علت مرگ شترهای جاسکی بر اثر سمپاشی، بسیار ضعیف است



به گزارش صبح ساحل، در همین راستا برای تایید یا تکذیب این خبر از دستگاه های مربوطه این ماجرا پیگیری شد که در نتیجه مسوولان با تایید تلف شدن 4نفر شتر اذعان داشتند، بررسی علت مرگ شترها با انجام نمونه برداری از کبد و ارسال به آزمایشگاه در دست بررسی و تاکنون هیچگونه خبری از تلف شدن بز یا دیگر حیوانات در منطقه جاسک گزارش نشده است.

علت مرگ ۴ نفر شتر در جاسک در دست بررسی است
درپی مرگ شماری از شترها درشهرستان جاسک مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: اکنون چهارنفر شتر در منطقه جاسک استان هرمزگان تلف شده اند که علت آن در دست بررسی است.

محمد جانباز روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق گزارش ها پنج نفر شتر دچار مشکل شده بودند که چهار نفر انها تلف شده اند و یک مورد با درمان های صورت گرفته بهبود یافته است.

وی متولی بررسی موضوع مرگ و میر دام را سازمان دامپزشکی کشور دانست و اضافه کرد: به نظر می رسد علت تلفات چهار نفر شتر در اثر مسمویت باشد و بیماری نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهارداشت: پرورش دهنده چون موضوع را دیر به اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان اعلام کرده نه تنها اطلاعی از علائم بالینی حیوان نداریم بلکه به دلیل فساد لاشه نمونه بردای مناسبی انجام نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه اکنون تنها به کبد حیوان دسترسی داریم تصریح کرد: در حالی که برای نمونه گیری از بخش های مختلف لاشه حیوان باید در نهایت طی چند ساعت اولیه پس از مرگ کارشناسان خود سازمان دامپزشکی حضور داشته باشند.

جانباز ادامه داد: این درحالیست که اکنون کبد حیوان توسط خود دامدار پس از یک روز دراختیار دامپزشکی استان قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: اکنون نمونه فعلی برای تشخیص به آزمایشگاه ارسال شده است اما در صورت مشاهده موارد دیگر به طور حتم نمونه برداری توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان انجام می شود.

جانباز با بیان اینکه نگهداری و پر ورش شتر در این منطقه جنبه اقتصادی دارد اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزارنفر شتر در استان هرمزگان و نزدیک هفت هزار شتر در منطقه جاسک وجود دارد که چرای آزاد دارند بنابراین ممکن است در اثر مصرف گیاه و ناشی از سمپاشی علیه افت ملخ صحرایی از بین رفته باشند.

دلیل مرگ شترها بر اثر سمپاشی آفت ملخ های صحرایی بسیار ضعیف است

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور روز سه شنبه در این خصوص گفت: بین محل سمپاشی برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی با مکان تلف شدن این شترها حدود ٦٠ کیلومتر فاصله وجود دارد و دلیل مرگ آن ها بر اثر این نوع سم بسیار ضعیف است.

رضا میر افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در منطقه جاسک، سه نفر شتر تلف شده اند ولی در حال حاضر گزارشی مبنی بر مرگ بز یا حیوانات دیگر دریافت نشده است.

وی بیان کرد: همچنین در همین راستا از کبد شترهای تلف شده نمونه برداری و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده شد تا علت مرگ آنها مشخص شود.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: باید این موضوع نیز در نظر گرفته شود که قبل از سمپاشی در هر منطقه از سوی مسوولان این امر، اطلاع رسانی کامل انجام شده و دام‌ها و احشام جمع آوری می شوند.

دامپزشکی علت قطعی تلف شدن شترها در جاسک را بررسی می کند

رییس جهادکشاورزری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز گذشته مونه برداری از شترها به آزمایشگاه ارسال شده و علت قطعی تلف شدن شترها در منطقه جاسک را دامپزشکی استان بررسی می کند.

علی باقرزاده همایی با تکذیب خبر تلف شدن شترها و بزها در جاسک بر اثر سمپاشی در راستای مبارزه با ملخ های صحرایی بوده را تکذیب کرد و افزود: تاکنون سمپاشی در منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: کشاورزان و دامداران باید توجه داشته باشند، از نگهداری محصولات و تردد دام های خود در محل هایی که به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی سمپاشی می شود، جلوگیری کنند.

قبل از سمپاشی در منطقه جاسک به اهالی آن اطلاع رسانی شده است

رییس جهادکشاورزی جاسک نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی ارسال نامه ای به بخشدار مرکزی از یک روز قبل اعلام شده بود که به همه دهیاری ها، دامداران و کشاورزان برای سمپاشی مبارزه با آفت ملخ صحرایی اطلاع رسانی شود.

محمد خدابخشیان اظهار کرد: روند سمپاشی در هر منطقه ای به همین گونه صورت می گرفته و همه دامداران با اطلاع قبلی، دام های خود را از محل سمپاشی هوایی و زمینی جمع آوری می کردند.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه کوه مبارک(محل تلف شدن شترها) از آبانماه۹۸ تاکنون، هیچگونه ریزش ملخ مشاهده نشده و حتی سمپاشی هوایی و زمینی برای مبارزه با این آفت صورت نگرفته است.

جاسک در ۳۰۰ کیلومتری و میناب در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است و آمار دقیقی از تعداد شترهای این شهرستان در دست نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها