عضو هیئت مدیره و رییس واحد برنامه ریزی شرکت گاز استان هرمزگان خبر داد:

توسعه زیرساخت ها و شبکه گازرسانی در سال 99



عضو هیئت مدیره و رییس واحد برنامه ریزی شرکت گاز استان هرمزگان، سال 1399 را سال جهش این استان در زمینه توسعه زیرساخت ها و شبکه گازرسانی و رشد سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران، در اجرای پروژه های گازرسانی در شهر بندرعباس و سایر نقاط استان برشمرد.

 

به گزارش صبح ساحل، سعید داوری پور با اعلام این مطلب افزود: مبلغ سرمایه گذاری مصوب جهت اجرای پروژه های گازرسانی در سال 1399 بیش از 400 میلیارد تومان است که این مبلغ برابر مجموع سرمایه گذاری این شرکت در سالهای 96 و 97 خواهد بود.

 

وی با تأکید بر عنوان  سرمایه گذاری  به جای  صرف اعتبار  در پروژه های گازرسانی، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم هزینه هایی که برای اجرای این پروژه های عظیم گازرسانی صورت می گیرد، یک سرمایه گذاری دولتی با هدف توسعه زیرساخت های صنعتی و غیرصنعتی با هدف ایجاد اشتغال، رفاه و توسعه پایدار در استان محسوب می شود.

 

عضو هیئت مدیره شرکت گاز استان هرمزگان همچنین حجم عملیات مصوب و برنامه ریزی شده برای سال 99، را بیش از 1300 کیلومتر خطوط گازرسانی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کل زیرساخت های گازرسانی موجود در استان تا پایان سال 97، معادل  1006 کیلومتر است.

 

وی اضافه کرد: به موازات توسعه متوازن در مناطق شرقی و غربی استان، شهرستان های بندرعباس، رودان، بستک، پارسیان، حاجی آباد و قشم در حال حاضر عمده محورهای عملیات اجرایی توسعه گازرسانی هستند.

 

داوری پور اظهار داشت: از ابتدای تاسیس شرکت گاز در استان هرمزگان تاکنون ، حدود 14 هزار انشعاب گاز طی یک دهه گذشته نصب شده و با برنامه ریزی صورت گرفته طی سالجاری و هدف گذاری انجام شده برای سال 99 نصب بیش از 30 هزار انشعاب در دستور کار قرار دارد.

 

رییس برنامه ریزی شرکت گاز استان هرمزگان آمار فعلی مجموع خانوارهای دارای قابلیت استفاده از گاز طبیعی در استان هرمزگان را 56 هزار و 312 واحد عنوان کرد و گفت: ضریب نفوذ کلی گاز خانگی در استان به حدود 11 درصد رسیده است که پس از اجرا و اتمام برنامه های مصوب سال آینده طبق برنامه زمانی افق 1400،  به بیش از سه برابر و حدود 35درصد خواهد رسید.

 

داوری پور خاطرنشان کرد: چشم انداز شرکت گاز هرمزگان در افق 1400، قرارگرفتن در جایگاه 5 شرکت برتر در بین شرکت های گاز استانی است که در حال حاضر از نظر شاخص های استراتژیک مدیریت گازرسانی، در بین 10 شرکت برتر گاز استانی کشور قرار گرفته و برنامه ریزی جهت دستیابی به جایگاه مدنظر در این چشم انداز، به انجام رسیده است.

 

عضو هیات مدیره شرکت گاز استان هرمزگان از شهروندان و صاحبان مشاغل در این استان خواست تا در بخش های تجاری و خانگی با دریافت اشتراک و جایگزین کردن گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پاک، مطمئن و ایمن، پاسخ مناسبی به این حجم عظیم سرمایه گذاری داشته باشند و از این انرژی ارزان و پایدار استقبال شایسته تری نمایند.

 

وی همچنین به حجم مصرف گاز طبیعی استان در سال 97 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 6 میلیارد و 803 میلیون متر مکعب مصرف گاز طبیعی در استان بوده که نسبت به سال 96 دارای رشد 20 درصدی می باشد و بخش عمده مصرف ، یعنی بیش از 90 درصد در صنایع و بخش های تجاری بوده است.

 

داوری پور در خصوص عملیات گازرسانی به شهر بندرعباس تصریح کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به بندرعباس از سال 1390 با تعریف 8 فاز آغاز شد که فازهای 1تا 5 مراحل پایانی خود را پشت سرگذاشته اند و فاز 6و7 پیمانکار اجرای آن مشخص و ابلاغ به کار شده است.

 

وی ادامه داد: با شروع فاز 8 در نیمه دوم سال جاری، شبکه شهری بندرعباس تکمیل می شود که تا پایان سال 1400 به محدوده شهر بندرعباس به جز مناطقی که در بافت فرسوده قرار دارند یا به علت محدودیت های فنی امکان گازرسانی به آنها در این مقطع میسر نباشد، گازرسانی می شود.

 

رییس برنامه ریزی شرکت گاز استان هرمزگان گفت: بیش از 50 صنعت بزرگ استان و 20 جایگاه سی.ان.جی در استان از گاز طبیعی برخوردارند که بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده اند و پیش بینی کرده ایم که حجم جایگزینی گاز طبیعی و ظرفیت سازی برای صنایع استان به بیش از یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب در سال آینده برسد.

 

داوری پور با بیان آمارهای مربوط به اشتراک پذیری گاز، افزود: اشتراک پذیری جذب شده سال گذشته   به رقم یک هزار و 475 مورد رسید که از این تعداد یک هزار و 304 مشترک در شهرها و 171 مشترک روستایی است و همچنین تاکنون حدود 11 هزار خانوار شهری و روستایی اشتراک استفاده از گاز طبیعی را دریافت نموده اند .

 

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهایی که امسال با حمایت های مدیرعامل شرکت، استاندار، مجمع نمایندگان استان و مدیریت برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران حاصل شد، موفقیت در اخذ مصوبات هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران برای پروژه های گازرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان بندرلنگه، گازرسانی به شهرها و روستاهای بخش فارغان و احمدی در شهرستان حاجی آباد، گازرسانی به شهر سوزا در شهرستان قشم، گازرسانی به شهر جناح و روستاهای دهستان کوهیج و هرنگ در شهرستان بستک و گازرسانی به شهر تازیان و روستاهای دهستانهای ایسین، تازیان و...  بوده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد، به حول و قوه الهی تا پایان سالجاری و اوایل سال آتی، کلنگ آغاز مراحل اجرایی آاین پروژه ها به زمین زده خواهد شد و پیش بینی می شود طی مدت 2 سال تکمیل و به بهره برداری برسند.

 

عضو هیات مدیره شرکت گاز استان هرمزگان با بیان اینکه عملیات اجرایی گازرسانی به فازهای 6 و 7 بندرعباس و 12 روستا در شهرستان پارسیان نیز آغاز شده، اضافه کرد: پروژه هایی که هم اکنون در مرحله پیمان سپاری و برون سپاری هستند، شامل گازرسانی به شهر بیکاه و روستاهای سکل، اسلام آباد و دهگل کن در شهرستان رودان، شهرهای قلعه قاضی و تخت و 8 روستای تابعه در شهرستان بندرعباس است.

 

وی در خصوص گازرسانی به شرق استان خاطرنشان کرد: گازرسانی به شرق استان شامل شهرستان های میناب، سیریک و جاسک نیازمند اجرای خط انتقال اصلی به سمت کوه مبارک منشعب از خط لوله  هفتم سراسری گاز است و پس از آن اجرای انشعاب مورد نیاز جهت گازرسانی به شهرستان میناب، سیریک و جاسک از این خط صورت خواهد گرفت.

 

داوری پور خاطرنشان کرد: به دنبال این اقدامات، شرکت گاز استان هرمزگان می تواند نسبت به طراحی و اجرای شبکه گازرسانی شهری و روستایی شهرستانهای مذکور اقدام نماید.

وی اجرای این خط لوله را در حوزه اختیارات شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دانست و گفت: پیگیری های لازم به منظور اجرای این خط در حال انجام است و بر اساس آخرین گزارش های واصله پیش بینی می شود تا سال آینده تعیین تکلیف اجرای خط انتقال گاز فشارقوی نیز به انجام برسد.

 

        

 

 

 

         

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها