حال‌وروز قهرمانان مبارزه با «کووید _»19 خوب نیست

پاتک کرونا به 934 کادر درمان هرمزگان



«از ابتدای شیوع ویروس کووید 19 در استان هرمزگان تاکنون 934 نفر از پرسنل و کادر درمانی به کرونا مبتلا شدند. این افراد آلوده به ویروس شامل 350 نفر پرستار، 56 نفر پزشک، 22 نفر در بخش رادیولوژی، 168 نفر از پرسنل اداری، 135 نفر کادر خدمات و 33 نفر نیروی آزمایشگاه هستند.»

 

به گزارش صبح ساحل، دکتر حسین فرشیدی که در نشست خبری به‌صورت ویدئوکنفرانسی صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه تمامی گروه‌های پزشکی و کادر درمان جان خود را درراه محافظت از شهروندان و در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند افزود: ۱۱ هزار نفر تعداد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان را تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد ابتلاها از خردادماه به بعد رخ‌داده است.

 
  مرگ 412 نفر در رابطه با کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آمار فوتی‌های قطعی ناشی از کرونا را 321 نفر دانست و گفت: در این مدت ۹۱ مورد فوتی مشکوک به کرونا نیز در استان هرمزگان به ثبت‌ رسیده است. دکتر فرشیدی بابیان اینکه نباید آمار و ارقام ما را فریب دهد و خیال کنیم دیگر کرونا رو به کاهش است افزود: کاهش آمارهای فوتی در حدی نیست که از وضعیت اخطار خارج شویم. وی با اشاره به بستری ۸۱ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در (آی.سی.یو) اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که بیمار کرونایی به دستگاه ونتیلاتور نرسند. 38 نفر اکنون در استان به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و وضعیت وخیمی دارند. دکتر فرشیدی در خصوص آمار کل موارد ابتلا در استان گفت: آمار دقیقی در دست نیست و ما آماری که ارائه می‌کنیم از افرادی است که آزمایش کرونا داده‌اند و نتیجه آن‌ها مثبت اعلام‌شده است.
وی چاقی را یکی از عوامل پرخطر در ابتلای به بیماری کرونا دانست و تصریح کرد: بیماری‌های زمینه‌ای در بدحالی بسیار مؤثر هستند وقتی فرد چاقی به کرونا مبتلا و به آی سی یو می‌رسد، ماندگاری آن‌ها در آی سی یو بالاست و زمان زیادی می‌برد تا حالش بهبود یابد. برخی داروها در مقالات جهانی مورد تأیید قرارگرفته است ولی ما نمی‌توانیم از آن به‌عنوان گزینه‌ای دائمی در درمان استفاده کنیم ولی اگر بیمار و پزشک نسبت به استفاده از دارویی، اصرار داشته باشند و تأثیر آن را بپذیرند، ما اجازه استفاده از آن را می‌دهیم.
این مقام مسئول در خصوص بهبودی مبتلایان و انتقال بیماری به افراد گفت: اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد فاقد علائم با آزمایش مثبت، 10 روز باید قرنطینه را رعایت کنند اما افرادی که مبتلا شده‌اند و بهبودیافته‌اند تا دو هفته پس از پایان علائم می‌بایست در قرنطینه بمانند.وی افزود: بیشترین میزان احتمال انتقال بیماری در بیمارانی است که در آی سی یو و در پی ابتلای به کرونا بستری می‌شوند.

 


  کمبود شدید کادر درمانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر کمبود شدید کادر درمانی در این استان گفت: اکنون با این آمار ابتلای کادر درمانی به کرونا، مراکز درمانی نیاز به شدید به نیرو دارند چراکه افرادی که مبتلا می‌شوند را نمی‌توانیم مجبور به کارکنیم.
دکتر فرشیدی افزود: خیلی واضح بگویم که برای بخش‌های مختلف درمانی در استان به نیروهای جدید نیاز داریم. مجوز استخدام 600 نیروی جدید گرفته‌شده اما تا تکمیل فرآیند استخدام زمان زیادی خواهد گذشت به همین دلیل فعلاً بدون انجام مراحل اداری 50 پرستار به بدنه کادر درمان اضافه می‌شوند که کمک خوبی است.
وی ادامه داد: افرادی که تخصص لازم را در بخش‌های مختلف بخصوص در بخش پرستاری دارند، می‌توانند به کمک ساختار بهداشت و درمان بیایند و ما در قالب‌های مختلف می‌توانیم با آن‌ها قرارداد همکاری ببندیم و افراد شانس استخدام و قرارداد با وزارت بهداشت را خواهند داشت. از گروه‌های داوطلب و جهادی نیز خواهش داریم که به کمک ما بیایند.دکتر فرشیدی با گله‌مندی از بعضی از افراد گفت: برخی در منزل نشسته‌اند و مدام انتقاد می‌کنند، وظیفه ما در بخش بهداشت و درمان ارائه خدمات به مردم است، الآن کمبود نیرو داریم و افرادی که واقعاً دغدغه‌ دارند می‌توانند به کمک ما بیایند. حتی به نگهبان در ورودی بیمارستان‌ها نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه کادر درمانی با حداکثر ظرفیت خود و با تمام توان مشغول خدمت به همه بیماران است، اظهار داشت: بسیاری از پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی با شیفت‌های طولانی و با خستگی زیاد برای خدمت به بیماران دست از تلاش برنداشته و مصمم هستند تا بتوانند به یاری خدا کرونا را شکست دهند.

 

  افزایش تخت‌های آی سی یو
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به تخت‌های آی سی یو اشاره‌ای داشت و گفت: کمبود تخت معمولی بیمارستانی نداریم اما تخت آی سی یو نیاز به افزایش داریم و به‌زودی 35 تخت جدید به این حوزه اضافه خواهیم کرد. دکتر فرشیدی از افزایش تعداد تخت‌های آی.سی.یو در مجتمع درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس خبر داد و گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان کووید ۱۹ و همچنین بیماران بدحال، ۱۰ تخت جدید آی.سی.یو راه‌اندازی خواهد شد.

 

  راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص «کووید_19»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان اینکه آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ در میناب راه‌اندازی و ۶۰ آزمایش نیز انجام‌شده است، عنوان کرد: هنوز در آزمایش‌های خود از کیت‌های داخلی بهره نبرده‌ایم اما در کیت‌ها سرولوژی از کیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم.

 
تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌ها
دکتر فرشیدی در ادامه به محدودیت‌های اعمال‌شده در استان اشاره کرد.وی درباره نحوه اجرای دستورالعمل‌ها گفت: ما بر اساس فرمول مشخصی که حاصل محاسبه تعداد مبتلایان، تعداد فوتی‌ها و تعداد افراد بدحال است، آن را محاسبه و عملیاتی می‌کنیم. هر شهرستانی که فوتی ناشی از کرونا داشته باشد، وضعیتش قرمز خواهد بود. ستاد استانی با پایش این اطلاعات، آن‌ها را به تهران در ستاد مرکزی کرونا اعلام می‌کند و اخذ تصمیمات ویژه و سطح محدودیت‌ها در قالب کمیته ویژه و ستاد ملی صورت می‌گیرد.
دکتر فرشیدی بابیان اینکه شهرستان‌های قرمز هرمزگان به ۱۰ رسیده است و هر هفته بر اساس آمارها و کارشناسی‌های صورت گرفته نیز تصمیم‌گیری می‌شود ادامه داد: برای سطح محدودیت‌ها نیز ما پیشنهادهایی داریم که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم‌گیری و محدودیت‌ها را مجوز می‌دهد و برای این هفته مجوزهای محدودیت‌های گروه سوم و چهارم داده‌شده و در پایان هفته برای هفته آینده نیز تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: ادامه محدودیت‌های اعمال‌شده در شهرستان‌های مختلف بر اساس وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود و در صورت قرمز بودن بازهم محدودیت‌ها ادامه خواهند داشت.
دکتر فرشیدی با تأکید بر این نکته که محدودیت‌ها به‌تنهایی اثرگذار نخواهند بود گفت: تا زمانی که ما مردم خودمان نخواهیم و جز برای موارد بسیار ضروری از منزل خارج نشویم همچنان در اوج کرونا خواهیم بود و زمان مشخصی برای کاهش آمار وجود ندارد، هر زمان ورودی بیمار کاهش یابد می‌توان اظهار کرد که از اوج بیماری کاسته شده است.

 

  برگزاری مراسمات عروسی و عزا و...
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بابیان اینکه برگزاری مراسم عروسی و ختم هنوز در استان هرمزگان برگزار می‌شود گرچه کاهش‌یافته است گفت: علیرغم اعلام محدودیت‌ها و تعطیلی یک‌هفته‌ای همچنان مراسم مختلف دورهمی، عروسی‌ها و عزا در هرمزگان برگزار می‌شود و باید مردم این مراسمات را به مراجع ذی‌صلاح گزارش دهند.
وی ادامه داد: هرکسی که تجمع بالای 10 نفر برگزار می‌کند، مقصر است و احتمال ابتلای به کرونا را به‌شدت بالا می‌برد. دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه باید در افتتاحیه‌ها و مراسم رسمی و غیررسمی از ویدئوکنفرانس استفاده شود، اظهار داشت: یک مدیر نباید با تعداد زیادی به بازدید یک پروژه یا شهرستان برود بلکه با حداقل نیرو سه تا چهار نفر به بازدید بروند. وی با انتقاد از برگزاری مسابقات فوتبال در شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز گفت: برگزاری فوتبال که ورزشی فیزیکی است در شهرهای قرمز کار اشتباهی بود هر فردی هم مجوز این امر را به فدراسیون فوتبال داده اشتباه کرده و نباید در این شرایط شاهد برگزاری مسابقات باشیم.
دکتر فرشیدی تصریح کرد: قرار بر این شد فرمانداری‌ها در بحث ساماندهی دست‌فروشان ورود کند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کند که استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی دو اولویت مهم ماست.

 

  توزیع رایگان ماسک
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با تأکید بر اینکه امروزه تمامی شهروندان می‌توانند از زدن ماسک تا اعلام آمادگی برای کمک به کادر بهداشت و درمان می‌توانند سهمی در کمک به دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان داشته باشند گفت: استفاده از ماسک همیشگی است و باید استفاده از آن نیز دیگر به‌عنوان بخشی از زندگی‌مان تداوم داشته باشد.
دکتر فرشیدی بابیان اینکه معتقدم باید ماسک در اماکن و فروشگاه‌های پرتردد رایگان توزیع شود، خاطرنشان کرد: اکنون ماسک به‌اندازه کافی در جامعه در دسترس است و کارخانه خوبی در استان راه‌اندازی شد و کارگاه‌های دست‌ساز نیز فعال هستند و امیدواریم بتوانیم قیمت ماسک را به زیر 1000 تومان برسانیم.
وی افزود: آخرین گزارشی که به دست ما رسیده بالای ۸۵ درصد ادارات و کسبه از ماسک استفاده می‌کنند و نشان‌دهنده روند مناسب رعایت پروتکل‌های بهداشتی است اما فاصله‌گذاری اجتماعی زیر ۵۰ درصد است. وی گفت: متأسفانه هنوز به بلوغ فرهنگی نرسیده‌ایم و استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیریم درحالی‌که حتی استفاده از ماسک باید در شهرستان‌های با وضعیت سفید نیز انجام شود.
دکتر فرشیدی خاطرنشان ساخت: ماسک به‌طور صد در صد در کاهش انتقال بیماری کووید ۱۹ تأثیر دارد و در محیط سربسته حتماً باید ماسک زده شود، اگر یک بیمار از ماسک استفاده کند و طرف مقابل ماسک نداشته باشد احتمال انتقال بیماری تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند احتمال انتقال بیماری تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد و درصورتی‌که فاصله یک و نیم متر رعایت شود احتمال انتقال صفر است.

 

  نظارت بر خطوط هوایی دست ما نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: نظارت بر خطوط هوایی دست ما نیست اما در سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و ادارات نیز استفاده از ماسک اجباری شده است.
دکتر فرشیدی افزود: مثلاً کنار هم نشستن‌ها در پروازها مناسب نیست و خود نمونه عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و تنها استفاده از ماسک ملاک نیست.
وی اضافه کرد: این بیماری ویژگی‌های متفاوتی دارد و در مورد آن نمی‌توان به‌طور قطعی سخن گفت. استفاده از ماسک و رعایت فاصله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید با رعایت آن اهتمام داشته باشیم.

 

  کمک در خرید داروهای موردنیاز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اشاره‌ای به کمک صنایع استان در تأمین مایحتاج مراکز درمانی گفت: در تأمین تجهیزات و خرید داروهای موردنیاز که در دستورالعمل آمده با همکاری وزارت بهداشت، استاندار و صنایع استان مشکلی نداریم همچنین تأمین دارو برای افراد بی‌بضاعت با همکاری خیرین سلامت انجام می‌شود.
دکتر فرشیدی ادامه داد: نیروهای بسیج، طلاب و روحانیون به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان کمک‌های زیادی به‌خصوص در امر کفن‌ودفن بیماران فوت‌شده داشته‌اند، گاها خانواده‌ها از اموات فراری بوده‌اند اما این طلاب و روحانیون و بسیجی‌ها درصحنه بودند و با به جان خریدن خطر ابتلا امر کفن‌ودفن افراد را انجام دادند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها