احداث بزرگترین آب‌ شیرین‌کن کشور در بندرعباس



صبح ساحل، اقتصادی _ رئیس جمهور با حضور وزیر نیرو کلنگ عملیات ساخت بزرگترین آب‌ شیرین‌کن کشور را در بندرعباس به زمین زد.

این طرح قرار است پس از شیرین‌سازی آب، آب شیرین را از خلیج‌فارس جهت مصرف صنایع و شرب در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد به این مناطق منتقل کند.

این طرح شامل چهار فاز است که طی هر فاز و به‌ویژه فاز نخست ظرفیت تولید روزانه 150 هزار مترمکعب آب را داردو توسط بخش خصوصی اجرایی می شود.

تامین نیاز آبی مصرف‌کنندگان در فاز نخست طرح شامل صنایع و شرب استان هرمزگان می‌باشد که میزان آب موردنیاز هرمزگان 30میلیون متر مکعب در سال و معادل 21درصد از آب تولیدی این طرح است.

همچنین تامین آب موردنیاز شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر(در استان کرمان) از دیگر اهداف این طرح است که این شرکت با 35میلیون متر مکعب در سال 25درصد کل توان تولید طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس را به خود اختصاص داده است.

سایر مصارف احداث بزرگترین آبشیرین‌کن کشور نیز معادل 15میلیون متر مکعب و 11درصد پروژه را شامل می‌شود.

تاسیسات شیرین‌سازی فاز نخست آبشیرین‌کن شامل واحد آبگیری از دریا به ظرفیت 4.8میلیون متر مکعب در روز جهت تامین آب خام موردنیاز فازهای یک و دو و توسعه‌ای آتی واحد آبشیرین‌کن به روش Ro به ظرفیت 295هزار متر مکعب در روز می‌باشد.

طبق برآورد هزینه‌های اجرایی طرح، تاسیس آبگیر و شیرین‌سازی فاز اول 640میلیارد ريال هزینه دارد که طبق برنامه در مدت زمان سه سال اجرا خواهد شد.

قطعه اول این طرح 12هزار میلیارد ريال هزینه دارد که باید در مدت چهار سال، قطعه دوم با هزینه 4000میلیارد ريال در چهار سال و قطعه سوم با 4500میلیارد ريال در چهار سال احداث شود.

زمان اجرای کل طرح، باتوجه به اجرای همزمان طرح، مدت اجرای فاز اول آبشیرین‌کن به همراه اجرای قطعات یک تا سه خط انتقال آب، معادل چهار سال می‌باشد.

وزیر نیرو در حاشیه کلنگ زنی از طرح مذکور با بیان اینکه روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین توسط آب شیرین‌کن‌ها در حوزه خلیج‌فارس تولید می‌شود، گفت: طرح‌های جدید آبرسانی وزارت نیرو، تنش‌های بین‌المللی را در حوزه آب کم کرده است.

 مجید نامجو ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زمین‌لرزه در بشاگرد گفت: طی دولت نهم پروژه‌ای در راستای آبرسانی به بشاگرد از طریق سد جگین به تصویب رسید که این پروژه در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی با بیان اینکه در زمین لرزه‌های اخیر بشاگرد طی ساعات کوتاهی جریان برق و آب مجدد متصل و برقرار شده است ادامه داد: یکی از دستگاه‌های پویا در حوزه خدمات‌رسانی هستیم.

نامجو با بیان اینکه در دولت نهم و دهم 17 سد به بهره‌برداری رسیده است، بیان کرد: 11 مورد از اینها طی دو سال اخیر بهره‌برداری شده است.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی سدهای جدید در کشور تاکید کرد: در برنامه جدید آبرسانی کشور، بنابراین انتقال آب از فرامرزها به داخل کشور داریم که این افتخار نصیب دولت دهم شده است به نحوی که، رئیس جمهور طی مذاکراتی با تاجیکستان زمینه انتقال آب را به ایران فراهم آورده است.

به گفته وزیر نیرو حرکت به سمت توسعه آب شیرین‌کن‌ها با استفاده از آب خلیج‌فارس نیز به عنوان یک سیاست کلان در حوزه آبرسانی کلید خورده است.

نامجو با اشاره به مختصات و مشخصات آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس اضافه کرد: 30 درصد از آب شیرین‌کن این مجتمع به هرمزگان اختصاص و مابقی آب در راستای مصرف در صنایع چادرملو مثل سرچشمه در استان‌های یزد و کرمان و همچنین روستاهای موجود در مسیر انتقال می‌یابد.

به گفته نامجو طرح‌های جدید ایران در آبرسانی، تنش‌های بین‌المللی را نیز پیرامون آب کم کرده است.

وی بیان کرد: با مصوبه خرید تضمینی آب به قیمت تمام شده، دیگر نگرانی از بابت توسعه آب شیرین‌کن‌ها در کشور نداریم.

نامجو گفت: پس از انتشار اخبار طرح آب شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی، تقاضاهایی از سراسر کشور پیرامون دریافت مجوز آب شیرین‌کن‌ها به وزارت نیرو وصول شده است.

به گفته این وزیر دولت دهم در حال حاضر سهم ایران از تولید روزانه 12 میلیون مترمکعب آب شیرین توسط آب شیرین‌کن‌ها در حوزه خلیج‌فارس تنها 3 درصد است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها