گفت و گوی صبح ساحل با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان؛

جزییات آزاد سازی سهام عدالت تشریح شد



مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان جزییات آزاد سازی سهام عدالت را تشریح کرد.
محمد علی امانی زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار صبح ساحل گفت : سهام عدالت در سال 1385 و با هدف افزایش عدالت اجتماعی و کاهش تصدی‌گری دولت و در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بر پایه منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان اقشار مختلف جامعه به میزان هر فرد حدود 500 هزار تومان توزیع شد.وی با اشاره به اینکه پنج گروه مشمول دریافت سهام عدالت شدند، خاطرنشان کرد: 5 میلیون و 975 هزار نفر خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی ،15 میلیون و 147 هزار نفر روستائیان و عشایر ،13 میلیون و 371 هزار نفر کارکنان دستگاه‌های دولتی و خانواده آنان ، 6 میلیون و 105 هزار نفر کارگران فصلی و خانواده‌شان و8 میلیون و 570 هزار نفر سایر اقشار جامعه مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

به گفته وی خانواده بهزیستی و کمیته امداد از یک میلیون تومان سهام عدالت برخوردار شدند و بقیه افرادی ، حدود 500 هزار تومان سهام عدالت دریافت کردند. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان اضافه کرد: حدود 49 میلیون و 152 هزار نفر در کل کشور مشمول دریافت سهام عدالت شند. وی تعداد هرمزگانی های مشمول دریافت سهام عدالت را حدود یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد.امانی زاده همچنین گفت : کسانی که مشمول سهام عدالت شده اند می توانند با شماره ملی خود به سایت samanese.ir مراجعه و اطلاعات مربوط به سهام خود را مشاهده و نحوه مدیریت آن را نیز مشخص کنند.وی اضافه کرد : منظور از آزادسازی سهام عدالت آن است که مالک سهام بتواند حق خرید و فروش و نقل و انتقال و... آن را شخصا بر عهده بگیرد. مردم می‌توانند با مراجعه به سایت samanese.ir و وارد کردن مشخصات فردی و کد ملی خود، صفحه مدیریت سهام خود را دیده و در آن جا یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کنند.

در روش مستقیم، مدیریت سهام خود را بر عهده خواهند گرفت و می‌توانند خودشان سهام عدالت‌شان را مدیریت کنند. در روش غیرمستقیم که بصورت پیش‌فرض برای همه فعال است، مدیریت سهام عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌سپارند که زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت دارند. امانی زاده تصریح کرد : آن دسته از افرادی که آشنایی با حوزه عملکرد بورس و خرید و فروش سهام را ندارند، روش غیرمستقیم را انتخاب کنند. توصیه جدی‌تر آن است که مردم به هیچ وجه سهام عدالت خود را پیش فروش نکنند و عجله نکرده و فریب دلالان و سودجویان را نخورند چون این سهام در آینده ارزش هرچه بیشتری پیدا می‌کند. وی ادامه داد: چون دولت در فرآیند واگذاری سهام عدالت به مردم، هیچ مبلغی را از مردم دریافت نکرده بود بنابراین از سال 85 تا 95 هیچ سودی به این سهام عدالتی که در اختیار مردم بود، پرداخت نشد.دولت در طول این ده سال و از محل سود این سهام، مبلغ ارزش اولیه این سهام را مستهلک کرد و حالا از سال 96 سود آن را در دو مرحله به حساب صاحبان سهام عدالت واریز کرده است. این مقام مسول اضافه کرد:36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شد . سهام آنها نیز در طول سال‌های اخیر به بیش از 10 برابر ارزش اولیه آن رسیده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان سهام عدالت را خرید و فروش کرد ، اظهارداشت : خرید و فروش سهام عدالت در شرایط کنونی وجود ندارد و توصیه ما به مردم نیز آن است که هرگز سهام عدالت خود را نفروشند چرا که ارزش این سهام اکنون به بیش از 10 برابر افزایش پیدا کرده است و فروش آن منطقی نیست و می‌تواند در آینده عواید هرچه بهتر و بیشتری برای صاحبان آن داشته باشد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان در بخش دیگری از این گفت و گو گفت : سهام عدالت شامل همه افراد شده است و ربطی به سرپرستان خانوار ندارد. در اصل همه افراد یک خانواده سهام عدالت دریافت کرده‌اند و سود آن نیز تاکنون طی دو مرحله به حساب هر فرد واریز شده است و سرپرستان خانوار نیز به اندازه هر کدام از افراد یک خانواده دارای سهام دارند.وی در خصوص سهام عدالت متوفیان گفت : در مرحله بعدی که اطلاع‌رسانی آن انجام خواهد شد، وراث می‌توانند با برگه انحصار وراثت و تقسیم‌نامه سهام عدالت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و سهام عدالت متوفی را در میان وراث بر اساس قانون تقسیم کنند.

وی در ادامه از عرضه سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم خبردادو افزود: کسانی که به دنبال مشارکت در حوزه سهام هستند، پیشنهاد بسیار خوبی این روزها از سوی دولت در قالب فروش سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم شامل سهام سه بانک ودو بیمه‌ مطرح است که می‌توانند به میزان دو میلیون تومان به ازای هرنفر از شعب بانکی و یا درگاه‌های اینترنتی این بانک‌ها خریداری کنند. این سهام به میزان دو میلیون تومان به هر فرد واگذار می‌شود و 700 هزار تومان نیز ارزش مازاد دارد که در ازای پرداخت 2 میلیون تومان معادل دو میلیون و 700 هزار تومان سهام به افراد واگذار می‌شود که فرصت خوبی برای افراد علاقه مند به حضور در بازار سهام دارند، می باشد .

به گفته امانی زاده ، دولت بزودی در مراحل بعدی سهام صندوق‌های دیگری نظیر صندوق‌های پالایشی و پتروشیمی را نیز واگذار خواهد کرد که آنها نیز به ازای هر نفر دو میلیون تومان می‌توان خریداری انجام داد.گفتنی است ، هم اکنون پذیره نویسی سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت در حال انجام است

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها