چند راه ایمن برای تماشای خورشید گرفتگی



خورشید گرفتگی صبح امروز - یکشنبه اول تیر ۱۳۹۹- از ساعت ۹ و پنج دقیقه به وقت تهران آغاز شده است؛ روش‌های مختلفی برای دیدن این پدیده وجود دارد اما دانستن روش‌های رصد این پدیده نجومی همراه با حفظ سلامتی چشم حایز اهمیت است.

 

به گزارش صبح ساحل، این خورشید گرفتگی به گفته ستاره شناسان آخرین گرفت در قرن ۱۴ هجری شمسی است. این پدیده نجومی در سراسر ایران قابل مشاهده است.

اولین تماس این خورشید گرفتگی حدود ۹ و پنج دقیقه صبح امروز به وقت ایران روی داده است؛ بیشترین گرفت در زمان حدود ۱۰:۲۰ صبح به وقت کشور و آخرین تماس در زمان حدود ۱۱:۳۷ صبح به وقت ایرانخواهد بود. مدت زمان بیشترین گرفت حدود ۳۸ ثانیه است.

استفاده از تلسکوپ‌های خورشیدی، استفاده از عینک‌های ویژه و تماشای زنده خورشید گرفتگی از روش‌های مناسب برای مشاهده این پدیده نجومی هستند.

 

استفاده تلسکوپ‌های خورشیدی
این روش تقریبا بی‌نظیرترین، بهترین و البته گران‌ترین روش ممکن برای مشاهده یک خورشید گرفتگی است. این تلسکوپ‌ها قادر به نمایش دقیق سطح خورشید، شراره‌های خورشیدی و بسیاری عوارض دیگر هستند.
استفاده از فیلترهای خورشیدی مناسب برای ابزارهای نجومی:
اگر تلسکوپ یا دوچشمی عادی دارید و قصد دارید رصد خورشید گرفتگی را با آن‌ها انجام دهید، دو گزینه در پیش روی شماست. فیلترهای مایلار و فیلترهای شیشه‌ای.

فیلترهای شیشه‌ای بهتر از فیلترهای مایلار هستند، اما طبیعی است که به کیفیت تلسکوپ‌های خورشیدی که در بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم نمی‌رسند. البته برای استفاده از فیلترهای شیشه‌ای، باید فاصله کانونی تلسکوپ‌تان با فیلترها همخوان باشند.

لطفا پیش از استفاده مطمئن شوید که هیچ بخشی از برگه‌های فیلترهای مایلار سوراخ، خراشیده یا پاره نیستند. حتی یک سوراخ ریز یا خراشیدگی روی برگه‌ها نیز می‌تواند دردسر ساز باشد و آن فیلتر مایلار را غیر قابل استفاده کند.

 

استفاده از عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی
عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی، بیش از ۹۹.۹۹ درصد نور خورشید را می‌گیرند و تنها بخش کوچکی از نور آن را عبور می‌دهند. این موضوع اگرچه بخش زیادی از جزییات خورشید را از بین می‌برد، اما باز هم شما اصل ماجرا را از دست نخواهید داد و از دیدن خورشید گرفتگی لذت خواهید برد.

تازه، خوبی عینک‌های خورشیدی این است که می‌توانید آن‌ها را به چشم بزنید، گوشه‌ای لم بدهید و به تماشای خورشید بپردازید!

لطفا پیش از استفاده مطمئن شوید که هیچ بخشی از برگه‌های استفاده شده در عینک‌ها سوراخ، خراشیده یا پاره نیستند. حتی یک سوراخ ریز یا خراشیدگی روی برگه‌ها نیز می‌تواند دردسر ساز باشد و آن عینک را غیر قابل استفاده کند.

 

تماشای آنلاین خورشیدگرفتگی‌
در هنگام هر خورشید گرفتگی، رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بسیاری (در مناطق تحت پوشش هر خورشید گرفتگی)، این رویداد را تحت پوشش زنده اینترنتی قرار می‌دهند.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران هم اکنون در صفحه اینستاگرام خود به آدرس https://instagram.com/sactehran.ir?igshid=۱ati۰۸x۶q۹۳xk  و شبکه چهار سیما اقدام به پخش زنده پدیده خورشید گرفتگی امروز اول تیر ماه ۱۳۹۹ کرده است.

در این گرفت، در تهران حدود ۴۸ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود و این میزان در جنوب شرقی‌ترین نقاط که بیشترین درصد گرفت را در کشور دارد، به ۹۸ درصد می‌رسد و این میزان در آب‌های سرزمینی کشور در دریای عمان به عدد ۹۹ درصد نزدیک می‌شود. این در حالی است که در غربی‌ترین نقاط شمال غرب ایران پوشش خورشید حدود ۳۰ درصد است.

روش‌های نامناسب تماشای خورشید گرفتگی

 در طول سالیان گذشته و خورشید گرفتگی‌هایی که رخ داده‌اند، روش‌های نامناسبی در ایران و جهان برای خورشید گرفتگی پیشنهاد شده‌اند. ضمن اینکه به شما پیشنهاد می‌کنیم در برخورد با یک موضوع علمی تنها به افراد، رسانه‌ها و منابع قابل اعتماد علمی اعتماد کنید، برخی از این روش‌های پیشنهادی نامناسب را برای شما شرح می دهیم:
 
 عینک‌های آفتابی

باور کنید که حتی بهترین مارک‌های عینک‌های آفتابی نیز نمی‌توانند کار خاصی در مقابل خورشید انجام دهند؛ حال هر چقدر هم قیمت داشته باشند!
سی‌دی

از سی‌دی‌ها فقط می‌شود برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد و نهایتا به درد کارهای هنری مثل ساعت دیواری درست کردن می‌خورند! اما تماشای خورشید گرفتگی با آن‌ها اصلا ایده خوبی نیست.

 
برگه‌های شکلات
این یکی دیگر خیلی عجیب است و بیشتر شبیه یک شوخی است! برگه‌های شکلات فقط ظاهرشان شبیه برگه‌های مایلار است، اما به هیچ وجه کارایی آن‌ها را ندارند.

دوچشمی، تک‌چشمی، تلسکوپ یا هرگونه ابزار غیر مسلح
 اگر با یک تلسکوپ یا هر ابزار نجومی به صورت مستقیم و بدون واسطه به خورشید نگاه کردید، احتمالا آخرین باری خواهد بود که با آن چشمتان دنیای اطراف را می‌بینید یا دست کم خوب می‌بینید! این کار یکی از مهلک‌ترین اشتباهات در هنگام استفاده از یک ابزار نجومی است.


 نگاتیو عکاسی
نگاتیوهای عکاسی هم به هیچ عنوان مناسب نیستند.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها