این گوی و این میدان



پس از ماه‌ها انتظار، مجلس یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد. منتخبان مجلس یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کردند که هم رقابتشان برای ورود به بهارستان و هم آغاز فعالیت آن‌ها با کرونا همراه شد.

 
در نخستین روز، منتخبین مردم در برابر قران سوگند یادکردند که در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایند و به حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند. مجلس يازدهم با نمایندگانی آغاز به کارکرد که تا دیروز منتقدان پارلمان بودند و هم‌اکنون در جايگاه پاسخگويي قرار گرفتند. مجلسی که اکثریت نمایندگان آن از یک جریان سیاسی هستند و درواقع می‌توان آن را مجلسی تک‌صدایی نامید. به دلیل این یکدست بودن و نزدیکی به بدنه قدرت می‌توان توقع کارهای بیشتر و شجاعانه‌تری هم از این مجلس داشت.
از سوی دیگر مجلس یازدهم عنوان اصولگرایی را به دوش می‌کشد که این عنوان وظیفه‌ای سخت‌تر برای مجلس یازدهم به دنبال دارد و اندک اشتباه نمایندگان این دوره، در انتخابات ریاست جمهوری و نگاه مردم به این طیف سیاسی اثرگذار خواهد بود. شاید مردم بارها شاهد بوده‌اند که داوطلبان ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس وعده‌های رنگارنگی به مردم دادند که بسیاری از آن‌ها به سرانجام نرسید.
آن‌ها آن‌چنان ماهرانه و شعاروار و تکرارشونده این وعده‌ها را مطرح می‌کنند که بعد از مدتی خود و نزدیکانشان هم آن را باور و رفته‌رفته با جسارت بیشتری این شعارهای غیرقابل‌باور را با صدای بلند فریاد می‌زنند. نمایندگان این را خوب بدانند که مردم حافظه تاریخی خوبی دارند و امروز از کسانی که به آن‌ها رأی دادند و برکرسی مجلس تکیه زده‌اند، انتظار دارند به وعده‌های رنگارنگ انتخاباتی خود عمل کنند.
اینک که جریان اصولگرا که با شعار اصلاح نظام اقتصادی وارد مجلس شده، باید تلاش کند علی‌رغم غفلت‌ها و یا سیاست‌های غلط اجرایی در سال‌های اخیر، قدمی قدرتمند برای مقابله با فساد، ویژه خواری و مقابله با شکاف اقتصادی بردارد که در این میان استفاده از تجربه اقدامات اخیر قوه قضاییه در مقابله با مفاسد اقتصادی می‌تواند به تقویت این روند کمک کند.
از سوی دیگر برای مقابله با تحریم‌ها و گشایش رونق تولید و تجارت و تعامل با کشور‌های منطقه، روح خودباوری وامید به آینده را در کشور تقویت کند و با ادامه این روند در کارآمد سازی نظام، کاهش بیکاری و مشکلات معیشتی مردم و تقویت اعتماد اجتماعی مؤثر باشد.
امروز بخش عمده‌ای از کسانی که در مجلس یازدهم هستند یا پیش‌تر نماینده بوده‌اند که به سازوکار مجلس آگاهی دارند و یا اینکه در دولت‌های گذشته پست‌های مدیریتی بزرگی داشتند و تجربه کار اجرایی قوی دارند. این بدان معناست که این مجلس به‌خودی‌خود به‌هیچ‌عنوان از اعضای ناآگاهی نسبت به امور کشور برخوردار نیست و کارآمدی یک مجلس هم ربطی به اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ندارد یعنی درهرصورت مجلس یازدهم از پتانسیل خوبی برخوردار است، به‌شرط آنکه اعضای آن، آنچه موردنیاز مردم و کشور است را در نظر بگیرند و از سویی قدم در راه هماهنگی با فضاهای بین‌المللی در سیاست خارجه و داخلی در سیاست‌های داخلی بگذارند. مردم از این مجلس که از آن به‌عنوان پارلماني در «تراز انقلاب» نام‌برده می‌شود، این انتظار و توقع را دارند که معیشت مردم در اولویت کاری آن‌ها باشد.
نمایندگانی که حرف از تغییر در زندگی مردم می‌زنند چهار سال به عبارتی 1460 روز فرصت دارند تا به وعده خود عمل کنند و دست به تغییر بزنند. از سویی دیگر شرط موفقیت این مجلس این است که رودربایستی را کنار بگذارد و به دنبال زدن حرف حق باشد حتی اگر این حرف حق برخلاف خواست کسانی باشد که به‌عنوان پشتیبانان سیاسی و جناحی آنان محسوب می‌شود. نمایندگان هرمزگان در مجلس یازدهم نیز تجربه کار اجرایی در کارنامه‌شان دیده می‌شود و از این پنج نفر، چهار نفر آن‌ها با صحن بهارستان آشنا هستند. شاید نکته متفاوت حضور نمایندگان استان در مجلس یازدهم به هیات رئیسه این دوره مربوط باشد.
در دوره‌های گذشته، نام محمد آشوری با هیات رئیسه گره‌خورده بود اما امروز نامی از نماینده‌ای از استان هرمزگان در این هیات رئیسه دیده نمی‌شود. بسیار امیدوار بودیم که حکایت مجلس دهم با حضور آشوری نماینده حوزه مرکزی بندرعباس در هیات رئیسه تکرار شود که این اتفاق رخ نداد و هرمزگانی‌ها در اجلاسیه اول هیات رئیسه از حضور نمایندگان خود محروم شدند. هرچند آن‌ها امیدوارند با توانمندی که در نمایندگان خود سراغ دارند در سال‌های بعد شاهد حضور نمایندگان هرمزگان در این هیات باشند امیدواریم مجلس یازدهم کاری کند که مردم نگویند اشتباه کردیم.
به‌هرحال با به صدا درآمدن زنگ مجلس یازدهم، نمایندگان آستین همت را بالا زدند و وارد گود خدمت به مردم شدند. آقایان  نماینده، این گوی و این میدان!!!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها