براساس جدیدترین داده های مرکز امار:

سقوط آزاد تعداد معاملات املاک هرمزگان


نویسنده: مصطفی دولخانی

براساس جدیدترین گزارش مرکز امار ایران شاهد افت شدید معاملات مسکن درسطح کشور هستیم.
این گزارش که وضعیت معاملات را در تابستان امسال مشخص میکند اشاره دارد درتابستان 1398 متوسط قیمت خرید و فروش هر متر زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی کشور36632 هزار ریال با میانگین مساحت 108 متر مربع و متوسط عمر بتای 12 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 7/3 درصد ونسبت به فصل مشابه سال قبل 6/64 درصد افزایش داشته است همچنین تعداد معاملات فروش زیر بنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به فصل قبل 7/37 درصد و نسبت به فصل مشابعه سال قبل 7/57 درصد کاهش داشته است.
مقایسه ی متوسط قیمت خرید وفروش هر متر مربع زیر بنای مسکونی درمیان استانهای کشور نشان می دهد که بیشترین ان 105346 هزار ریال با میانگین مساحت 86 متر مربع و متوسط عمر بنای 11سال در تهران و کمترین آن 2670هزار ریال با میانگین عمر بنای 11سال در استان   کهگیلویه و بویر احمد بوده است .
از سوی دیگرکمترین قیمت خریدوفروش هرمترزیرزیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این فصل مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمدبا 1068 هزارریال و بیشترین میزان ان متعلق به استان تهران با638889 هزارریال بوده است همچنین درتابستان 1398 ازکل معاملات انجام شده برای فروش زیربنای مسکونی درکشور دراستان تهران 8/28درصد دارای بیشترین سهم واستان خراسان جنوبی با 03/0 درصد دارای کمترین سهم هستند.
اما در استان هرمزگان درتابستان 1398 متوسط قیمت خرید وفروش هرمتر زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاههابی معاملات ملکی استان 13801هزار ریال با میانگین مساحت 104 متر مربع و متوسط عمر بتای 9 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 8/0درصد ونسبت به فصل مشابه سال قبل 9/50 درصد افزایش داشته است.
همه ی این اتفاقات در صورتی روی می دهد که در سپهر سیاستهای کلان  کشورواتفاقات مرتبط با ان شاهد تداوم وضع موجود خواهیم بود چه انکه فارغ از التهابات بنزینی اخیر در ماههای آینده فضای کشور تحت تاثیر انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی انتخاباتی خواهد شد وعمده ی توجهات حاکمیت هم بدین سمت معطوف.در حوزه ی بین الملل هم با شنیده شدن زمزمه های توافقات تجاری آمریکا با چین قیمت فلزهای پایه  عموماافزایش  خواهد یافت که دوفلز اساسی آهن و فولاد که کاربرد بالایی در ساخت وساز دارند نقششان برجسته تر خواهدبودکه در خوشبینانه ترین اگر رشد قیمت نداشته باشیم که بعید به نظر می رسد شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود.
از دیگرسوبا درگیرشدن ترامپ درپرونده ی استیضاحش همچنین قرار گرفتن هر چه بیشتر امریکا در جو انتخاباتی 2020مجال و حتی دلیل کمتری برای ایجاد تحولی مهم در پرونده ایران را برایش ایجاد میکند.این دلایل نشان از تداوم وضع موجود در کنار نوعی بلاتکلیفی از روند های حاکم بر متغیرهای اقتصاد کلان کشور است.پدیده ای که تداوم آن اختلال جدی درروند توسعه ی کشور محسوب میشود.
سازندگان مسکن در هرمزگان و بندرعباس از حاشیه سود کمی برخوردارند.
مهندس  محمد رضا عظیمی رئیس انجمن انبوه سازان استان هرمزگان به صبح ساحل گفت:متاسفانه با توجه به گران شدن نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم شاهد رکود معاملات مسکن هستیم که سازندگان از این رکودمعاملات بسیار متضرر میشوند . همچنین به علت سه برابر شدن قیمت بنزین هم تاثیر مضاعف بر این روند داشته است.
سازندگان مسکن در هرمزگان و به ویژه در بندرعباس از حاشیه سود کمی برخوردارند . به علت آنکه رشدقیمت مسکن دراستان ما وشهر بندرعباس کمتراز بسیاری از مراکز استانها بوده است که ما شاهد کوچ سرمایه گذاران بخش مسکن از استان به سایر استانها به ویژه تهران هستیم.
این مهاجرت علاوه برآنکه باعث تمرکز هرچه بیشتر جمعیت در این کلان شهر میشود زمینه مشکلات فراوان هم برای کشور وهم خود شهر تهران را ایجاد میکند چه آنکه جمعیت کنونی این شهر فراتر از ظرفیتهای شهری و اقلیمی است و معضلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک سنگین به همراه آورده است.
رئیس انجمن انبوه سازان استان اضافه کرد: برآوردهای ما نشان میدهد طی دوسال اخیر حدودسیصد میلیارد تومان در حوزه های ساخت و ساز در بندرعباس فرار سرمایه داشته ایم که متاسفانه در شهری چون تهران با همان پیامدهای ناگوار ذکر شده بلعیده شده است .
او در ادامه افزود: از دلایل مهم کاهش رغبت این بخش سرمایه گذاران برای تداوم حضور در بندرعباس نبود زیر ساخت های شهری لازم است چرا که این فقدان زیر ساختها، بندرعباس را از معیارهای شهری برای زندگی ایده آل دورترودورتر میکندو به عنوان انگیزه ی مهمی برای فرار سرمایه است چون سود دهی سرمایه گذاری را در شهرمان کاهش داده است.
عظیمی گفت:در صورتی که در اوایل ده پنجاه خورشیدی جمعیت بندرعباس به حدود پنجاه هزار نفر میرسید با رشدی تصاعدی به حدود بیش از ششصد هزار نفری رسیده اما بی شک اگر وضعیت کنونی و عدم توجه به زیر ساختها تداوم یابد شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.
به گفته محمد رضا عظیمی از دیگر دلایل کاهش رغبت ساخت ساز در بندرعباس هزینه های بالای عوارض پروانه های ساختمانی از سوی شهرداری است به طور مثال چیزی در حدود بیست درصد این هزینه ها متعلق به تامین اجتماعی  و آموزش و پرورش است در حالی که نه تامین اجتماعی خدماتی را بابت این هزینه ها به کارگران ساختمانی میدهد و نه سازندگان نمود عینی از هزینه های صرف شده بابت آموزش و پرورش می بینند.
عظیمی درپایان اشاره کرد:متاسفانه علی رغم تلاش های ما در انجمن و هم سازمان نظام مهندسی هنوز ساخت و سازهای زیر 1200متر مربع توسط افراد فاقد صلاحیت انجام میشود که در تلاشیم در اینده ی نزدیک با کمک کیله مراجع ذیصلاح و ذی مدخل این ساخت و سازها به افراد صاحب صلاحیت سپرده شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها