اهمیت بالای توسعه ی زیرساخت های گردشگری استان


نویسنده: مصطفی دولخانی

در دنیای امروزیکی ازاصلی ترین راههای توسعه وایجاداشتغال کشورها توجه به مقوله ی گردشگری است.عمده ی سیاست گذاران امروز دنیا در اسنادبالادستی توسعه ی کشورشان توجه به مقوله ی گردشگری رادرصدر اهداف خود قرار داده اند. ازمهمترین راههای دست یابی به این هدف نیز توسعه ی زیرساخت های گردشگری خودمی دانند.

به گزارش صبح ساحل، براساس سند ملی توسعه ی استان هرمزگان از اولویتهای اصلی این سند،توسعه گردشگری این استان ذیل عنوان: گسترش تأسيسات و تجهيزات گردشگری در نوار ساحلی، كانون ها و عرصه های گردشگری است که با نگاهی به پتانسیل های موجوداین استان ازقبیل طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور باطول ۹۰۰ کیلومتر، وجود جنگل‌های روییده در دریا به نام حرا، جزیره‌های زیبا که برخی پناهگاه حیات وحش اند، همسایگی کوهستان و دریا و دشت در این استان به همراه اشکال مختلف فرسایش‌های آبی و بادی هرمزگان را تبدیل به یکی ازخیال انگیزترین استان ها برای گردش وتفریح کرده است.

آنچنان که ازگفته های مسئولان استان برمی آیدبرای جذب ۱۰ میلیون گردشگر در استان هدف گذاری شده است که تحقق این هدف اشتغالزایی و ایجاد درآمدهای وسیعی برای هرمزگان را به همراه خواهد داشت.بی شک دراین روندتوجه بیش ازپیش درجهت جذب گردشگرخارجی اهمیت ویژه ای پیدامیکندکه می توانددرتنگناهای کنونی ارزی کشورمشکلات این حوزه راتعدیل کند. باتوجه به ساحلی بودن استان مزیتهای هرمزگان درحوزه ی گردشگری دریااهمیت ویژه ای خواهدداشت. بنابراعلام مسئولان ،برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی استان هرمزگان در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی طراحی شده و تاکنون در این راستا اقدامات مختلفی در بخش های تأمین ایمنی آبراه‌ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه های توسعه ای صورت گرفته است.
طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در این استان شناسایی و سامانده شده که از این شمار ۱۷ مرکز گردشگری در جزیره قشم، ۱۲ مرکز در غرب، ۶ مرکز در بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز مربوط به جزیره کیش است.
در صنعت گردشگری بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آنها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می شود، لذا باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفائی این صنعت باشیم. 
در این میان برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت به همراه برنامه ریزی استراتژیک می تواند زمینه های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساختهای گردشگری را فراهم بیاورد. در استان ما فرصت های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون به آنها پرداخته نشده است.
 مدیریت کلان و متخصص در صنعت گردشگری حرف اول را می زند و باید فرصت ها را در استان شناسائی کرده و آنها را در طراحی جامع گردشگری بگنجاند و زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در زیرساختهای سخت مانند هتل ها، رستوران ها و جاذبه ها مهیا کند و مقامات استان نیز زمینه توسعه ی زیرساختهای نرم مانند آموزش، فرهنگ و ایجاد امنیت را در کشور گسترش دهند. 
تلاش بیش ازپیشی صورت گیرد تا در خصوص نقش زیرساختهای گردشگری به عنوان عاملی مؤثر در توسعه ی صنعت گردشگری وتوسعه ی استان مشخص گردد. همچنین وضعیت این زیرساختها در استان مورد بررسی قرار گیرد و علل عدم موفقیت زیرساختهای گردشگری هرمزگان در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نیز مورد نقد قرار بگیرد. 
با پرداختن به علل عدم رشد در این زمینه نسبت به سایر کشورهای منطقه وحتی استان های همجوار، راهکارهایی در خصوص حل مشکلات این صنعت به منصه ی عمل برسد.مطمئنا با توجه بیشتر به این مقوله ظرفیت بالایی برای تولیدثروت وایجاداشتغال پایداردراستان ما ایجادخواهدشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها