یکی از خوشه‌های اصلی شیوع «کووید_19» در هرمزگان کشف شد:

شناسایی 107 کرونایی در بازار ماهی فروشان بندرعباس



«حدود  107 نفر مبتلا به کرونا از افراد مشغول و مرتبط با بازار ماهی فروشان بندرعباس شناسایی شدند ،همگی  در قرنطینه قرار گرفتند که در صورت عدم شناسایی آن‌ها به چند هزار نفر مبتلا می‌شدند».

به گزارش صبح ساحل، این مطلبی بود که ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس عنوان کرد واین بازار را به عنوان یکی از خوشه های اصلی وکانون‌های پرخطر در شیوع کرونا نام برد.
 اوایل اردیبهشت ماه  جاری بود که مسوولان بهداشت  استان از افزایش شیوع کرونا با بازگشایی اماکن عمومی هشدار داده بودند ، یکی از اماکن پرخطر را بازار سرپوشیده جدید ماهی فروشان عنوان و توصیه شد که حتما فاصله اجتماعی در این مکان رعایت شود اما متاسفانه این امر محقق نشد و آمار مبتلایان روز به روز افزایش یافت.
دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی پس از افزایش چشمگیر موارد مثبت ابتلا به کرونا بدون ذکر نام از یک کانون شیوع ویروس کرونا در بندرعباس خبر داد که افزایش آمار نگران کننده مبتلایان به کرونا ناشی از آن مرکز شیوع بوده است، سه روز بعد از آن یعنی در چهارم اردیبهشت ماه نیز  دکتر محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بدون اعلام تعداد مبتلایان در بازار ماهی فروشان،خبر از شناسایی این افراد مبتلا به کرونا در این بازار داد که کانون آلودگی مردم بندرعباس به کرونا وافزایش میزان ابتلا در سه روز گذشته بوده است .
این بازار نیز تا رسیدن به شرایط استاندارد فعالیتش متوقف و تاکید شد مردم  به هیچ عنوان از دست فروشان ماهی روبروی بازار ماهی فروشان خرید نکنند چراکه با این اقدام احتمال آلودگی به کرونا وجود دارد. در ششمین روز از همین ماه مطلبی به عنوان بازار ماهی فروشان بندرعباس متولی ندارد، تهدید سلامت شهروندان با عدم نظارت و تداوم نواقص به نقل از عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان در خروجی خبر گزاری ایسنا قرار گرفت .به گفته وی در این مرکز، امکانات اولیه جهت ایجاد فضای سالم بر اساس شاخص‌های اولیه طبق پروتکل های بهداشتی نظیر هواکش، سیستم آب گرم پرفشار جهت شستشو، فضای شستشوی دست، اقلام بهداشتی فردی و محیطی، ماسک و دستکش وجود ندارد و یا بسیار متناسب با ظرفیت این بازار در نظر گرفته نشده است.
پس از بازگشایی بازار ماهی فروشان بندرعباس و خراب کردن بازار قبلی  که در روبروی این مکان بود، مردم برای خرید آبزیان به این مکان جدید سرازیر شدند و افراد زیادی در این بازار به کرونا مبتلا شدند که  پس از گذشت مدتی، همه افراد در بازار ماهی فروشی  که مشغول به کار بودند توسط  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان غربالگیری شدند، این امر منجر به کشف 107 نفر شامل خانواده‌ها و کارکنان این بازار شد که  بدون علامت یا کم علامت بودند ، در قرنطینه قرار گرفتند و دوران نهفتگی  را طی کردند.
به گفته حریرچی ، این بازار قرار است پس از انجام  اصلاحات بهداشتی در روز‌های آینده بازگشایی ‌شود و امیدواریم باز شاهد ابتلای خریداران و فروشندگان به ویروس ناشناس در این بازار نباشیم.


انجام روزانه بیش از400 تست  کرونا


در روزهای اخیر با افزایش چشم گیر مبتلایان به کرونا در هرمزگان، این استان جنوبی  جز 15 استان کشور در روند صعودی بروز کرونا با پیک جدید قرار گرفت . که یکی از عامل های مهم  این افزایش، آمار شناسایی مبتلایان در بازار ماهی فروشان بندرعباس و عامل بعدی آن افزایش آزمایشگیری از افراد است که در این ماه اخیر با فراهم شدن کیت های لازم ، روزانه بیش از400 تست  کرونا در استان انجام می شود.

عدم تاثیر گرمای هوا در کاهش ویروس کرونا


زمانی که این ویروس ناشناخته پا بر روی این کره زمین گذاشت حدس و گمان های زده شد که شاید با رسیدن تابستان و  گرمای هوا ، این ویروس فروکش کند اما اکنون که در اردیبهشت ماه قرار داریم و هوای مناطق جنوبی مانند خوزستان و هرمزگان گرم شده است نه تنها آمار مبتلایان به این ویروس کاهش نداشته است بلکه رو به افزایش است.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد گفت: « بندرعباس این روزها دمای بالای 38 درجه را دارد، اما شاهد رخ دادن پیک ابتلا در آن هستیم» .البته به گفته وی ، پیش بینی می‌شود در دوماه پیش رو و تابستان به طور کلی روند ابتلا به کرونا در کشور سیر نزولی داشته باشد  و اگرچه ممکن است در برخی از استان‌ها شاهد افزایش موارد شناسایی باشیم اما در روند کلی کشور اثری نخواهد گذاشت و این مسئله تأکیدا بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی به حداکثر می‌رساند.

 افزایش در شمار مبتلایان در فصل سرما


معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص افزایش شمار مبتلایان گفت:» از فصل سرما به دلیل خصوصیت فیزیکی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها برآورد ما این است که یک افزایش در شمار مبتلایان به کرونا داشته باشیم که بعید است به اندازه طغیان ابتلا به این بیماری در اسفند 98 برسد، چون شاهد همکاری خوب مردم هستیم». حریرچی ادامه داد: باید مردم  نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و رعایت اصول ایزوله و شستن دست و استفاده از ماسک توسط مردم سبب کاهش بروز این بیماری شده است.

شناسایی 107 کرونایی در بازار ماهی فروشان بندرعباس


زندگی با کرونا ویروس


«کووید-19» ویروس نامرئی و مرموز است که واکسنی بر علیه آن کشف نشده است و دانشمندان دنیا تمام تلاش خود را به کار بردند تا دنیا زودتر از شر این ویروس قاتل خلاص شود.
حریرچی در حاشیه سفر به بندرعباس و بازدیدهای مکرر از بیمارستان و مراکز عرضه عمومی گفت که تا کشف واکسن مؤثر و در دسترس قرار گرفتن آن، باید عادت کنیم که با این ویروس با رعایت موارد بهداشتی زندگی کنیم . این مقام مسوول تاکید کرد: تا زمانی که داروی قطعی برای مقابله با این ویروس کشف نشود، باید رعایت پروتکل های بهداشتی را با جدیت انجام دهیم و در این زمینه باید طوری کار کنیم که چرخ اقتصاد و معیشت مردم بچرخد اما چرخ بیماری­زایی و انتقال ویروس کرونا متوقف شود

 افزایش تست‌های تشخیص کرونا به ۷۰۰ تست


استاندار هرمزگان گفت: با اختصاص تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر از سوی وزارت بهداشت، به زودی تعداد تست‌های آزمایشگاهی تشخیص کرونا در هرمزگان به ۷۰۰ تست در شبانه روز افزایش می یابد.فریدون همتی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان که با حضور دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت ،با اشاره به مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های استان هرمزگان برای مقابله با کرونا، عنوان کرد: با توجه به بازگشایی و شروع پلکانی و آرام آرام فعالیت‌ها باید کنترل و مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا به‌طور جدی انجام شود.وی ادامه داد: با اقدامات خوب در سطح کشور و از جمله در استان هرمزگان روند ابتلاء به این بیماری کاهش یافته و در کنترل است که این امر با به کارگیری تمامی امکانات و انجام پشتیبانی‌ها و بیماریابی محقق
شده است.
استاندار هرمزگان با اشاره به اختصاص منابع اعتباری و بودجه از سوی دولت به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، افزود: از وزارت بهداشت می‌خواهیم تا این اعتبارات متناسب با شرایط هر استان توزیع و استان هرمزگان نیز در این زمینه مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا با تجهیزات بیشتر بتوانیم مراقبت‌ها و رسیدگی گسترده‌تری را انجام دهیم.همتی تصریح کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی در استان هرمزگان، تلاش شبانه‌روزی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا و بیماریابی انجام داده‌اند.وی گفت: با اختصاص تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر از سوی وزارت بهداشت، به زودی تعداد تست‌های آزمایشگاهی تشخیص کرونا در هرمزگان به ۷۰۰ تست در شبانه روز افزایش می‌یابد که با این اقدام می‌توانیم بیماریابی به هنگام را به شکل بهتری انجام و ضمن مراقبت و رسیدگی به بیماران، از انتقال بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنیم.استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: مردم باید همچنان بیماری کرونا را جدی بگیرند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و افزایش مراقبت‌های بهداشتی و رعایت اصول و پروتکل‌ها از جمله در خانه ماندن و خودداری از تردد غیر ضروری، از این بیماری پیشگیری کنند.

 شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان از یک هزار نفر عبور کرد


رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت :شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ از یکهزار نفر عبور کرده است، دکتر حسین فرشیدی با ابراز نگرانی از افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به کرونا در شهر بندرعباس، گفت:متاسفانه در سطح شهرها شاهد شلوغی و تردد غیرضروری شهروندان هستیم که این مساله بسیار نگران کننده می باشد و می تواند روند قطع زنجیره انتقال کرونا را با مشکل مواجه کند.فرشیدی با اشاره به تعطیلی بازار ماهی فروشان بندرعباس و انجام اصلاحات بهداشتی در این بازار، گفت: تعطیلی این بازار به دنبال افزایش شمار مبتلایان از این مبداء بوده است که خوشبختانه با ورود به موقع دانشگاه توانستیم آن را کنترل کنیم.وی بیان داشت: اقدامات پیشگیرانه و عملی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی، قرنطینه فردی و کاهش سفر باعث کنترل ویروس کرونا می‌شود و ما از مردم خواستاریم که این موارد را مدنظر قرار دهند تا شاهد یک بحران دیگر در جامعه نباشیم.

 فعالیت ۴۴ مرکز منتخب کووید در استان هرمزگان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: ۴۴ مرکز منتخب کووید در استان هرمزگان فعالیت می‌کنند. محمود حسین پور افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir اطلاعات خود را ثبت کنند.وی گفت: پس از ثبت اطلاعات در صورت داشتن علائم بیماری، این افراد شناسایی می‌شوند.همچنین مراقبان سلامت برای خانواده‌های مشکوک به بیماری کرونا هر روز آن‌ها را غربالگری
می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: افرادی هم که دارای علائم این بیماری هستند با مراجعه به مراکز درمانی شناسایی می‌شوند.حسین پور گفت: هنوز پروتکل بهداشتی برای برپایی مراسم عروسی و عزاداری اعلام نشده است و برگزاری این نوع مراسم همچنان ممنوع است.

 لزوم رعایت توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی


«رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط کسب و کار، توسط کارکنان و دریافت کنندگان کالا و خدمات الزامی است و باید توجه کرد که بازگشایی صنوف به معنی عادی شدن شرایط نیست». دکتر یحیی میرزاده دبیر شورای سلامت شهرستان بندرعباس با بیان این مطلب و اینکه بازگشایی صنوف را در کنار فعالیت اقتصادی و تامین معیشت مردم، با توجه به کاهش ریسک ابتلا مدیریت می‌کنیم گفت:  بنابراین، هرگونه سهل انگاری می ‌تواند منجر به شیوع مجدد بیماری شود.وی  با تاکید بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی؛ بیان کرد: علاوه بر سلامت شهروندان، تامین معیشت و سلامت روح و روان جامعه نیز حائز اهمیت است در چنین شرایطی فعالیت صنوف با ریسک خطر کمتر همراه با رعایت اصول بهداشتی، از راهکارهای مهم برای کاهش امواج سهمگین مشکلات اجتماعی است.  رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکه خطر ابتلا به ویروس کرونا هنوز جدی است؛ عنوان کرد: با اتخاذ این تصمیم، در صورتی موفق می شویم که همه صنوف و واحدهای صنفی که آغاز به کار کرده ‌اند، پروتکل‌ های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.
وی با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط ادارات و اصناف بازگشایی شده افزود: کسبه و مسئولین ادارات بایستی خودشان تدبیر کنند و ضمن رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن سطوح و دست های مشتریان قبل و بعد از ورود، حتما فاصله فیزیکی را رعایت نمایند.
دکتر میرزاده در خصوص تاثیر گرما بر کنترل کرونا، گفت: با توجه به شناختی که از نوع دیگر آنفلوانزا مرس و سارس داشتیم، شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونای جدید با هوای گرم، از بین برود هنوز وجود ندارد. شاهد این ادعا این است که در بخش هایی از استان های کشور از جمله خوزستان، هرمزگان و بوشهر، شاهد افزایش ابتلا به این بیماری هستیم.

 نواقص بازار ماهی فروشان باید رفع شود


 «تلاش و زحمات زیادی برای ساخت و بهره برداری از بازار ماهی فروشان جدید صورت گرفته اما نواقصاتی هم وجود دارد که برخی از آنها در شرایط جدید مشاهده شده است که باید سریعا برابر نظر مرکز بهداشت برطرف شود تا مجدد فعالیت آن آغاز شود». عزیزاله کناری رئیس شورای سلامت شهرستان بندرعباس با بیان این مطلب تصریح کرد:مدیریت بازار جدید ماهی فروشان؛ جهت نصب فن های تهویه هوا بر روی درب و پنجره های بازار تا هوای بیشتری در محیط بازار در جریان باشد؛
 اقدام کنند.
همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط بازار بعد از بازگشایی انجام شود و استفاده از ماسک و عینک های مخصوص و شستشو و ضد عفونی کردن بعد از نوبت کار و قبل از رفتن به منزل امری ضروری است.نماینده عالی دولت در شهرستان عنوان کرد: عمده فروشان، ماهی را با خودروهای سردخانه دار در سطح شهر بین مغازه های فروش آبزیان توزیع کنند و اصناف برای رونق بخشی بیشتر مغازه های عرضه آبزیان در سطح شهر اقدامات لازم را انجام تا مردم برای تهیه ماهی به یک نقطه خاص مراجعه
نکنند.عزیزاله کناری گفت: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری با نظر مرکز بهداشت شهرستان و به منظور کمک به دستفروشان، غرفه داران بازارچه ۲۲ بهمن را بصورت یک در میان در دو بخش فعال کند گروه اول روزهای فرد و گروه دیگر روزهای زوج در ساعاتی که ستاد کرونا مصوب کرده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک خدمات لازم ارائه گردد؛ لذا نظارت های مستمر همچنان ادامه داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها