کوه گنو محلی مناسب برای رویش گیاهان دارویی هرمزگان



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: نیمی از گیاهان دارویی شناخته شده استان در کوه گنو وجود دارد و این منطقه محل مناسبی برای رویش آنهاست.

به گزارش صبج ساحل به نقل از ایرنا امید ذاکری روز شنبه در گفت وگوبا این خبرگزاری افزود: گیاهانی شامل، تنگرس، درمنه، انزروت، سنای مکی، مورخوش، مریم گلی کارواندی(مورتلخ)، ارس، بادام کوهی، چوج، آویشن شیرازی، مریم نخودی، زیره، گلدر و گنجر به عنوان مهم‌ترین گونه‌های دارویی در منطقه گنو و بعضی از نقاط استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: منطقه گنو با ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بندرعباس قرار گرفته که به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد به بلندترین کوه هرمزگان شهرت دارد.

برداشت سالیانه ۲۰۰ تن گیاه دارویی  درهرمزگان

رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان درهمین زمینه اظهارداشت: سالیانه افزون بر۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی شامل، آویشن، حنا، آلوئه ورا، صبرزرد، مورخوش، مورتلخ، مرزنجوش و چای ترش از یک هزار رویشگاه‌ها و مزارع استان برداشت می شود.

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایرنا امین ضیایی درگفت وگوبا این خبرگزاری افزود: با توجه به بارندگی های سال گذشته و احیای مراتع با مشارکت مردم محلی همان منطقه، امسال گیاهان دارویی بسیار غنی و بستر مناسبی برای توسعه منابع طبیعی فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: برداشت گیاهان دارویی در قالب ۲۰ فقره قرارداد از شهرهای میناب، بندرعباس، رودان، حاجی آباد، بشاگرد و بستک به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

ضیایی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های موجود، در سال گذشته هیچ مجوزی از سوی منابع طبیعی هرمزگان برای برداشت گیاهان دارویی صادر نشد.

این استان با رویش گونه‌های گیاهی متنوع و کم‌نظیر، حتی یک کارخانه صنایع فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در آن وجود ندارد.

 بسیاری از این گیاهان دارویی پس از تهیه و خشک کردن، به استان‌های همجوار شامل، کرمان و فارس ارسال می شود زیرا کارخانه ای مستقل در هرمزگان نیست.

 این گیاهان دارویی پس از برداشت و ارسال به استان های همجوار، در اصفهان و تهران بسته بندی و به خارج از کشور صادر خواهد شد.

 وجود تعاونی های روستایی، ترویج فرآوری، عرق و اسانس گیری و راه اندازی مرکز فروش تخصصی گیاهان دارویی راهکارهای ایجاد اشتغال‌زایی و ارزش افزوده در استان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها