صبح ساحل علت حریق غرفه‌های صنایع‌دستی در معبد هندوهای بندرعباس بررسی کرد:

بازارچه بُت گورُن در آتش



معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس: به بنای تاریخی معبد هندوها آسیبی وارد نشد.

اتصالی برق در معبد هندوهای بندرعباس آتش به پا کرد، در این حادثه، غرفه‌های ضلع شمالی معبد هندوهای بندرعباس (بازارچه دائمی صنایع‌دستی) ظهر دیروز دچار آتش‌سوزی شد.

ساعت 12 ظهر شنبه 27 اردیبهشت‌ماه جاری بود، شعله‌های آتش از درون معبد هندوهای بندرعباس زبانه می‌کشید، خودروهایی آتش‌نشانی یکی پس از دیگری از میان جمعیت تماشاگر موبایل به دست عبور کردند وارد مکان شدند، غرفه‌ها در حال سوختن بود دود سیاهی محوطه را در برگرفته بود، بلافاصله نیروی آتش‌نشانان وارد عملیات شدند و موفق شدند آتش را حدود یک ساعت ونیم بعد خاموش کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در این مورد بابیان اینکه ساعت 12 و شش دقیقه دیروز طی تماس با مرکز 125، آتش‌سوزی در بخش بازار صنایع‌دستی معبد هندوها اطلاع داده شد گفت: بر اساس این گزارش، تیم‌های عملیاتی آتش‌نشانان از ایستگاه‌های شماره 1 و 4 و 6 به محل اعزام شدند. سر آتش یار حسن امینی افزود: تعدادی از غرفه‌ها دچار حریق شدند که آتش‌نشانان با سرعت عمل حریق را در ساعت 13 و 40 دقیقه به‌طور کامل اطفا و مهار کردند. وی بابیان اینکه برای ساخت این غرفه‌ها که از جنس چوب و سِوِند هستند هیچ استعلامی از سازمان آتش‌نشانی گرفته نشده است اظهار داشت: این حریق به دلیل اتصالی برق رخ‌داده بود. امینی یادآور شد: این حادثه به بنای تاریخی معبد هندوها نیز آسیبی وارد نشده است؛ اما تیم عملیاتی بابت ایمنی محل همچنان تا ساعت‌ها پس از مهار آتش در مکان مستقر بودند.

راه‌اندازی غرفه‌ها در شهریور 98

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان بابیان اینکه در این حادثه، همه غرفه‌ها از بین نرفته است گفت: اتصالی برق ناشی از یک دستگاه کولر روشن در ورودی غرفه‌ها باعث حریق شده است. وی ادامه داد: تعدادی از غرفه‌ها دچار آتش‌سوزی شده است که با تلاش مأموران آتش‌نشانی از پیشروی آتش به غرفه‌های دیگر جلوگیری شد. وی در خصوص این غرفه‌ها گفت: بازارچه دائمی صنایع‌دستی در معبد هندوهای بندرعباس با سازه‌های فلزی در مساحتی بالغ‌بر 250 متر در 21 غرفه در بهمن‌ماه 97 ساخته و در هفته دولت سال 98 راه‌اندازی شد. برومند افزود: این غرفه در اختیار یکی از بانوان هنرمند صنایع‌دستی استان قرار گرفت که مدیریت این غرفه‌های 6 متری و 8 متری در حال حاضر در دست وی است. وی با اشاره به جنس دیواره‌های غرفه‌ها از چوب و سِوِند گفت: دیواره‌های داخل غرفه‌ها به علت محیط فروش صنایع‌دستی، از جنس چوب و حصر استفاده‌شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در پاسخ به سؤال ما که گویا غرفه‌ها بیمه نبودند گفت: مسئولیت بیمه با خود غرفه دار است.

قول‌های که داده شد ولی عمل نشد

عایشه پرباره بهره‌بردار و مدیریت بازارچه در گفتگو با صبح ساحل در خصوص این حادثه گفت: من مقصر اصلی این حادثه سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان می‌دانم، بارها و بارها طی مکاتباتی و یا حضوراً در جلسات مختلف از اتفاق پیشرو مانند اتصالی برق هشدار داده بودم چراکه چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردم. وی ادامه داد: غرفه داران شاهد هستند که چه قول‌های را سازمان میراث فرهنگی استان به ما داد و عمل نکرد، الان مقصر حادثه است و باید جوابگو خسارت‌های تک‌تک بچه‌ها باشد هر غرفه بین 30 تا 400 میلیون تومان ضرر دیده است. پرباره گفت: قرارداد من به‌عنوان بهره‌بردار و مدیریت بازارچه معبد هندوها با سازمان میراث فرهنگی در یکم مردادماه 98 بسته شد اما در اواخر خردادماه پی گیر برق سه فاز این مکان بودم که با هزینه شخصی برق تک فاز را به 3 فاز تبدیل کردم. وی افزود: در همان اوایل برای تخصیص بودجه تعمیرات کف و برق بازارچه در رفت‌وآمد و نامه‌نگاری به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان بودم همچنین مسئولان مربوط را نیز به غرفه‌ها دعوت کردم که آنجا را به چشم ببیند. مدیر این مجموعه خاطرنشان کرد: سرانجام در 28 اسفندماه سال گذشته بودجه 150 میلیون تومانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان برای تعمیرات بازارچه اختصاص یافت. پرباره بابیان اینکه هر زمان کمکی از میراث فرهنگی استان خواستیم به بهانه کمبود اعتبار، شانه خالی کردند گفت: در همان اوایل راه‌اندازی بازارچه، مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان، قول بیمه به 21 غرفه دار دادند اما بعد گفتند که به علت کمبود بودجه نمی‌توانیم هزینه بیمه را پرداخت کنیم. وی افزود: دراین‌ارتباط به بیمه‌های مختلف مراجعه کردیم که کارشناسان پس از بازدید از این مکان همگی بابیان اینکه این مکان غیراستاندارد و غیراصولی است تا تعمیرات و اصلاحات آن، بیمه آنجا را نپذیرفتند.

پرباره ادامه داد: برای اینکه کارشناسان بیمه احتمال آتش‌سوزی ناشی از برق داده بودند برای جلوگیری از چنین حادثه‌ای کولرها را روشن نکردیم و در مدت شیوع کرونا و تعطیلی بازارچه، موش‌ها خسارت زیادی به وسایل فروشنده‌های غرفه‌ها وارد کردند که آنجا را با کمک غرفه داران تمیز کردیم و مقرر شد برای جلوگیری از گرما و خراب شدن وسیله‌ها، یک روز در میان با هماهنگی نگهبان معبد هندوها کولر را روشن کند. وی افزود: این کولر حدود دو روزی بود که روشن بود که متأسفانه به علت عدم حضور نگهبان چنین حادثه‌ای رخ داد و تا اطلاع مردم از این حادثه، کار از کار گذشته بود. این هنرمند جوان که در این بازارچه غرفه دار است از بخشیدن اجاره در 3 ماه اخیر نیز گفت: از زمان تعطیلی بازارچه و شیوع کرونا، اجاره 21 غرفه را تا بهبودی اوضاع و باز شدن بازارچه بخشیدم چراکه سلامتی غرفه داران از همه‌چیز مهم‌تر است. پرباره افزود: از تیرماه 35 نفر به عشق فروش دست رنجشان به این مکان آمدند و عشق و رویاهایشون را آنجا گذاشتند اما متأسفانه شاهد صحنه غم‌انگیزی شدند و تعدادی کل وسیله‌هایشان در آنش از بین رفت. پرباره ادامه داد: این بانوان هنرمند صنایع‌دستی استان بارها در نمایشگاه‌های مختلف برای استان افتخارآفرین بودند، 3 مقام سومین در استارتاپ جهاد دانشگاهی نیز آخرین افتخارآفرین آن‌ها بود اما متأسفانه بابی توجه ای مسئولان روبرو بودند.

معبد هندوها یا پرستشگاه بُت گورُن که در خیابان امام خمینی روبروی بازار روز قرار دارد. معبد هندو‌های بندرعباس که به دست هندیان در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی احداث‌شده، ترکیبی از معماری ایرانی اسلامی و هندی است که جزو آثار تاریخی ثبت‌شده در هرمزگان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها