زلزله یکشنبه گذشته خسارت جانی در پی نداشت

لرزه ۵.۸ ریشتری بر جان هرمزگانی ها



زمین لرزه عصر یکشنبه گذشته در هرمزگان  گرچه شدید بود و شهروندان مرکز  و غرب استان را به وحشت انداخت و آنها را به خیابانها کشاند اما خوشبختانه  خسارت جانی در بر  نداشت .

به گزارش صبح ساحل، ساعت 16 و 40 ثانیه، بیست و هفتم بهمن ماه، زمین لرزید، بلافاصله مرکز لرزه نگاری کشوری قدرت این زلزله را به  بزرگی  ۵.۸ ریشتر و کانون آن را در عمق 13 کیلومتری زمین در فاصله 11 کیلومتری لافت و 20 کیلومتری درگهان  اعلام کرد. شدت این زمین لرزه به حدی بود که بیش از ۲۰ ثانیه ادامه داشت ،البته  دو زمین لرزه 3 و 9 دهم ریشتری و 4 و 4 دهم ریشتری نیز در ساعت 15:51 و 15:54 دقیقه  در این منطقه به ثبت رسیده است. فیلم های دوربین مدار بسته مغازه های قشم و همچنین عکس های از ریزش بخشی از سقف وترک خوردگی منازل قدیمی به خصوص درگچین که در فضای مجازی دست به دست می شد گویای شدت زلزله  و وحشت مردم بود. 

در همان دقایقی اولیه  تیم های ارزیاب مدیریت بحران استانداری هرمزگان  برای بررسی خسارت به محل های زلزله اعزام شده اند. خبرهای از قطعی برق در چند روستا در منطقه گچین شهرستان بندرخمیر مخابره  شد که به علت شکستگی تیر برق فشار ضعیف رخ داده بود  وبا تلاش گروه های مدیریت  برق اکثر  مناطق  وصل شد ،همچنین  به دلیل پس لرزه ها مردم گچین دچار وحشت شده و شب را در بیرون از منزل به سر برند.بر اثر این زلزله خانم  26 ساله ای در شهر درگهان  مصدوم شد البته وی به علت ترس از زمین لرزه و هنگام خروج با عجله از خانه دچار خراشیدگی جزئی شده که از سوی گروه های اورژانس پزشکی خدمات درمانی دریافت کرد.
 بافت تاریخی لافت آسیب جزئی دیده است
به گفته مسوولان هیچ خسارتی به شهر درگهان  و  به مناطق مسکونی و مجتمع های تجاری شهر درگهان وارد نشده است همچنین به   گفته رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان نتیجه حاصل از ارزیابی تیم اعزامی از بافت تاریخی لافت این است که بافت تاریخی لافت آسیب جزئی داشته و فقط لایه رویه ای بعضی بادگیرها در اثر شدت زلزله فرو ریخته است.به‌دلیل شدت زلزله کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به بافت تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
اعزام تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن به  روستای گچین بالا 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان  از آماده باش نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان خبر داد و گفت: پس از وقوع زلزله بلافاصله نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر به‌صورت آماده‌باش درآمده و تیم‌های ارزیاب راهی منطقه شدند. 
مختار سلحشور با بیان اینکه این زمین لرزه در گچین بالا  موجب تخریب 3 باب منزل قدیمی و ترک خوردگی دیوار منازل شده بود اظهار داشت: در همان ساعات اولیه با کمک دهیاری در بین منازلی که دارای ترک‌خوردگی شدید بوده و شرایط برای اسکان ایمن نبود، چادر بین اهالی توزیع شد. 
وی تصریح کرد: تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن راهی روستای گچین بالا شده و پس از ارزیابی نیز منازلی که برای سکونت نیز ایمن نیست را بررسی و در صورت نیاز اقدام نهایی برای اسکان اضطراری نیز مهیا خواهیم کرد.
 زمین لرزه کوخرد بستک بدون خسارت
زمین لرزه  ای به بزرگی سه و ۷ دهم ریشتر کوخرد بستک را لرزاند مرکز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد.این زمین لرزه ساعت سه و ۵۹ دقیقه بامداد امروز در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد.عبدالحمید سعدینی سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان  از زمین لرزه بامداد امروز هرمزگان خسارتی نداشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها