در پی بارندگی و سیل در هرمزگان رخ داد:

از مرگ در رودخانه های فصلی تا حمله گراز به مرد میانسال



آغاز سال نو امسال همانند سال گذشته با بارش رحمت خدا همراه بود ، بارشی که باعث طراوت شهرو روستا شد اما این بارندگی در بخش هایی از استان هرمزگان تبدیل به سیل ،طغیان رودخانه های فصلی و موجب خسارت‌های بی شماری بر مراتع و مزارع کشاورزان و دامداران شد و جان افرادی را گرفت.

در ساعت 14 و 30 دقیقه سومین روز از فروردین ماه جاری ، در بخش تخت شهرستان بندرعباس مادر ۳۲ ساله به همراه دختر پنج ساله اش هنگام عبور از رودخانه فصلی غرق شده و جان خود را از دست داده بودند. این حادثه تلخ زمانی اتفاق افتاد که افراد یک خانواده ۵ نفره تصمیم به عبور از رودخانه روستای پشمی در راه برگشت به روستای بهرغ از توابع بخش تخت شهرستان بندرعباس، گرفتند و در مسیر رودخانه جریان آب مادر و دختر ۵ ساله را با خود برد.

همچنین چند ساعت بعد در غروب یکشنبه گذشته مردی به همراه دخترش در رودخانه های فصلی در منطقه ده ماتون بخش مرکزی شهرستان رودان غرق شدند. در منطقه خورگو شهرستان بندرعباس نیز یک خودرو با دو سرنشین گرفتار طغیان رودخانه فصلی شدند که با تلاش نیروهای امدادی نیز هر دو فرد نجات یافتند.

نجات زنان باردار از سیل

 چهارشنبه ششم فروردین ماه امسال نیز زن باردار جاسکی گرفتار در سیل نجات یافت. زن باردار در شرقی ترین منطقه از هرمزگان پشت رودخانه گرفتار شد و امکان عبور این زن به علت طغیان رودخانه فصلی مقدور نبود. تا آنکه سپید پوشان دو پایگاه اورژانس ۱۱۵ واقع در گابریگ و لیردف در شهرستان جاسک برای نجات جان مادر باردار و فرزندش دست به دست هم دادند تا هر طوری شده این زن از رودخانه عبور دهند.

تلاش ها دو چندان شد و در کنار نیروهای فوریت پزشکی، ماما، پزشک همراه و همچنین راهداری پای کار بودند و این زن به سلامت از بستر رودخانه در میان امواج خروشان به قسمت دیگر رودخانه هدایت شد و آمبولانس ۱۱۵ در کوتاه ترین زمان موجود وی را به تنها بیمارستان این بندرساحلی انتقال داد .

همچنین دومین مادر باردار اهل روستاهای بخش گافر و پارامون از توابع شهرستان بشا گرد که توسط بالگرد منطقه دوم نیروی دریایی والیت جاسک به بیمارستان این شهرستان انتقال داده شد.

 حمله گراز به مرد میانسال

به دنبال بارندگی و جاری شدن سیلاب شماری از راه‌های روستایی و شهری در شهرستان های بشاگرد و بندرخمیر وهمچنین راه روستایی ۵۴روستا به مرکز شهرستان جاسک نیز بدنبال طغیان رودخانه جگین بسته است.سا کنان روستای تمبک پایین دست سد استقلال به جهت سرازیر شدن آب میناب به نقاط امن انتقال یافتند .

به دنبال افزایش حجم سد استقلال میناب پس از بارندگی های دو شبانه روز و تکمیل ظرفیت آن دریچه های سد گشوده شد که پس از فروکش کردن آب و عادی شدن شرایط نیز مردم به روستای خود باز گشتند. در چهارم فروردین ماه جاری پس ازباز شدن دریچه سد استقلال تعدادی گراز وارد شهر میناب شدند که با حضور به موقع ماموران آتش نشانی و محیط زیست گرازها از ورودی شهر و محله خلفی میناب به خار ج از شهر رانده شدند.

در این رابطه گرازی در بوستان آنامیس به مرد میانسالی که در مسیر حرکتش بود حمله کرد و موجب مجروح شدن این مرد 53 ساله از ناحیه ران پای چپ و سر شد. وی پس از انجام اقدامات اولیه درمانی در بیمارستان حضرت ابوالفضل علیه السلام میناب ، تحت عمل جراحی قرار گرفت و 3 روز بعد از این حادثه از بیمارستان ترخیص شد.

       

       از مرگ در رودخانه های فصلی تا حمله گراز به مرد میانسال

خسارت ۱۴۰۰ میلیارد ریالی به بخش کشاورزی:

سیل در نیمه اول فروردین ماه جاری ، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد. رییس اداره بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی هرمزگان با تایید این مطلب افزود: سیل اخیر در ۸شهرستان و به یک هزار و ۳۰۰ نفر از کشاورزان خسارت وارد کرده که بیشترین آسیب به شهرهای رودان، میناب، بندرعباس و حاجی آباد است.روح الله رمضان پورادامه داد: همچنین به ۳هزار و ۳۰۰هکتار از زمین های زراعی آبی، دوهزار و ۸۰هکتار باغی، ۲۲۰ راس دام، ۲ واحد دامداری روستایی، یک واحد گلخانه، ۳۷ حلقه چاه، ۲۳ رشته قنات، ۱۸ کیلومتر جاده بین مزار ع، یک هزار و ۸۰۰هکتار زمین با سیستم آبیاری تحت فشار، ۱۰۰متر انتقال آب با کانال، ۵ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۶۶ بند و سازه آبخیزداری خسارت وارد شده است.وی یاد آور شد: بیشترین و کمترین بارش های فروردین ماه ۹۹ در ایستگاه هواشناسی مربوط به شهرهای سردشت بشا گرد، سیریک، رودان، بستک، میناب، قشم، ابوموسی، جاسک، سیریک، کیش، الوان، بندرعباس، حاجی آباد، بندرلنگه، پارسیان و بندرخمیر بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها