پاسخ مردم به نظرسنجی صبح ساحل؛

صندوق رأی را تحریم نکنیم



آیا در انتخابات شرکت می کنید؟

بله:36درصد

خیر:64 درصد

انتخابات، موضوعی که در اولین روز از نمایشگاه مطبوعات استان (12 تا 18 بهمن ماه) در غرفه رسانه "صبح ساحل" مورد نظرسنجی عموم قرار گرفت.نظرسنجی که هر روز تا پایان نمایشگاه با طرح سوال متفاوتی به منظور شناخت بیشتر دغدغه ها و سلیقه های مردم استان برگزار شد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی موضوع داغ این روزها است. همین امر سبب شد تا چگونگی حضور مردم را از خودشان جویا شویم.

اینکه انتخابات مجلس به چه میزان توسط مردم مورد استقبال قرارمی‌گیرد همواره بحث جدی بوده که امسال بعد از اعلام اسامی تایید صلاحیت شده‌ها توسط شورای‌نگهبان رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است. نامزدهای مورد نظر بسیاری از مردم رد صلاحیت شدند و برخی از کاندیدهای تایید صلاحیت شده‌ نیز کارنامه درخشانی ندارند. این نکته ای بود که حین مشارکت در نظرسنجی صبح ساحل بارها توسط مردم به آن اشاره شد.

64 درصد از شرکت کنندگان نظرسنجی مردمی صبح ساحل قصد شرکت در انتخابات را نداشتند . تعدادی از افراد به موضوع رد صلاحیت ها معترض بودند و با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه "با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد و رضایت عامه مردم باید مدنظر باشد و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند"، این انتخابات را تک جناحی دانستند و در این خصوص با مسئولان این نظرسنجی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

 تعدادی نیز به رد صلاحیت برخی از نماینده های کنونی استان در مجلس اشاره کردند.آنها خواستار بیان علت رد صلاحیت این نمایندگان شدند. رد صلاحیت ناصر شریفی نماینده‌ی کنونی غرب استان و حجت الاسلام ذوالقدر نماینده شرق هرمزگان و جاگزینی دختر حجت الاسلام ذوالقدر که تاکنون نماینده تهران بوده از جمله حواشی پر بحث روز اول نظر سنجی بود.

شخصیت های سیاسی استان نیز از جمله کسانی بودند که روز اول نمایشگاه مطبوعات ضمن بازدید از غرفه‌ی رسانه های مختلف با حضور در غرفه ی صبح ساحل در نظرسنجی این رسانه مشارکت کردند. که در این بین یکی از نمایندگان کنونی مجلس و کاندید مجلس یازدهم در واکنش به سوال مطرح شده به عدم اعلام علت رد صلاحیت ها اشاره کرد و محدودیت های قانونی شورای نگهبان را علت این موضوع دانست.

شفافیت هزینه های انتخاباتی یکی دیگر از مطالبات مردم در این زمینه بود.

موافقان این نظرسنجی با تاکید بر اینکه از حق رای خود تحت هر شرایطی استفاده خواهند کرد 36 درصد از جامعه آماری نظرسنجی را به خود اختصاص دادند. این شرکت‌کنندگان معتقد بودند حتی در شرایطی که دست مردم برای انتخابات تا حدودی بسته و محدود شده است. به هیچ عنوان صندوق رای را تحریم نمی کنند.

بسیاری از این افراد با اشاره به اینکه کشور در شرایط حساسی قرار دارد موضوع انتخابات را یک امر مهم و سرنوشت‌ساز عنوان کردند و پایین ‌بودن مشارکت مردم را به نفع برخی جریانات دانستند. به همین علت حضور قطعی خود را اعلام کردند.

در پایان روز اول نظرسنجی با 36 درصد آرا موافق و 64 درصد آرا مخالف، صبح ساحل خواستار حضور پرشور مردم به مانند انتخابات قبل است زیرا 1398 سالی پر از چالش برای استان و کشور است، از سیل فروردین ماه تا سیل دی ماه که در چند استان از جمله هرمزگان مردم را درگیر کرد، حوادث آبان ماه و در نهایت اقدام نظامی آمریکا علیه فرمانده بزرگ اسلام و شهادت ایشان و همراهان و شهادت جمعی از هموطنان در دو حادثه در کرمان و سانحه هوایی و ... همگی گویای شرایط خطیر کشور است. به همین علت هیچ مسئله ای نباید وحدت و انسجام کشور را خدشه‌دار کند.

وحدت و هم بستگی ملی رمز موفقیت ملت ما در چالش های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. رییس جمهور نیز با اعلام اینکه "بزرگ‌ترین قدرتی که خداوند در کشور ما قرار داده است قدرت ملی و مردمی است و هیچ قدرتی بالاتر از حضور، ایستادگی، فداکاری و اتحاد مردم نداریم" بر اهمیت این موضوع تاکید کردند و در ایراد آخرین سخنرانی خود در روز 22 بهمن امسال با بیان اینکه "انتقاد کنید اما با صندوق رای قهر نکنید" خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات پیشرو شدند.

تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه سال جاری موضوعی است که مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود بارها به آن تاکید کردند بنابراین مجریان و ناظران همگی بایستی زمینه های تحقق آن را فراهم کنند.

 

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها