عملیات لوله گذاری گاز در گورستان تاریخی حاجی آباد متوقف شد



به گزارش صبح ساحل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز شنبه اظهار داشت: شرکت نقش آوران طوس در سال ۹۱ برای اجرای طرح خط لوله گاز از گورستان حاجی آباد این اداره کل استعلام کرد.

رضا برومند ادامه داد: به دلیل عبور خط لوله گاز از عرصه گورستان تاریخی حاجی آباد پاسخ منفی به آن استعلام داده شد و رونوشت آن به شرکت ملی گاز کرمان هم ارسال شد تا به هیچ وجه این کار انجام نشود.

وی اضافه کرد: شرکت گاز کرمان با وجود مکاتبه‌های انجام شده پاسخی مبنی بر تغییر مسیر خط لوله انتقال گاز نداد و در تابستان ۹۸ نشستی با شرکت مشاور طرح (شرکت طوس) ملی گاز کرمان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برگزار و مقرر شد پس از بررسی این اداره کل در خصوص اجرای طرح یاد شده اعلام نظر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: همزمان عملیات نجات بخشی گورستان با مجوز پژوهشکده باستان شناسی آغاز شد که باستان شناسان آثار مادی شاخصی در گورها کشف کردند.

برومند بیان داشت: درمکاتبه با شرکت گاز کرمان مقرر شد تا نتیجه نجات بخشی این محوطه مهم تاریخی و صدور مجوز از سوی دفتر فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آن شرکت حفاری نکند ولی حفاری و لوله گازی در عرصه گورستان را آغاز کرد که این منجر به شکایت قضایی و توقف عملیات لوله گذاری شد.

برومند تاکید کرد: هیچ گونه مجوزی برای اجرای لوله گذاری در عرصه گورستان تاریخی صادر نمی‌شود و پیگیری‌های قضایی و بررسی میزان خسارت وارد شده به گورستان تاریخی حاجی آباد درحال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: این اداره کل به استعلام شرکت گاز کرمان برای حفاری در محدوده گورستان باستانی حاجی آباد پاسخ داده و خواستار انجام نشدن عملیات حفاری برای انجام بررسی‌های لازم شد اما آن شرکت بی‌توجه به این امر، اقدام به حفاری کرده است.

عباس نوروزی ادامه داد: وجود گورستان تاریخی در محدوده مورد استعلام و ضرورت فعالیت نکردن در آن اطلاع داده شد اما شرکت ذکر شده توجهی به این موضوع و لزوم حفظ آثار هویتی مردمان ساکن در این منطقه نکرده است.

وی ادامه داد: این اقدام شرکت گاز کرمان که شدت آن در زمستان سال گذشته بود منجر به تخریب تعدادی از گورهای این منطقه شد.

شهرستان حاجی آباد در ۱۶۰کیلومتری شمال هرمزگان و هم مرز با استان کرمان است.

این شهرستان در فاصله 165 کیلومتری شمال بندرعباس و کنار جاده سیرجان با یک هزار و 200 متر ارتفاع از سطح دریا از شمال به شهرستان سیرجان (استان کرمان) از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان) از غرب به شهرستان داراب (استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود و از اهمیت جغرافیایی فراوانی برخوردار است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها