گفتگوی صبح ساحل با اعضا گروه " نجات و امداد مردمی آتش نشانی بندرعباس

گروه (نام) شب زنده داران سلامت



نیمه شب است و شهر خلوت. در گوشه ای از شهر، سفید پوشانی با صورتهای ماسک زده ، مخزن 20 کیلویی بر روی کمر در حال ضد عفونی وگندزدایی در معابر عمومی و کوچه و پس کوچه های از آلودگی کرونای بی رحم .

به گزارش صبح ساحل، شب است و شنیده شدن  گهگداری صدای عبور خودروها. سکوت خیابان ها آن قدر سبک هست که صدای پاشیده شدن مواد ضدعفونی کننده بر روی  آسفالت و... را می توان شنید....

نیش ترمز بعضی از خودروها به صدا در می آید سرنشینان به افرادی نزدیک می شوند وخدا قوتی می گویند که بدون هیچ چشمداشتی  ، به سلامت و پاکیزگی وخدمت به شهر و دیارشان می اندیشند، آن  را افتخار می دانند و بس.

گروه «نام»، گروه نجات و امداد مردمی آتش نشانی بندرعباس .گروهی بیش از500 نفره که  از پنجشنبه گذشته تاکنون ،خوش آوازه بوده اند وسطح شهر بندرعباس را هر شب از آلودگی کرونا ضدعفونی کردند.گروهی متشکل از آتش نشانان فداکار و جوانان داوطلب علاقمند  خدمت به همشهریان که از ساعت 22 تا دم دمای صبح  مشغول عملیات گندزدایی و ضدعفونی شهر هستند .

بلوار سید جمال‌الدین اسدآبادی، خیابان بهادر جنوبی، سه‌راه دلگشا، بازار مرکزی شهر، بازار ماهی‌فروشان، چهار راه نخل ناخدا، بلوار دانشگاه، بلوار مصطفی خمینی و دیگر مکان‌های عمومی و پرتردد شهر و ورودی مساجد و...ضدعفونی شده است.

» نام»و مقابله با شیوع ویروس کرونا 

« نام» (نجات امداد مردمی) باهدف پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا  تشکیل شده است که در دو گروه شامل انتشار مطالب صحیح پیشگیری در مقابله با کرونا و گروه دیگر شامل امدادگران و داوطلبان سلامت با استفاده از ماشین‌آلات این سازمان و پمپ‌های سیار شهر بندرعباس را در ساعات پایانی شب ضدعفونی می‌کنند».

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با بیان این مطلب می گوید:در کنار آن تیم‌های عملیات آتش‌نشانی بندرعباس در فعالیتی وسیع‌تر اقدام به ضدعفونی اماکن عمومی شهر بندرعباس می‌کنند.حسن امینی زاده می افزاید: داوطلبان که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود در گروه های دو یا سه نفره پس از تحویل ماسک و دستکش ، لباس و مواد ضدعفونی کننده در ابتدا به سمت محلات خود و سپس مکانهای دیگر می روند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان از ساعت 10 شب تا یک یا 2 بامداد  وتیم های آتش نشانی تا 6 صبح  در مکانهای عمومی  در حال ضدعفونی  هستند می افزاید: ضد عفونی کردن اماکن عمومی پرتردد برعلیه ویروس کرونا  هر شب به خوبی در حال انجام است و نیروهای مردمی نیز در این زمینه همکاری دارند.

امینی زاده با بیان اینکه برای این منظور 4  تن محلول ویژه با 50 دستگاه پمپ سیار برای ضدعفونی معابر اختصاص‌یافته است و این کار تا اعلام کنترل کامل ویروس کرونا در بندرعباس ادامه دارد می گوید: این محلول آب ژاول (وایتکس) و آب به نسبت یک به 50 می باشد که هر فرد نیز می تواند این محلول را تهیه و محیط کار و زندگی خود را ضد عفونی کنند.

وی یادآور می شود:متنی که اخیراً در فضای مجازی مبنی بر انتشار سم ادورانت جهت مهار تکثیر ویروس* *منتشر شده و از سوی فردی از آتش نشانی در فضای مجازی دست به دست می گردد، به طور کامل تکذیب و رد می‌ کنیم و سوءاستفاده های صورت گرفته در این خصوص از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا قابلیت پیگیری دارد. معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس می گوید که وضعیت شهر بندرعباس با توجه به شیوع ویروس کرونا عادی نیست و تا زمانی که وضعیت به حالت عادی بازگردد و دانشگاه علوم پزشکی این مسئله را اعلام کند ضد عفونی معابر ادامه خواهد داشت.

 دستکش ها و ماسکهای خود را خیابان و معابر رها نکنید

پریسا غفاری یکی از فعالان محیط زیست و عضو «نام» که از تشکیل این گروه تا کنون هر شب همراه بوده است می گوید: شبها زمانی که برای گندزدایی و ضدعفونی کننده وارد  خیابانها و معابر می شویم با انبوهی از دستکش های یک بار مصرف و دستکش های لاتکس و ماسک روبرو می شویم  کاش همانطور که مراقب سلامتی خود هستیم مراقب سلامتی شهر و شهروندان هم باشیم این وسایل را درون سطل های زباله بریزیم. وی از علاقه به کار در آتش نشانی می گوید:علاقه داشتم  آتش نشان شوم تا اینکه با توصیه یکی از بچه های آتش نشانی اسمم را برای کلاسهای  آتش نشان داووطلب نوشتم  که سالی یک بار برگزار می شود، در تیرماه  دوره یک هفته ای و فشرده به همراه حدود 100 نفر در 4 گروه 25 نفره برگزار شد شرکت کردم  و پس از گذراندن کلاسهای تئوری و عملی گواهینامه آتش نشان داوطلب  صادر شد.غفاری ادامه می دهد: من و همکاران خانم در  آموزش بازی مقابله با بحران  برای کودکان شرکت می دهیم و به  آنها  آموزش می دهیم. وی گریزی به  گروه» نام» می زند و می گوید:پس از اینکه با خبر شدم پویش» نام» راه افتاده است بلافاصله آمادگی خود را اعلام کردم و هر شب به همراه یکی از اعضا در محلات و معابر مشغول به ضدعفونی و گندزدایی هستم و واقعا بچه های ما بدون هیچ چشمداشتی به این پویش پیوستند و روز به روز به این روه افزوده می شوند .این جوان 38 ساله ، آسایش ، سلامتی و رفاه مردم آرزوی پویش نام می داند و ادامه می دهد: حس خوبی دردفاع از  مردم ، همشهریان و جامعه دارم و یکی از دلایل پیوستن به  آتش نشانی خدمت به جامعه ،برای محیط زیست  و... است که امیدوارم در این مسیر  موفق و مفید باشم.این فعال اجتماعی از استقبال مردم  می گوید.

«خدا قوت گفتن رهگذران برای ما از هر چیزی بیشتر ارزش دارد و اینکه  فکر می کنند مواد خاصی به در و دیوار می پاشیم اما  بعد که جلو می آیند وبو می کنند  می فهمند بوی وایتکس است سمی در کار نیست ، در آنجا به آنها آموزش می دهیم که چطوری محلول درست کنند یا زمانی که خانم ها می فهمند در این لباس پوشیده سفید، خانمی هست استقبال می کنند نزدیک می آیند سوال می پرسند...»

 استقبال رهگذران  و مغازه داران

« بعضی از افراد، ما را با پوشش  سفید  و تجهیزات می دیدند می ترسیدند  بعد از که توضیح می دادیم برای چه کاری اینجا هستیم، کلی خوشحال می شدند  و دعای خیر می کردند». سنا خواجه فینی ، 23 ساله، یکی از جوانان فعال شهر ،این را می گوید و ادامه می دهد: مغازه داران با پذیرایی  از ما استقبال می کنند  و بازار عکس و سلفی هم گرم است مردم با دیدن ما، عکس می گیرند.  وی با اظهار خوشحالی از  آشنایی با این  پویش مردمی می گوید: پینگ بال بازی می کنم واز طریق  استادم فرجام دانش ، به این گروه پیوستم وافتخار می کنم عضو گرون «نام « هستم .

 ترس از سگ مانع انجام  وظیفه نشد

فواد رحیمی، 17 ساله  ،دانش آموز رشته ایمنی آتش نشانی  هنرستان طالقانی . وی یکی از اعضا گروه «نام» است که به دلیل علاقه به شغل آتش نشانی ، رشته اش را این حرفه انتخاب کرده است .«در زمان انجام عملیات ضد عفونی شهر با همکاران گروه «نام»  چهره شاد همشهریانم رو می بینم، انرژی می گیریم و شور و اشتیاق کار ما دوچندان می شود». وی این را می گوید و ادامه می دهد:افتخار می کنم عضو کوچکی از مدافعان سلامتی هستم که جان همشهریان را از آلودگی کرونا  نجات می دهم. وی به یکی از خاطراتش اشاره می کند و می افزاید: طبق برنامه که فرماندهای گروه مان تعیین کرده بود بر این شد که هر گروه محله سکونت خود را ضد عفونی کند، مسیر طولانی را ضد عفونی کردم تا به پارک شهدا منطقه آزادگان رسیدم و ناغافل با چندین سگ خیابانی مواجه شدم، و از آن جایی که هم گروهی من غایب بود و تنها بودم خیلی ترسیدم. اما به دلیل علاقه زیاد به هم کاری با گروه «نام» و حس مردم دوستی باز هم به کار خود ادامه دادم.

 امدادگر هلال احمر هستم و عضو نام

«امدادگر هلال احمر هستم و عضو گروه نجات و امداد مردمی آتش نشانی بندرعباس، دوست دارم تا عمر دارم در راه خدمت به مردم گام بر دارم «.رقیه صادقی  ادامه می دهد:» پس از گذراندن دوره های آتش نشان داوطلب، مشغول آموزش  بازی مقابله با بحران  برای جامعه هدف کودکان 5 تا 10 سال  هر شنبه در ایستگاه شماره 10  پیامبر اعظم  هستیم. این جوان 30 ساله  می گوید: از ساعت 9 و 30 دقیقه شب در ایستگاه شماره یک آتش نشانی بندرعباس  حاضر می شوم به همراه 2 نفر از دوستانم با تحویل   تجهیزات  تا ساعات 2 یا 3 صبح در  شهرک امام رضا، اسلام آباد  از بلوار پاسداران تا بلوار ثارالله   و...ضد عفونی می کنیم. وی از برخوردهای  مردمی می گوید: زمانی با ما روبرو می شوند تشکر می کنند و خدا قوت می گویند .

 من و همسرم تا پاسی از شب مشغول ضدعفونی معابر هستیم

جوان 34 ساله ای به همراه همسرش هر دو شاغل، شبها همراه با گروه نام مشغول ضد عفونی  کردن در شهر هستند.

بهزاد بابایی می گوید: در گروه « ورزش پینگ بال» هستم که استادش فرجام دانش  مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس  است ، از طریق وی دریافتیم که  گروه مردمی برای ضدعفونی کردن معابر و... از آلودگی کرونا تشکیل شده است، من و همسرم  با اینکه هر دو شاغل و صبح زود در محل کار حاضر هستیم اما به این پویش بله گفتیم هر شب پس از دریافت دستکش ومواد ضد عفونی کننده  سپس به موقعیت می رویم تا ساعت 2 بامداد به وظیفه مان ادامه می دهیم. وی می گوید: روز اول فعالیتمان در محله فرهنگیان بودیم که اهالی از ما پرس و جو می کردند که وضعیت کرونا چطور است و...و سپس برای ما دعا می کردند خدا قوت می گفتند و می رفتند... 

 زن مسن با اصرار می خواست با ما بپیوندد

«در شب اول عملیات ضدعفونی شهر که از محله الشهدا شروع کردیم ، پیش زمینه فکری ما این بود که شاید مردم ما را با این پوشش لباس ببیند استرس و ترس در آنها ایجاد شود اما بر خلاف تمام این تصورات ،زمانی که وارد محله شدیم استقبال زیادی از ما شد حتی اظهار علاقه می کردند برای پیوستن به این پویش مردمی و حتی پیشنهادات خوبی در این زمینه دادند».

محسن رضایی 31 ساله با بیان این مطلب می گوید:تعدادی کنجکاو بودند که  طرز تهیه محلول ضدعفونی رو بدانند، در این رابطه  به آنها آموزش دادیم و  در این بین ،خانمی حدود شصت سال در حال پخت نان محلی بود که با دعای خیر تیم رو به صرف نان دعوت کرد و بعد از پخت نان چادر را به سرکرد و اصرار داشت  برای کمک همراه تیم ما باشد و به سختی او را  قانع کردیم  این کار رو به ما بسپارد. وی می افزاید: برادرم و همسرش امدادگر هلال احمر هستند و من هم مدتی در این سازمانی مردمی خدمت رسانی می کردم، چون در این پویش مردمی خدمت به مردم و دفاع از سلامتی است  عضو این گروه شدم ، هر شب تا ساعت 3 بامداد به همراه تیم های دیگر مشغول ضدعفونی کردن معابر هستم و صبح زود هم در محل کارم حاضر می شوم.رضایی نیز از طریق دانش استاد پینگ بال از راه افتادن پویش «نام» باخبر شده است و می گوید: به امید خدا این ویروس نابود می شود  و امیدوارم همکاری مردم در زمینه های دیگر ،هیچوقت قطع نشود.

 ادارات دولتی و غیردولتی  امدادگر باشند

«در این شرایط امیدوارم برخی مدیران دولتی و غیر دولتی و باشگاه های ورزشی نسبت به وظایف مسئولیت ذاتی و شخصی خود آگاه تر بوده و به مشارکت و مدد نیروهای امدادی و عملیاتی آتش نشانی بندرعباس بیایند».

آتش پاد فرجام دانش مدیرعامل آتش نشانی بندرعباس با بیان این مطلب وبا انتقاد از دستگاه های اجرایی و باشگاه های ورزشی که اقدام به مشارکت در ضدعفونی محل کار خود نمی کنند، افزود: متأسفانه در شرایطی که در حالت وضعیت هشدار و نیمه قرمز قرار داریم برخی دستگاههای اجرایی، مدیران دولتی و غیردولتی و باشگاههای ورزشی به جای مشارکت در امر پاسکازی و ضدعفونی محل کار خود توقع و انتظار بی مورد از نیروهای آتش نشانی دارند.وی با بیان اینکه چند روز است که باید پاسخگوی مدیرانی باشم که خواستار ضدعفونی کردن محل کار خود توسط نیروهای آتش نشانی بندرعباس هستند، اضافه کرد: نیروهای امدادی و عملیاتی آت نشانی بندرعباس این روزها به صورت شبانه روزی علاوه بر وظایف قبلی در حال ضدعفونی کردن اماکن عمومی و پرتردد شهر هستند و ضدعفونی کردن دستگاه های اجرایی باید توسط نیروهای خود آن دستگاه صورت بگیرد.دانش با اشاره به اینکه زمان آن رسیده همگی آستین خود را بالا بزنیم و امدادگر باشیم، ادامه داد: ضدعفونی کردن محل کار نیز کار سختی نبوده و با نسبت یک به پنجاه وایتکس و آب می توان محلول ضدعفونی کننده تهیه و محل کار خود را ضدعفونی کنیم.

وی با تأکید بر مشارکت همگانی در امر ضدعفونی کردن محل کار خود، خاطرنشان کرد: در این شرایط امیدوارم برخی مدیران و باشگاه های ورزشی نسبت به وظایف  مسئولیت ذاتی و شخصی خود آگاه تر بوده و به مشارکت و مدد نیروهای امدادی و عملیاتی آتش نشانی بندرعباس بیایند.

مدیرعامل سازمان آتش ‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در پایان امر آموزش و آگاه کردن کارکنان را در پیشگیری از شیوع کرونا ضروری دانست.

 کرونا را از پا در می آوریم

کرونا کشور گشایی کرده است و همه جا را آلوده و دنیا را درگیر. شعار ما این است که کرونا را شکست می دهیم،اما با همت خودمان . با محلولی ساده با وایتکس و آب یا محلولهای ضد عفونی کننده ، در خانه  و محل کار به جنگ کرونا برویم ،به همراه دیگران به یاری پویش  «نام» بشتابیم ، دست در دست هم کرونا را شکست دهیم...

همه ما محیط خانه و حتی تا شعاعی از اطراف محیط خانه‌مان را پاکیزه نگه می‌داریم اما، وقتی کمی آن طرف‌تر می‌رویم خیلی راحت هر چیز دور ریختنی را در کوچه و خیابان می‌‌ریزیم مانند ماسک ، دستکش و...در این روزهای آلوده ، شهر نیاز به نفس دارد نفس عاری از هر گونه آلودگی، بیایم دستکش و ماسک های استفاده شده را درون کیسه پلاستیکی قرار دهیم درون سطل زباله بیندازیم ...

حسن امینی زاده :تیم های داوطلب و آتش نشانان با شیوع ویروس کرونا  مقابله می کنند/شب زنده داران سلامت

  حسن امینی زاده :تیم های داوطلب و آتش نشانان با شیوع ویروس کرونا  مقابله می کنند/شب زنده داران سلامت

  حسن امینی زاده :تیم های داوطلب و آتش نشانان با شیوع ویروس کرونا  مقابله می کنند/شب زنده داران سلامت

 حسن امینی زاده :تیم های داوطلب و آتش نشانان با شیوع ویروس کرونا  مقابله می کنند/شب زنده داران سلامت

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها