چرا مدیرعامل فیس بوک از قدرت چین می‌ترسد؟



مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت فیس بوک اخیرا در اظهار نظری اعلام کرده که نگران است رویکرد چین در تنظیم اینترنت بتواند در سراسر دنیا نفوذ کرده و ایجاد مشکل کند.
به گزارش صبح ساحل،مارک زاکربرگ در جریان مکالمه ویدئویی با کمیساریای اتحادیه اروپا گفت: «دو مدل بسیار متفاوت برای تنظیم اینترنت در چین و کشور‌های غربی وجود دارد و بهترین راه برای متوقف کردن چین در تنظیم برنامه جهانی این است که دموکراسی‌های غربی بتوانند چارچوب‌های محکم خود را تنظیم کنند.»مارک زاکربرگ اظهار داشت که می‌ترسد چین بتواند دستور کار جهانی در مورد چگونگی تنظیم مقررات دولت‌ها روی سیستم عامل‌های اینترنتی را به پایان برساند. وی درباره این ترس خود گفت: «من فکر نمی‌کنم که سؤال اصلی این باشد که قوانین باید چگونه تنظیم شوند، بلکه فکر می‌کنم سؤال این است که چارچوب چه کسی در سراسر جهان پیروز خواهد شد. آنچه از دید من نگران کننده است ظهور چارچوب‌ای متفاوت است که زیر مجموعه‌های بسیار متفاوتی دارند.»


وی گفت: «الگویی مانند الگوی چین حقوق بشر را از بین می‌برد. من فکر می‌کنم که این واقعاً خطرناک است و من نگران گسترش آن نوع الگو به سایر کشور‌ها هستم. من فکر می‌کنم بهترین پادزهر برای چنین مشکلی، داشتن یک چارچوب نظارتی روشن است که از کشور‌های دموکراتیک غربی بیرون می‌آید و می‌تواند به یک استاندارد در سراسر جهان تبدیل شود که ما بتوانیم به خوبی کار کنیم.»این اولین بار نیست که زاکربرگ زنگ هشدار نسبت به رویکرد چین در تنظیم اینترنت را به صدا در می‌آورد. زاکربرگ طی سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون سال گذشته به سانسور دولت چین در تیک تاک حمله کرد و گفت: حتی اگر تنظیم مقررات به کسب و کار وی لطمه بزند باز هم از مقررات استقبال خواهد کرد.

منبع:انتخاب
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها