یکی از سرمایه‌گذاران بخش آب در شهرستان قشم در گفت‌وگوی اختصاصی صبح ساحل مطرح کرد:

جزیره‌ای در آب اما بی‌آب



از ثروتمندی و غنی بودن قشم نمی‌توان سخنی گفت چراکه همگی ما در سفرهایمان به این جزیره، از تفریحات پرهزینه مانند قایق‌سواری بر آب‌های خلیج‌فارس تا قدم زدن‌های شبانه در ساحل آن را تجربه کرده‌ایم و یا با گزارش‌های پروپیمان مسئولان از ظرفیت‌های عظیم این جزیره کاملاً آگاه هستیم، و از طرف دیگر از واگذاری‌های بی‌مهابا تا جایی که حتی آثار ملی هم نادیده گرفته می‌شود و سوء مدیریت در تأمین آب در شرایط وجود کرونا چالش جدیدی را برای مردم قشم فراهم ساخته، اکنون 60 روستا و 3 شهر قشم با بحران کم‌آبی مواجه هستند، سؤال مهم این است که مردم قشم در این روزهای سخت کرونایی چه می‌کنند؟

 60 روستای قشم حال‌وروز خوبی ندارند

گلایه از نداشتن آب و نیاز شدید ساکنین قشم اتفاق تازه‌ای نیست، شهروندی از درگهان از نبود آب‌لوله‌کشی مناسب تا آب‌رسانی یک‌بار در هفته می‌گوید؛ دیگری از شهر رمکان می گوید ؛ آن‌ها هر 25 روز یک‌بار به آب‌لوله‌کشی دست پیدا می‌کنند با این توصیف، حتی اگر امکان ذخیره‌سازی آب را هم داشته باشند این آب جوابگوی 10 روز هر خانواده می‌شود و باقی روزها باید آب را آزاد بخرند. هر خانواده مجبور به خرید 5 تا 6 تانکر آب در ماه هستند و قیمت هر تانکر 70 تا 80 هزار تومان در بعضی مواقع حتی آب خریداری‌شده هم قابل آشامیدن نیست، با توجه به‌قرار گیری در فصل گرما این نیاز شدیدتر احساس می‌شود تا جایی که یکی از ساکنین شهر سوزا که مدت‌هاست با بی‌آبی روبه‌رو هستند می‌گوید: مردن با کرونا بسیار آسان‌تر از کنار آمدن با بی آبی است.
 این جزیره با وضعیت تأسف‌بار بی‌آبی مواجه است، مسئولان نباید روی مشکل تأمین آب سرپوش بگذارند و باید این مشکل را از ریشه حل کنند، چراکه مردم قشم چشم‌انتظار تصمیمی جدی هستند و از قول‌های بی‌عمل خسته شده‌اند.

 دست یاری مسئولین به سمت سرمایه‌گذاران حوزه آب

قشم از نظر کمبود آب در شرایط خاص قرار دارد و نبود گاه و بی گاه آب‌لوله‌کشی باعث شد مسئولین از سرمایه‌گذاران برای تأمین آب کمک بگیرند. در این راستا گفتگویی با یکی از سرمایه گذاران حوزه آب شیرین کن قشم انجام دادیم و پرسیدیم که چگونه و در چه زمانی به سرمایه‌گذاری دراین حوزه وارد شده اند؟
سرمایه گذار در پاسخ گفت: « آغاز فعالیت مان در سال 87 با برنده شدن در مناقصه آب و فاضلاب که در تهران برگزار شد بود و از سال 87 تا امروز مشخصاً بخش‌هایی از قشم و شهر سوزا را با تولید روزانه 500 مترمکعب آب‌رسانی می‌کنیم. در سال 88 با پیشنهاد مدیرعامل منطقه آزاد برای نصب آب‌شیرین‌کن در منطقه فرودگاه و روستاهای اطراف آن کارشان راکمی گسترش داده ایم؛ درصورتی‌که مقرر شد زمینی که بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم به ما واگذار شود چیزی که متأسفانه تاکنون محقق نشده و آنها همچنان اجاره‌بهای آن را پرداخت می‌کنیم .» 
وی در ادامه گفت : « ما سرمایه‌گذاران در این مناطق به دلیل شرایط اقتصادی کشور و نبود امکانات و وجود تحریم‌ها به‌طور منظم با مشکلاتی مثل خرابی و نبود قطعات موردنیاز دستگاه‌های تصفیه آب مواجه می‌شویم، اگر مشکلی برای دستگاه‌های تصفیه آب به وجود بیاید به‌سختی می‌توانیم در جزیره آن مشکل را برطرف نماییم.»قضاوت در مورد این بخش خصوصی و کم‌کاری در تأمین آب بسیار ناامیدکننده است و این موضوع هم متوجه مسئولین و هم سرمایه‌گذاران است.
« ما سرمایه‌گذاران حوزه آب در قشم کمتر به سود مالی و بیشتر به جنبه ی معنوی این موضوع توجه داشتیم و تنها در جهت بازگشت سرمایه این کار را انجام نداده‌ایم و خواهان ایجاد شرایطی بهتر برای زندگی مردم در این جزیره هستیم و با انجام این کار هم سعی در تأمین آب نموده و هم باعث حل مشکل بیکاری تعدادی از جوانان این جزیره شده‌ایم اما حالا در چند قدمی ورشکستی قرار داریم.»

 دلیل ورشکستگی سرمایه‌گذاران بخش آب قشم؛ رقیب یا کیفیت ؟

با روی کار آمدن شرکت‌های بزرگ، اقتصاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری کوچک ازکارافتاده است. به گفته قشم وندان این شرکت‌های بزرگ که به جهت تأمین آب و برق تمام نقاط قشم به بهره‌برداری رسیده‌اند در طی این چند سال بازده چندان قابل قبولی در تأمین آب جزیره نداشته‌اند.
مدیر یکی از شرکت های آب‌شیرین‌کن‌ قشم  گفت: «شرکت‌های کوچک خصوصی آب در سایه این شرکت‌های بزرگ حتی با داشتن بهترین تکنولوژی رو به ورشکستگی می‌روند درصورتی‌که این شرکت‌های بزرگ جوابگوی تمام نیاز ساکنین قشم نیستند و در برخی مواقع آب‌رسانی به مناطق حاشیه ی جزیره هر ماه یک‌بار انجام می‌شود، درصورتی‌که حتی برخی از ساکنین توانایی خرید تانکر برای ذخیره آب را هم ندارند.»
گلایه ساکنین از کیفیت پایین آب مصرفی و آب‌رسانی ضعیف یکی دیگر از مشکل اصلی مردم جزیره است.
«سر باز زدن مسئولین از خرید آب به نرخ آزاد باعث بی‌آب ماندن بسیاری از مردم شده درحالی‌که آب تولیدی آزاد با دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا در جهان برابر یک دلار است اما نرخ آبی که ما سرمایه‌گذاران در اختیار مردم قرار می‌دهیم از سال 98 در هر مترمکعبی 5000 تومان تمام شده است. 
خرید آب حتی به‌صورت تانکری باعث می‌شود شرکت‌های ما از ورشکستگی نجات پیدا کنند و هم آب موردنیاز مردم جزیره تأمین شود.»
اهمیت به بخش خصوصی تأمین آب مناطق قشم درصورتی‌که مردم باکم آبی مواجه هستند مهم است.
« امید این راداریم که مسئولین فشار وارد بر روی سرمایه‌گذاران حوزه آب در منطقه قشم را کمتر کنند و چرخ اقتصادی این تولیدکنندگان برای تولید آب باکیفیت برای مردم بچرخد که هرچه این روند کندتر پیش برود دودش مستقیم به چشم مردم و ساکنین جزیره قشم است. 
قشم باوجود سرمایه‌های گردشگری و اقتصادی بالا نباید برای تأمین آب که یکی از حیاتی‌ترین نیاز جامعه است در تنگنا باشد و این‌چنین گرفتار بی‌آبی و کم‌آبی قرار گیرد.»
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها