون درمسیر تولید این آثار قرار دارد اما در شهرستان‌ها این نگرانی وجود دارد که تئاترتاحد زیادی به افراد بستگی دارد و اگر این افراد از کار تئاتر منصرف شوند معلوم‌نیست سرنوشت تئاتر آن شهرستان به چه سمتی برود. برای این مسئله باید چاره ای اندیشید.

عطایی ضمن انتقاد از عدم حمایت وزارت ارشاد از تئاتر اضافه کرد: ما اصلا امیدی به اداره ارشاد نداریم. اداره ارشاد هرچند متولی بحث فرهنگ و هنر است اما علاقه زیادی برای حمایت از خود نشان نمی دهد. بنابراین هرمندان باید روی پای خودشان بایستند و انجمن ها فعال‌تر شوند. انجمن نمایش باید امکانی را فراهم کند که افرادی در این خصوص آموزش ببینند و در شهرستان های مختلف استان فعالیت کنند و کارگاه های آموزشی برگزار کنند.

داور سی و یکمین جشنواره تئاتر هرمزگان در پاسخ به گلایه های هنرمندان تئاتر از نبود سالن مناسب برای تمرین گفت: این کمبود امکانات و سالن ها علاوه بر شهرستان‌ها در بندرعباس نیز مشاهده می‌شود. تئاتر، هنری است که در همه جا می‌توان آن را تمرین کرد و اگر کسی بگوید حتما باید پلاتو برای تمرین وجود داشته باشد، بهانه می‌آورد و تئاتر را نشناخته است.

وی در جواب این سوال که آیا مولفه های بومی هرمزگان که در برخی نمایش ها شاهد آن بودیم در نخوه قضاوت و داوری موثر است، تصریح کرد: مولفه های بومی هرمزگان جزو آیتم های نمره دهی ما نیست اما به عنوان یک امتیاز مثبت درنظر گرفته می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها