روی پای خود می ایستیم



به فان مع العسر یسراً* ان مع العسر یسراً ؛پس حتماً با سختی آسانی است, حتماً با سختی آسانی است.)(انشراح(94) آیه 5و6.)گویی سپیدی‌ها از سیاهی‌ها زاییده می‌شوند; هم چنان که سفیدی نیز در شرایط انحرافی, سیاهی تولید می‌کند. قرآن برای بیان تلازم سختی‌ها و آسایش‌ها می‌فرماید با سختی آسانی است; یعنی آسانی در شکم سختی و همراه آن است از اینرو سالی که گذشت را می توان سالی سراسر حزن و اندوه برای تمام اقشار ایران زمین دانست و به آینده امید داشت و به تعداد سال های پشت سر گذاشته در دو دوره ریاست جمهوری حال و پیشین بگونه ای با روش های مقابله با مصائب آشنا و آداپته شدیم و توانستیم آسانی را از دل سختی بیرون بکشیم کما اینکه خداوند قدرت مواجه شدن با مصائب و مشکلات را در وجود هر انسانی به ودیعت گذاشته و این انسان است که بایستی از موهبت و نعمت الهی بهره بگیرد و هرچه دارد به کار ببندد تا قدرتمندتر شود. از این رو نباید هنگام بروز بلاها و گرفتاری‌ها از حرکت باز ایستد و از آن گریزان شد, بلکه باید عاقلانه و مدبرانه با این مسائل مبارزه کرد. همانطور که سرخی و سبزی بهار پس از سیاهی و سفیدی زمستان نوید روزهای روشن، زیبا و باطراوت می دهد، امیدواریم سال ۹۹ سالی سرشار از پاکی، نیکی، طراوت و حلاوت برای ایران و مردم آن باشد.

در کنار مشکلات پیش آمده برای تمامی فعالان اقتصادی کشور، مطبوعات نیز به دلایل پایین آمدن فرهنگ مطالعه و رویگردانی مردم از روزنامه، عدم حمایت دولت و دولتمردان از نشریات با کیفیت و کمیت بالا، مشکلات مالی در پی افزایش ناگهانی نرخ کاغذ و نبود روزنامه نگاران و خبرنگاران باتجربه، آموزش دیده و بامعلومات کمرنگ شدند و یا تاثیرگذاری اندکی داشتند. در تمامی این سال های سخت "صبح ساحل" همواره به رسالت خود که استخراج اطلاعات از محیط پیرامون و عموم مردم در سطح ملی - محلی و بیان و انطباق آنها با خواسته ها و نیاز مردم محلی و در واقع بومی سازی آنهاست پایبند بوده است. نشریات محلی ضلع دوم مثلث آگاهی رسانی و فرهنگ رسانی عمومی هستند که از یک طرف مسائل، مشکلات و کاستی ها را دیده و توقع و انتظار ایجاد می کنند و از طرف دیگر مسائل را گاها با ارائه راهکار به مسوولان اطلاع داده و در واقع نیاز مخاطب را هدایت شده به مسوول مربوطه ارجاع می دهند. در این چرخه اگر قلم بدرستی و صادقانه و بدور از حب و بغض های افراطی و تنها در جهت منافع مردم نگاشته شود نتیجه آن چیزی خواهد بود که جامعه مردم سالار انتظار آزادی در بیان یک نشریه را دارند. سی و پنج سال است که در این رویه گام برداشته ایم و راه و رسم مطالبه گری آزاد و خلاقانه را به عموم مخاطبانمان آموخته تا به جهت وجود پرنسیب کاری و دیدگاه و نگرش صاحب نظران خود در شکل گیری رفتار و سلوک افکار عمومی، اجتماعی و نیز رسانه های نوظهور ایفای نقش نماییم.
قسمت عظیمی از مشکلات مطرح شده فوق اثرات سوءمدیریت مدیران دولتیست که یکی از اقدامات اشتباه دولت یازدهم افزایش بی دلیل مجوز نشریات مکتوب بوده است، نشریات نوظهوری که بدست افراد خبره و آگاه اداره نمی شوند و ضربه مهلکی به بدنه اعتماد عمومی به مطبوعات محلی باسابقه می زنند، انتشار نشریات زرد و قربانی شدن اعتماد مردم تیشه ایست به ریشه سالها نقادی و اثرگذاری نشریات محلی فعال و بااعتبار. از سوی دیگر همزمان با شکوفایی و اوج گیری رسانه های غیرمکتوب رقیب مانند سایت های خبری و شبکه های مجازی و اقبال عمومی به آنها نشریات مکتوب این نیاز را در خود احساس کردند که در کنار بستر مکتوب می بایست در فضای آنلاین نیز حضور داشته باشند اما دریغ از حمایت دولت. سیاست های دولت در سنوات گذشته ازجمله صدور مجوزهای متعدد، محدودیت در پذیرش آگهی های دولتی از طریق سامانه آگهی و تخصیص یارانه های دولتی بدون رعایت چارچوب استاندارد کیفی به نشریات غیر مشمول از جمله مواردیست که شعاع دایره ریالی نشریات محلی را کوچکتر کرده تا دیگربار با سلاخی خلاقیت آنها در تولید و ایجاد تکنولوژی مرتبط با نشریه فعالیت رسانه ای آنها را مختل کند. به اعتقاد اینجانب با حذف یارانه دولتی و سامانه آگهی بسیاری از نشریات زرد که در این سالها با هدف کسب درآمد از این طریق پا به میدان گذاشته اند حذف و رقابت سالم میان نشریات با بنیه فراهم خواهدشد و یا اگر بنا بر ادامه این روند است می بایست یک سیستم نظارتی دقیق و شفاف با اصول معین تدوین گردد تا بر اساس عملکرد رسانه یارانه پرداخت گردد و بیش از این شاهد زوال و افول نشریات نباشیم.


 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها