اتصالی برق در کوهستک سیریک جان می‌گیرد

مرگ زن میانسال بر اثر اتصالی برق کولر



زن میانسال اهل کوهستک سیریک در هنگام برداشتن قیچی از روی جا کولری، دچار برق گرفتگی شد و جان داد.
 عصر پنجشنبه گذشته خانواده  مشغول کاری و مادر نیز با چند نفر از همسایه ها درون حیاط بودند .زن میانسال برای برداشتن قیچی که پشم حیوانات را بزند به سمت جا کولری رفت ، زن پا برهنه بر روی زمین خیس ایستاد، دستش را به سمت قیچی روی جا کولری دراز کرد تا آن را بردارد اما ناگهان...


مرد جوان درون حیاط بود تا چشمش به مادرش افتاد که به خود می لرزید ، شوکه شد و با فریاد  به سرعت به  سمت کنتور رفت و  فیوز را قطع کرد...
فاطمه ترکمانی حدود 52ساله، به درمانگاه روستای بمانی و سپس به بیمارستان میناب منتقل شد اما وی در مسیر بیمارستان جان سپرده بود.


 برق گرفتگی کودک 2 ساله


محمد ترکمانی یکی از اقوام مرحوم در این مورد گفت: این حادثه در ساعت 5 عصر 14 آذرماه سال جاری رخ داد. وی از برق گرفتگی پسر برادرش  در روستای  بمانی ناشی از اتصالی برق کولر نیز سخن گفت که در تابستان امسال رخ داده بود و حسن  2 ساله دچار آسیب دیدگی زیادی شده بود.
وی افزود: حسن همراه با کودکان همسایه در حیاط منزلشان مشغول بازی بود که  در زیر جا کولری با پای برهنه درون آب پرید  و همان لحظه  دچار برق گرفتگی شد.


ترکمانی افزود که این کودک  یک ماه  در کما و دربیمارستان کودکان بندرعباس بستری بود و پس از بهوش آمدن  دچار نابینایی و فلج شد که پس از گذشت چند ماه با مراجعه به پزشکان مختلف در تهران، تا حدودی سلامتی اش به دست آمده است.


 مرگ 3 نفر در کوهستک


به گفته سنجری بخشدار بمانی سیریک، در سه ماه گذشته به‌علت برق گرفتگی در شهر بندر کوهستک سه نفر شامل کودک 3 ساله،زن 52 ساله بر اثر برق گرفتگی با کولر و مرد 41 ساله  در حین برق کشی  منزل ،جان خودشان را از دست دادند.


 اجبار نصب کلید حفاظت از جان در منازل


مسعود مکاری زاده مدیر دفتر ایمنی شرکت توزیع هرمزگان در خصوص  برق گرفتگی در منازل گفت: شرکت توزیع پس از نصب  کنتور در منازل،مسوولیت بر عهده اش نیست و اکثر منازل استان فاقد سیتم ارت(سیستم اتصال به زمین) و  یا معیوب است .


وی ادامه داد:  یکی از عوامل اصلی در بروز خسارات مالی، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی، مراکز اداری، تجاری و مجتمع‌های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق می‌باشد. مکاری زاده اتصالی برق کولر، ماشین لباسشویی،آبگرمکن، آیفون و...  از عوامل  مرگ افراد دانست که باید در هر خانه ارت یا کلید حفاظت از جان نصب باشد.  وی ادامه داد: حدود 2 سالی هست با همکاری نظام مهندسی و دستورالعمل اجرای، سیستم ارت در ساختمان ها، کلید حفاظت از جان در آپارتمانهای در حال ساخت، نصب می شود که  با نصب این  سیستم 90 تا 100 درصد از مرگ افراد بر اثر برق گرفتگی جلوگیری می شود.


گفتنی است: به منظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی یا محافظ جان استفاده می‌شود. با استفاده از کلیدهای Earth Fault و نشتی جریان یک عمر آسایش و امنیت و صرفه جوئی اقتصادی خواهید داشت. زمین کردن یا ارت نمودن یک سیستم الکتریکی است وفرآیند اتصال همه قطعات فلزی یا بدنه های فلزی دستگاه های الکتریکی (به غیر از هادی های اصلی مدار برق) به زمین می باشد و هدف از آن انتقال هر نوع نشتی انرژی الکتریکی در بدنه فلزی دستگاه ها به زمین به منظور حفاظت جان کارکنان با تجهیزات است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها