تبدیل تهدیدها به فرصت!!!



نوسازى بافت‌های فرسوده يكى از برنامه‌های دولت طى سال‌های اخير بوده است.

امروز بافت‌های فرسوده به‌عنوان مشكل جدى براى کشور تلقی می‌شود. متأسفانه آمار بالاى کشته‌ها در زلزله‌ها و دیگر بلاياى طبيعى نشان‌دهنده وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد بسيارى در کشور است. اجراى نوسازى بافت‌های فرسوده نيازمند نگاه منطقى و مدیریت قوى است.

اگر بافت‌های فرسوده به‌خوبی مديريت نشوند، مشكلات فراوانى در آینده براى مردم ايجاد خواهد کرد و آسیب‌ها و ناهنجاری‌های بی‌شماری در جامعه به وجود خواهد آمد. در اجراى اين طرح مشاركت مردم و ايجاد هماهنگى ميان دستگاه‌های اجرايى همچون شهرداری، راه و شهرسازی، شرکت‌های گاز، آب و فاضلاب، شرکت توزیع و ... بسيار ضرورى و تعیین‌کننده است.

باید مسئولان بافت فرسوده را یکی از اولویت‌های مهم در هرمزگان به‌ویژه در شهر بندرعباس بدانند. بنا به گفته مسئولان، استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه‌های غیررسمی آن ۴۳ درصد است.

این حجم بافت فرسوده كار دولت را براى نوسازى و بازسازی آن‌ها سنگين می‌کند. مسئولان ادعا می‌کنند كه دولت فرصت خوبى را براى نوسازى بافت‌های فرسوده پيش روى مردم قرار داده است.بنا به گفته آقایان يكى از این فرصت‌ها، تخفيف در پروانه ساختمانى است كه از سوى شهردارى صادر می‌شود؛ اما آيا ديگر ارگان‌ها نظير آب و فاضلاب، برق، مخابرات، گاز و نظام‌مهندسی ساختمان و حتی ثبت‌اسناد و املاک براى تشويق مردم ترغیب شهروندان، ابزارهاى لازم تشويقى را فراهم کرده‌اند؛ اما آنچه ديده و شنیده می‌شود اينكه تنها شهردارى مردم را به نوسازى بافت‌های فرسوده تشويق می‌کند و آن نيز اعمال تخفيف در صدور پروانه ساختمانى است اما از ديگر ارگان‌ها، هیچ‌گونه كمكى به مردم نمی‌شود.

اين موضوع باعث شده مردم رغبتى به نوسازى منازل فرسوده خود نكنند. آن‌قدر مشكلات اجراى اين طرح مردم را كلافه كرده كه برخى از شهروندان عطاى كار را به لقاى آن می‌بخشند. هنوز دستگاه‌های مختلفى كه از آن‌ها ياد شد، به آن هماهنگى لازم نرسیده‌اند كه كار مردم را راحت و در كمترين زمان ممكن انجام دهند.

عمر خانه‌ها در بافت‌های فرسوده به بالاى 60، 70 سال می‌رسد و مالكان آن‌ها، شهروندانى هستند كه سن و سالى از آن‌ها گذشته و چندان تمكن مالى براى احيا و نوسازی خانه‌های خود ندارند و با دست‌خالی نمی‌توانند به دنبال بازسازی و نوسازی خانه‌های قدیمی و فرسوده خود بروند وبى خيال نوسازى می‌شوند.

شهروندى كه قصد نوسازى محل سکونت خود را در محدوده بافت فرسوده دارد، از دستگاه‌های خدمات رسان آب و فاضلاب و برق و گاز و شهردارى و حتی بانک مسکن انتظار كمك و حمایت دارد.

 اينكه آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق و گاز و نظام‌مهندسی ساختمان هيچ تخفيفى در حق انشعاب به مردم قائل نباشند، نتیجه‌اش این می‌شود که نوسازی بافت‌های فرسوده به‌کندی و به‌صورت لاک‌پشتی پیش می‌رود. آيا تشویق‌های دولت براى بازسازى و نوسازی بافت‌های فرسوده اين است كه امروز شاهد آن هستيم.

اگر مسئولان مصمم هستند تا بافت‌های ناکارآمد و فرسوده نوسازى شوند، و با نوسازی این بافت‌ها، تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل شود، دست مردم را بگيرند و با اعطای معافیت‌های ویژه، مردم هرمزگان را به بازسازی بافت فرسوده ترغیب و تشویق کنند.

نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر کاهش معضلات اجتماعی و مسائلی از این قبیل به توسعه پایدار شهرها نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

فراموش نکنیم که امنیت سکونت در سایه مسکن پایدار و استاندارد محقق می‌شود.

آقایان مسئول! این را خوب به خاطر بسپارید که یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی رفع محرومیت از مناطق کمتر توسعه‌یافته است، پس برای تحقق این آرمان، به فکر رفع مشکلات مردم باشید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها