امید هرمزگانی‌ها به بهارستان



قطار خانه ملت امروز با ۲۷۶ نفر منتخب مردم حرکت خود را از ایستگاه یازدهم بهارستان آغاز می‌کند. از مجموع ۲۹۰ نفر نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تکلیف ۲۷۹ نفر آن‌ها در مرحله اول انتخابات مشخص شد و به مجلس راه یافتند.در ۲۱ شهریور تکلیف یازده نماینده باقی‌مانده که در مرحله اول رأی نیاوردند و به مرحله دوم راه پیدا کردند، مشخص خواهد شد. «محمدعلی رمضانی دستک» نماینده منتخب مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه و فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس براثر کرونا فوت کردند و همچنین سینا کمال خانی از حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان هم به دلیل ابطال مدرک تحصیلی به مجلس راه نیافت بنابراین مجلس دوره یازدهم با ۲۷۶ نفر امروز هفت خرداد آغاز به کار خواهد کرد.

انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفندماه ۹۸ با مشارکت ۴۲ درصدی واجدین شرایط برگزار شد. امروز پنج منتخب استان هرمزگان به همراه دیگر منتخبین مردم مراسم تحلیف را برگزار خواهند کرد. در این دوره از مجلس شورای اسلامی در حوزه مرکزی استان، محمد آشوری، احمد مرادی و منصور آرامی حضور دارند. حسین هاشمی تختی که خیلی امیدوار بود در این دوره همچون دوره دهم مجلس یکی از منتخبین مردم حوزه مرکزی هرمزگان باشد، نتوانست جایگاه خود را حفظ کند و این صندلی قرمز را به منصور آرامی که تجربه یک دوره نمایندگی را دارد واگذار کرد. در حوزه شرق استان هرمزگان، حسن رئیسی جانشین سید مصطفی ذوالقدر شده است.


این نخستین تجربه رئیسی در کسوت نمایندگی مجلس است. در حوزه غرب استان نیز احمد جباری پس از یک دوره غیبت با کنار زدن ناصر شریفی دوباره بر صندلی مجلس تکیه زد. بر اساس ماده ۱۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه سنی شامل چهار نفر، دو نفر از مسن‌ترین نمایندگان منتخب به‌عنوان رئیس و نایب‌رئیس سنی و دو نفر از جوان‌ترین منتخبان به‌عنوان دبیر اول و دوم هستند. سید رضا تقوی منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر به‌عنوان مسن‌ترین منتخب اداره امروز مجلس را بر عهده خواهد داشت. قرار است منتخبان در دومین جلسه، هیات رئیسه دائم را برای یک سال آتی انتخاب کنند. ترکیبی ۱۲ نفره متشکل از رئیس،‌ دو نائب او، شش دبیر و سه ناظر که ظاهراً برای هرکدامشان هم مدعیان قابل‌توجهی حاضر به «قبول مسئولیت» هستند.


گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب آن از احتمالات عبور کرده و به اسامی افراد رسیده است. همان‌قدر که رقابت برای ریاست شدت دارد، تعیین نوابش هم با حدت در حال پیگیری است. جناح‌ها و گروه‌های مختلف در تلاش برای به دست گرفتن هیات رئیسه هستند. بدون شک در نبود علی لاریجانی به‌عنوان شاخص‌ترین نماینده در این دوره از مجلس شورای اسلامی، معادلات بسیاری را در هیات رئیسه برهم خواهد زد.برای هرمزگان، تحولات در هیات رئیسه بسیار مهم خواهد بود. حضور محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در ادوار مختلف در ترکیب هیات رئیسه دائم مجلس، مردم استان را به این باور رسانده است که انتخاب مجدد این ایشان در هیات رئیسه مجلس می‌تواند در کنار چهار نماینده دیگر استان در تصمیم‌گیری‌های کلان و ملی، برای توسعه هرمزگان حائز اهمیت باشد.


نام آشوری در کنار لاریجانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی به‌عنوان رکورددار عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته دیده می‌شود. نمایندگان و منتخبان مردم هرمزگان به‌خوبی مشکلات ریزودرشت استان را می‌شناسند. آن‌ها می‌دانند این استان زرخیز که به گواه مسئولان مملکتی با درآمدش می‌تواند یک کشور را اداره کند چرا نباید از این منافع و منابع اقتصادی به‌خوبی بهره‌مند شوند؟ آن‌ها می‌دانند این استان ثروتمند که در کسب درآمد، رتبه‌های اول تا پنج را به خود اختصاص داده است، چگونه دستش از تخصیص منابع کلان برای رفع مشکلاتش کوتاه است؟ آن‌ها خوب می‌دانند که هرمزگان در تورم در جایگاه نخست کشور قرار دارد.آن‌ها نیک می‌دانند با این تورم وضعیت اقتصادی ساحل‌نشینان روزبه‌روز بغرنج‌تر می‌شود. آن‌ها می‌بینند که این روزها مردم چگونه با مشکلات رنگارنگ اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این استان با مردمان نجیب و صبورش همیشه مظلوم بوده‌اند. آنچه بیش از هر چیز این مردم را عذاب می‌دهد و همچون خوره به جانشان افتاده و یک‌لحظه آن‌ها را رها نمی‌کند تبعیض و بی‌عدالتی است. این‌یک درد کهنه است.


به‌راستی هرمزگان بی‌درد در تاریخ سراغ دارید؟ حال آشوری و یا نماینده‌ای دیگر از استان در ترکیب هیات رئیسه باشد یا نباشد، مردم انتظار دارند صدای آن‌ها را به گوش مسئولان بالادستی برسانید. آقایان نماینده! صیاد، کشاورز، صنعتگر، کارگر و ... انتظار دارند شما وکیل مدافع آن‌ها باشید. شما برای رفع مشکلات آن‌ها و توسعه متوازن استان به‌خوبی چانه‌زنی کنید. به همان خوبی که از نجابت مردم سخن می‌گویید، باقدرت برای احقاق حقوق این مردم که بارأی خود، به شما اعتماد کردند، تصمیم بگیرید و عمل کنید.برای منافع استان هرمزگان که خود پرورش‌یافته آن هستید، با هیچ گروه و حزبی معامله نکنید. به سوگند خود برای سربلندی هرمزگان و هرمزگانی‌ها وفادار بمانید. آقایان نماینده! وقت عمل به وعده‌های انتخاباتی فرارسید. این را فراموش نکنید که مردم ما حافظه خوبی دارند.

غیرقابل انتشار: 2
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها