کتاب؛ شریک روزهای هشدار برای کانونی‌های هرمزگان



به گزارش صبح ساحل،روزهای هشدار و هجوم کرونا در هرمزگان درحالی سپری می شود که مربیان و اعضای کتابخوان کانون‌ پرورش فکری کودکان این استان خود را با قرنطینه کردن در خانه کتاب‌های تخیلی، طنز و رئال کتابخانه‌هایشان را بهترین سرگرمی لذت‌بخش می‌دانند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها یک مرکز آموزشی و علمی نیست خانه دوم مربیان و کودکان است،‌ کانون مهربانی است؛ کانونی که باید سراسر عشق، امید و آرزو کودکان و نوجوان در آن جان بگیرد و سهم مربی نیز تزریق عشق ورزی و امیدآفرینی است که وقتی با کتاب و قصه همراه می‌شود، فضای کانون دل‌انگیزتر خواهد بود.

کانونی‌ها همیشه با کتاب انس و الفت خاصی داشته و دارند و این روزهای سخت کرونا نیز این کتاب‌ها هستند که لحظه‌های تنهایی مربیان و کودکان و نوجوانانی را پر می‌کنند.

آنها بیشتر روزهای خود را آزادانه بدون ترس و واهمه از هیچ ویروسی دل به قصه‌ها و داستان‌های کتابخانه‌های کانون می‌زدند و حتی با داستان‌های تخیلی و واقعی در کتابخانه خود نمایش بازی می‌کردند، زیرا معتقدند کتاب‌ها همیشه بهترین دوست در لحظه‌های تلخ و شاد هستند که ما را رها نمی‌کنند.

و اما در این روزهای سخت که ویروس کرونا سخت تر بر مردم می تازد و از سویی علامت هشدار مسوولان اجرایی، بهداشتی و درمانی این استان به صدا درآمده است، کانونی های کتابخوان چگونه روزهای خود را می گذرانند و کتابخوان های فعال کانون چگونه خود را سرگرم کرده اند تا طعم تلخ مبارزه را برای خود لذتبخش و امیدوار کنند؟ این سوالی است که تعدادی از مربیان و نوجوانان کانون بندرعباس و قشم به آن پاسخ داده اند.

مبارزه با کرونا با طعم کتاب‌های تخیلی

یک عضو کتابخوان کانون شماره چهار بندرعباس که از سال ۹۶ تاکنون عضو این مرکز فرهنگی است،‌ علاقه زیادی به کتاب‌های تخیلی و داستان‌های ماجراجویانه دارد.

فریناز ابراهیمی مقدم بیان داشت: در این روزها که ویروس کرونا ما را دلتنگ برنامه‌های شاد کانون کرده است و مجبوریم باید در خانه بمانیم، بیشتر روزهایم را کتاب می خوانم و از این فرصت برای مطالعه بیشتر استفاده می‌کنم.

این دختر نوجوان کانون پرورش فکری کودکان افزود: روزانه حداقل ۲ تا ۳ ساعت از وقتم به خواندن کتاب‌های غیردرسی اختصاص دارد.

ابراهیمی مقدم گفت: در خانه ما کتابخانه‌ای داریم که تعداد زیادی کتاب در آن گذاشته ایم و بیشتر کتاب‌ها متعلق به خواهرم است و البته من هم کتاب‌هایی که مناسب سنم است، استفاده می‌کنم.

وی گفت: در حال حاضر کتاب‌های قبلی را می‌خوانم البته چند کتاب را جدیدا پدرم برایم خریده است که بیشتر داستان‌های تخیلی و علمی طنز است.

این دختر کتابخوان بندرعباس از "چارلی بن(رئالیسم جادویی و تخیلی ماجراجویی جینی نیمو)، زمان کاغذی(ماجراجویی فانتزی به قلم نلاین کانکلین)، دو خرابکار خفن جوری جان و مگ بارنت)، جنگی که نجاتم داد داستان فانتزی و جنگی را در همین روزهای قرنطینه خوانده‌ام.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: "علوم ترسناک، سفر به انتهای دنیا، پاتریس و ماموریت سر و ته، ماتیلدا اثر رولد دال و گرگ‌های پوشالی لارن ولک" از دیگر کتاب‌هایی است که از ابتدای امسال آنها را خواندم.

وی گفت: با پایان امتحانات مدرسه که بیشترین سرگرمی ما کانونی‌ها خواندن کتاب و نشستن پای برنامه‌های مجازی مربیان کانون است، کتاب‌هایی مثل "هری پاتر و سنگ فیلسوف و هری پاتر و حفره اسرارآمیز" نیز از جمله کتاب‌هایی هستند که در این روزهای کرونا دوبار آنها را خواندم.

دیگر عضو هفت ساله کانون مرکز شماره چهار بندرعباس نیز گفت: از ابتدای امسال ۲۸ کتاب خوانده ام که البته اگر مجموعه‌ها را یکی حساب کنم در واقع در این مدت ۱۹ کتاب را خوانده‌ام.

یلدا یوسفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در خانه ما کتاب‌های بسیار زیادی وجود دارد که در کل چهار دیوار آن کتاب است و البته کتاب‌های من به شخصه یک دیوار می‌شود که حدود ۱۵۰ کتاب است.

وی گفت: مجموعه هفت جلدی کمیک چهار سابقه دار و مجموعه‌های دوجلدی گورخر گلادیاتور، ‌جلد اول پنج‌گانه پادشاهی جهان، جلد اول کتاب وسوسه و مجموعه شش جلدی کارآگاه کرگدن که به دلیل علاقه شدیدم دو بار هرشش جلد  را امسال خواندم.

این دختر کتاب خوان توضیح داد: بیشتر کتاب‌هایی که به خواندن آنها علاقه دارم کتاب هایی با محوریت ماجراجویی و اکشن است، البته کتاب هایی که در آنها حیوانات نقش اصلی هستند را بیشتر دوست دارم چون بنظرم انسان‌ها آنقدر جالب و جذاب نمی‌توانند در یک داستان ایفای نقش کنند.

یوسفی اضافه کرد: روزانه ۲ ساعت و گاهی بیشتر قبل از خواب شبانه کتاب‌های مورد علاقه‌ام را می‌خوانم.

وی گفت: در شرایط کرونا در حال حاضر کتاب‌های زیادی هست که می‌توانم در کتابخانه خود پیدا کنم ولی کتاب‌های جدیدی که قصد خواندنشان را دارم به صورت مجازی خریداری می کنم و می خوانم.

یوسفی از دیگر کتاب‌هایی خوانده در این مدت به "فصل چهارم نجات ارداس خیانت بزرگ،‌ یک روز سگ و گربه ای، دختر جوهر و ستاره ها،‌ دو جلد داستان‌های خوب برای دختران بلند پرواز، نمایشنامه شازده و پهلوان، بهترین افسانه‌های دنیا داستان‌هایی از برادران گریم، مجموعه هشت جلدی علم در قرن ۲۱ جلد اول پزشکی، بدن انسان را بشناسیم درون بدن انسان، شگفتی‌های بدن انسان، دایناسورها، سه تاج شوم، ‌جلد اول آتش و یخ و ابزار فانی از جلد اول بخش اول اشاره کرد.

کیمیا قائدی عضو دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس که بیش از ۲سال عضو این مرکز است کتاب‌های زیادی دارد و بیشتر آن ها را مطالعه کرده است.

وی تا پیش از شروع کرونا تعداد زیادی از کتاب‌هایش را به دلیل کمبود جا داخل انباری خانه بسته‌بندی کرده بود ولی درحال حاضر حدود ۸۰ کتاب در زمینه‌های مختلف توی قفسه کتاب‌هایش را می‌توان پیدا کرد.

این دختر کتاب خوان ساکن بندرعباس مطالعه کتاب داستان های خود را با هیولای خوش قلب مارکس فلتویس و قصه‌های قشنگ ایرانی مجید ملامحمدی آغاز کرده است.

وی که داستان زیادی از نویسندگان ایرانی را کتابخانه خود دارد و در این مدت نیز بیشتر آنها را خوانده اما دوست دارد هرچه زودتر کرونا نابود شود و او و دوستانش به کانون بیایند و برای همدیگر کتاب بخوانند.

قائدی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: این روزها به دلیل شرایط موجود و کرونا و دسترسی محدود به کتاب زمان مطالعه کتاب‌ها کم شده و به صورت روزانه نیست و البته بیشتر به صورت مجازی است که خود بهترین سرگرمی است.

وی که امسال ۲۳ عنوان کتاب از کتاب‌هایش را در این روزهای کرونایی خوانده است،‌ افزود: بیشتر کتاب خوانی ما توسط مربی های کانون و کتابهای پی دی اف که از اینترنت دانلود کرده ایم، انجام می شود.

این عضو کانون از دیگر کتاب‌هایی که امسال خوانده است به "کفشی به رنگ کفش دریا سروده منیره هاشمی"، "چه حیوان خطرناکی درباره اهمیت شجاعت و توکل به خدا نوشته مرحوم سوسن طاقدیس، صدای پای آب سروده سهراب سپهری"، "من همانم من همانم درباره اهمیت دوستی نوشته فریبا کلهر"، ،"بچه آدم نوشته مهدی آذر یزدی"، "سنجاب کم حواس نوشته مریم اسلامی"، "چهارخانه خاله کشمشی درباره دغدغه های آمادگی برای سفر نوشته طاهره ایبد"، "یکی بود درباره خداوند نوشته مرحوم سوسن طاقدیس"، "زیر زمین بازی درباره اهمیت شکرگزاری نوشته کلر ژوبرت"و "ماجرای شیری که غمگین بود درباره اهمیت دوستی نوشته نورا حق پرست"، اشاره کرد.

راضیه علیزاده عضو ۱۰ ساله این مرکز نیز روزانه یک تا ۲ ساعت کتاب می خواند و تاکنون شش عنوان کتاب خوانده است، افزون بر۱۰۰ عنوان کتاب دارد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا ‌گفت: محور کتاب‌هایی که می خوانم بیش تر طنز و رمان است؛ مانند کتاب‌های "طنز روستا" و "طنز جهان" از راشد انصاری نویسنده هرمزگانی با محوریت طنز و بقیه رمان هستند غیر کتاب ابوتراب خسروی که بیشتر جنبه آموزشی دارد برای کسانی که علاقه به نوشتن داستان دارند.

این عضو مرکز شماره چهار بندرعباس از دیگر کتاب‌هایی که خوانده است به کتاب‌های به "آقای چنار با من ازدواج میکنی؟، حاشیه ای بر مبانی داستان، خنده لهجه نداره و تهران در بعد از ظهر" اشاره کرد.

علیزاده اضافه کرد:‌ امسال به دلیل شرایط نامناسب کرونا کتابی از کتابخانه کانون امانت نگرفتم ولی فرصتی شد برای اینکه کتاب‌های خوانده نشده را بخوانیم و کتاب‌خوانی هایم بیشتر به صورت مجازی است.

مربی مسوول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره چهار بندرعباس نیز به دلیل وضعیت کرونا در منزل برای آموزش مجازی حداقل روزی چهار ساعت کتاب به دست است.

فاطمه تقی‌زاده ایسینی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امسال با توجه به وضعیت کرونا و مجازی شدن فعالیت های کانون به دلیل عدم حضور کودکان و نوجوانان در مرکز چون باید برای آموزش محتوا تهیه کنم بیشتر کتاب‌های گروه سنی کودک و نوجوان رو مطالعه کردم و فقط چند جلد کتاب بزرگسال خوندم.

وی که مطالعه کتاب را بهترین سرگرمی لذت‌بخش برای مربیان و کتابخوان های کانون می‌داند، افزود: در این مدت کتاب‌های مانند "معجزه شکرگزاری زنان ونوسی و مردان مریخی، چهار اثر اشکال شین و بینوایان، کتاب کودک و نوجوان بیش از صد جلد از کتاب‌های علمی و دینی و داستانی تا قصه کودکانه" را مطالعه کردم.

تقی‌زاده در خصوص امانت کتاب و طرح‌های کتاب‌خوانی مجازی ویژه اعضای مرکز خود نیز گفت: در حال حاضر امانت کتاب نداریم اما هفته‌ای سه کتاب به صورت صوتی و فیلم کتاب‌ها برای اعضا به اشتراک می‌گذاریم.

وی ادامه داد: در این روزهای قرنطینه افزون بر ۲۰‌جلد کتاب صوتی،  حدود ۱۵ تا معرفی کتاب و نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب شعرخوانی صوتی اجرا کردم.

وی بیان داشت: همچنین در کنار تولید ۴۰ کلیپ کاردستی و فعالیت علمی، نزدیک ۱۵ عنوان کتاب به صورت قصه‌گویی صوتی آماده کردم که هفت قصه در سایت مجازی کانون پرورش فکری بارگذاری شد.

این مربی فرهنگی اضافه کرد:‌ علاوه بر کتابخوانی مجازی در کلاس‌های مجازی برای کودکان و نوجوانان قصه‌گویی، شعر، نقاشی، کاردستی، خوشنویسی، سفالگری، بازی‌های کودکانه و برنامه‌های علمی نیز آموزش داده می شود.

درحال حاضر مرکز شماره چهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس دارای ۳هزار و ۷۰۰ عضو( ۷ تا ۱۷ ساله) است که از این تعداد ۱۰۰ عضو آن فعال هستند و افزون بر ۱۰ هزار جلد کتاب در این مرکز نگه داری می شود.

آیلین ۱۲ ساله عضو کانون پرورش فکری کودکان قشم نیز که ۵۰ عنوان کتاب دارد، کتاب‌هایی با داستان‌های ترسناک و فانتزی را بیشتر دوست دارد.

 پرنیان ۱۲ ساله نیز۱۸۲عنوان  کتاب در حوزه های اجتماعی و فانتزی در خانه خودشان کتاب دارد که این روزها چون کتابخانه کانون تعطیل او نیز ترجیح داده است در خانه کتاب بخواند.

ملینا و ملودی عزیزی ۸ و ۱۰ ساله نیز دیگر اعضای کتابخوان هستند که بیش از ۶۰ جلد کتاب در خانه دارند و چون بیشتر ساعت های روز در خانه هستند آنها نیز ترجیح داده اند بیشتر داستانهای قصه طنز بخوانند.

"قصه‌های خنده دار پدربزرگ، خاطرات یک بچه چلمنگ، جنگل،آقا داد نزن، خانه درخت، جادو گر دهکده سرسبز، پند روباه چه بود؟ روباه دوراندیش و مجموعه ۱۲ جلدی قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک شکوه قاسم‌نیا و مژگان شیخی نیز بخشی از عنوان کتاب‌هایی است که این دو عضو کانون باهم خوانده‌اند.

یکی دیگر از اعضای این کانون که ٦١ کتاب در کتابخانه خود دارد، روزهای کرونایی امسال خود را با خواندن"مردی که زیاد نمی‏‌دانست" و "گلدان خالی" آغاز کرده است.  

او که خود علاقه زیادی به گل و درختان سنتی قشم دارد در مورد موضوع کتاب گلدان خالی توضیح داد که داستان این کتاب درباره یک پسری است که در چین زندگی می‌کند و او به گل و گیاه علاقه خیلی زیادی دارد.

این نوجوان ۱۲ساله و کتابخوان کانون گفت: بچه‌هایی که به حفظ محیط زیست خود به خصوص درختان حرا علاقه دارند باید کتاب‌های زیادی درباره درختان مطالعه کنند تا مطالعه و دانش خود را بالاتر ببرند.

سلوا سعادتی پور ٩ ساله نیز درحال حاضر ۱۸ کتاب قصه و داستان دارد که برخی از آنها را خوانده و تعدادی را به دوستان و نوجوانان اقوام خود امانت داده است.

وی از این کتاب‌های خوانده شده که داستان‌های بیشتر آنها حکایت‌های قدیمی علمی است و به مهربانی، راستگویی و زرنگ بودن اشاره دارد به "تنبلی تپلی نویسنده اکرم سادات توانا،‌ میمون و لاک پشت محبوبه خانی زاده، جانوران دریایی سمیرا ذوالفقاری، چوپان دروغگو مهدی رمضانی، مملی و پیشی ناقلا راهله حاتمیان و کتی و گردش در روستا جون ای تاکابایشی،‌ المر دیوید مکی و هزار و یکشب مریم شریف رضویان نیز اشاره کرد.

نیلیا نصیری زاده عضو ١٢ ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم نیز گفت: ٢٤٧ کتاب در کتابخانه خانه شان دارد و تمامی کتاب‌هایش را خوانده است.  

ارمیا نجفی ۱۰ ساله نیز علاقه خاصی به کتاب‌ها و قصه‌های پیامبران دارد و تاکنون ۲۰کتاب داستان خوانده است.  

کتاب‌هایی که وی تاکنون قصه‌هایی آن را خوانده شامل داستان‌های حضرت ابراهیم، حضرت نوح است.

مهنا انصاری ۱۱ ساله کانون قشم کلاس پنجم ابتدایی است و ۳۵ عنوان کتاب با موضوعات داستان های علمی تخیلی دارد.

"یک کشف علمی، خانه درختی ۷۸ طبقه، شازده کوچولو و قصه‌های شیرین جهان تعدادی از کتاب‌های این عضو فعال و کتابخوان کانون قشم است.

سیده شریفه دریانورد ۹ ساله دیگر کتابخوان این روزهای قرنطینه در قشم است که امسال ۱۱ عنوان کتاب از کتاب‌های کتابخانه‌اش را خوانده است.

"مرا ببخش خدا، شادی و آرزوی مدرسه، خرس و کوزه عسل، دروغگو دشمن خداست، من و مادربزرگ، گلی تپلی میره به مهدکودک" نیز عنوان کتاب‌های دریانورد است که دوست دارد هرچه زودتر کرونا نابود شود تا او بتواند دیگر هم کانونی های خود را در کتابخانه کانون ببیند.  

تزریق شادی و امید از دل کتاب‌ها

مربی مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم نیز گفت: مربیان کانون در این روزهای بحرانی کرونا با کتابخوانی از دل داستان‌ها و قصه‌ها به دنبال تزریق امید و شادی از دل کتاب‌ها به کودکان و خانواده‌هایشان هستند، زیرا کتابخوانی را در این روزها بهترین هدیه خود به کودکان هرمزگان می‌دانیم.

فرحناز شهنوازی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: بنا به علاقه و وقت و زمان و حتی نیاز شغلی روزانه گاهی دو ساعت و گاهی متغیر کمتر یا بیشتر کتاب مطالعه می‌کنم.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال در حوزه کتابخوانی طرح‌هایی مانند دورهمی مجازی کتابخوانی برای ایجاد علاقه به مطالعه اعضا ایجاد کردیم به این صورت که عکس تصاویر و متن های کتاب را برای اعضا ارسال می‌کنیم و در یک دورهمی به روخوانی کتاب می پردازیم، زیرا در این شرایط کرونایی امکان حضور در کانون و امانت گرفتن کتاب برای اعضا ممنوع است.

این مربی کانون قشم،‌ تولید محتوا، معرفی کتاب مجازی، شعرخوانی، معرفی شخصیت نویسنده و شاعران از دیگر طرح‌های کتابخوانی در این روزهای کرونا برای اعضای کتابخوان کانون قشم عنوان کرد.

شهنوازی توضیح داد: در روش‌های خود از اعضا می خواهیم در حد و توان و امکانات موجود محتواهایی که در گروه مجازی در اختیارشان گذاشته می‌شود با مشاهده نمونه کار به  تولید محتوا دست بزنند و برای مربی فرهنگی خود ارسال کنند.

"هفت خروس سحر، نخل‌ها قد می‌کشند، مارمولک و آفتاب گردان، دعای موش کوچولو، یکی بود یکی نبود، فیل کوچولو دماغت کو،هدیه فرمانروا، مجموعه قصه‌های کوتی کوتی، پینه‌دوز بداخلاق و کتاب شعرهای "درخت خانه ما، خوش به حال ما، ایستگاه دل،‌ قطار چهارشنبه و کلاغ‌های کاغذی" نمونه کتاب‌هایی است که این روزها مربی کانون قشم آنها را بیشتر می‌خواند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قشم نزدیک به یکهزار و ۲۰۰ عضو و افزون بر ۱۰ هزار جلد کتاب دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن گفت: تاکنون ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۸۸۳۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۶۴ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۸۳۷ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین ۲۷۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری بیان کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی افزود: استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها