نگاهی به نظرسنجی «صبح ساحل» در نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان؛

بومی‌گزینی یا بومی‌گریزی؟



وضعیت استخدام نیروهای بومی در استان هرمزگان موضوعی بود که در دومین روز از نمایشگاه مطبوعات استان (۱۲ تا ۱۸ بهمن‌ماه) در غرفه رسانه صبح ساحل، مورد نظرسنجی عموم مردم قرار گرفت. 

به نظر شما استخدام نیروی بومی در صنایع استان هرمزگان چند درصد است؟

بیش از ۵۰ درصد: ۱۷ نفر
کم‌تر از ۵۰ درصد: ۹۳ نفر
نیروی انسانی جزو سرمایه‌های ارزشمند هر منطقه محسوب می‌شود و با مهارت و خلاقیت خود، در توسعه صنایع مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. استان هرمزگان با دارا بودن انواع واحدهای صنعتی، بنادر و بنگاه‌های اقتصادی، یکی از استان‌های مهم کشور از نظر اقتصادی محسوب می‌شود به‌ طوری که آن را قطب اقتصاد کشور می‌نامند. با وجود این صنایع بزرگ و کوچک نظیر شرکت نفت ستاره، آلومینیوم المهدی، پالایش نفت بندرعباس، اسکله شهید رجایی و سایر شرکت‌‌های صنعتی در استان هرمزگان، مشکل بیکاری یکی از معضلات مهم این استان به شمار می‌آید. با این وجود، پاییز امسال، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را در استان هرمزگان ۱۳ و نیم درصد اعلام کرد که این رقم نسبت به سال گذشته ۳ و ۲ دهم درصد افزایش یافته‌است. در این شرایط یکی از مسائلی که اختلاف نظرهای زیادی برسر آن وجود دارد، موضوع استخدام نیروهای بومی در صنایع استان است. عده‌ای معتقدند صنایع استان اشباع از افراد غیربومی است درحالی‌که اولویت نیروی کار در استان باید بر اساس بومی‌گزینی باشد؛ زیرا استخدام نیرویهای غیربومی باعث افزایش مهاجرت به استان هرمزگان می‌شود. آن‌ها بر این باورند که این مهاجرت‌ها علاوه بر تاثیرات منفی فرهنگی  و اجتماعی موجب اتلاف منابع و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود. هم‌چنین این نیروهای غیربومی با مشکل اسکان، تردد بین شهری و دوری از خانواده مواجه‌اند. این افراد معترض به استخدام نیروهای غیربومی عموما جوانان بیکار و بومی استان هرمزگان هستند. در مقابل عده‌ای نظر دیگری دارند و معتقدند باید در درجه اول توانایی علمی و صلاحیت عملی در استخدام نیروی انسانی مورد توجه قرار بگیرد و در درجه دوم به بومی یا غیربومی بودن این نیروها پرداخته شود. آن‌ها می‌گویند: ما ملتی واحد با قانون اساسی یکسان هستیم و در برابر منابع بیت‌المال از حق یکسانی برخورداریم. با وجود این اخلاف نظرها در بین مردم، مسئولان، آمارهای ضد و نقیضی در رابطه با استخدام نیروهای بومی در صنایع منتشر میکنند. اما همان‌طور که در نتیجه نظر سنجی هم مشاهده می‌کنید اکثریت بازدیدکنندگان آمار استخدام نیروی بومی در استان هرمزگان را کم‌تر از ۵۰ درصد می‌دانند. 
موضوع استخدام نیروهای بومی در سال‌های اخیر حتی واکنش چندتن از نمایندگان استان هرمزگان درمجلس را هم برانگیخته‌است به طوری که هاشمی تختی سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «برخی ها کماکان جلوی اجرای قانون استخدام نیروهای بومی و ماندگار در صنایع و بنگاه های بزرگ سنگ اندازی می کنند».
وی در همین راستا سهیم سازی نیروهای استان از فرصت های شغلی را یکی از مهمترین دغدغه های استان هرمزگان دانست.احمد مرادی نیز در جلسه علنی مجلس در مهرماه امسال مجلس در تذکری به وزیر دادگستری گفت: «متاسفانه سازمان تعزیرات حکومتی برای استخدام نیروهای مورد نیاز خود در هرمزگان نیروهای خارج از استان را پذیرش کرده است؛ وزیر پاسخگوی این بی‌عدالتی و تبعیض در حق جوانان استان هرمزگان باشد».
شایان ذکر است که استاندار هرمزگان نیز در مهرماه امسال آمار نیروهای بومی شاغل در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی هرمزگان  ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: «بر اساس گزارش تأمین اجتماعی استان، تعداد تمام بیمه‌شدگان استان هرمزگان ۳۴۰ هزار نفر است که از این رقم ۵۲ درصد (مستند به کد ملی) متولدین استان هستند و بیش از ۲۵ درصد نیروهای آنان نیز افراد دارای سابقه بیش از پنج سال سکونت و ماندگار در هرمزگان می‌باشند».
طبق این آمار بیش از ۷۵ درصد نیروها شاغل در بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و واحدهای تولیدی هرمزگان از نیروهای بومی و ماندگار این استان هستند اما با رجوع به آمار نظرسنجی از مردم در غرفه روزنامه، متوجه می‌شویم که مردم این‌طور فکر نمی‌کنند؛ طبق آمار این نظرسنجی 93 نفر، استخدام نیروی بومی در استان هرمزگان را کم‌تر از 50 درصد انتخاب کردند در حالی که فقط 17 نفر این آمار را بیش از 50 درصد دانستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها