روز«دختر» برای دختران غریب



دختران حدود نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند و از جایگاه برابری برخوردارهستند، در زمان های گذشته دربرخی ازجوامع به دلایلی اعم از کوته‌بینی، خرافات، نداشتن دانش کافی و دلایل متعدد دیگر، دختران مورد ظلم قرار گرفته‌بوند.  با پیشرفت علم و بالارفتن سطح آ گاهی جامعه، جایگاه دختر نقش به‌سزایی به‌خود گرفت.

امروزه دختران موفق زیادی در عرصه‌های هنری، ورزشی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره در جامعه حضور دارند و باعث افتخار یک ملت نیز هستند. در سال 1385 رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان »روز ملی دختران» تصویب کرد و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد.

 در اولین روز ماه ذى القعده در ایران جلسات و نشست‌هایی برای نقش جامعه دختران و اهمیت آنان مورد بحث قرار میگیرد. اما امسال این جشن با مضمون دیگری مورد بحث قرار میگیرد. سال99، روز دختر را متفاوت سپری میکند! پدران حساسیت قابل توجه‌ای به دختران دارند، نقش پدرها در زندگی دختران و شخصيت، باورها و تصورشان از جنس مخالف و يافتن هويت جنسي، بسيار حائز اهميت است.

اما سوالی در ذهن ایجاد می شود که چگونه یک پدر میتواند فرزند خود را به قتل برساند؟ از اوایل خردادماه، اینگونه خبرها زیاد شنیده شده‌است، کوثر 23 ساله، پس از8 سال زندگی مشترک با همسرش و آزار واذیت هایی که طی این چندسال بر او تحمیل شد، در 5 خردادماه توسط همسرش در آبنما رودان با اسلحه شکاری کشته شد. 3روز بعداز این حادثه، درشمال کشور خبر قتل رومینا دختر ۱۳ ساله اهل گیلان به دست پدرش در8 خردادماه، رسانه‌ای شد. رومینا اصرار به ازدواج با مردی30 ساله را داشت و زمانی که با مخالفت شدید خانواده مواجه شد، تصمیم به فرار از خانه را گرفت. طولی نکشید نیروهای انتظامی موفق شدند رومینا را به خانه برگردانند و چند روز بعداز این ماجرا خبر فوت رومینا با داس آن هم به دست پدرش شهر را پر کرد. بعد از ماجرای قتل رومینا، فاطمه زن19ساله آبادانی، به اجبار تن به ازدواج با پسرعمویش داد و با دوستش به مشهد فرار کرد اما همسرش او را پیدا کرد و به آبادان بازگرداند. پدر فاطمه قصد داشت با خوراندن قرص به دخترش، او را به کام مرگ بکشاند که مادر مانع این کار شد. طولی نکشید که در23خردادماه، همسر فاطمه با دست خون‌آلود درکنار سر بریده شده ی فاطمه دستگیر شد. چهارمین قتل در26خردادماه، دختر ۲۲ ساله کرمانی به نام ریحانه عامری بود که با سرنوشتی شبیه به رومینا اشرفی در قتل ناموسی به دست پدرش با تبر به قتل رسید. جرم ریحانه فعالیت در شبکه های مجازی و بهانه ی پدر برای کشتن اش دیر به خانه آمدن بود.

این موارد «دختر کشی»، «همسر کشی» یا «قتل های ناموسی» در جامعه بسیار اتفاق می‌افتد و تنها درصد کمی از آنها رسانه ای می شود، اکثر متهمان این چنین جرم ها پس از مدتی آزاد می شوند، اینگونه افراد به عنوان پدر الگویی برای فرزندان خود و باعث ترویج رفتارهای ناهنجار در جامعه می شوند. جامعه باید راهکارهایی را برای دفاع از حقوق این دختران و پایمال نشدن خونشان درنظر گیرد تا به توان جامعه ای سالمتر و بی خشونت داشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها