چند توصیه برای حال روحی بهتر در روزهای کرونایی



تعجبی ندارد که در زمان شیوع ویروس کووید-19 افراد احساس استرس، اضطراب، تنهایی و افسردگی داشته باشند. اما عده‌ای وجود دارند که نه تنها حالشان خوب است، بلکه نسبت به آنچه دارند، قدردان هستند و حتی از انجام کارهای کوچک احساس شادمانی می‌کنند. نتایج بررسی جدید محققان دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل نشان می‌دهد که چه عاملی این احساسات مثبت را حتی در این زمان بی‌ثبات بهبود می‌بخشد.

به گزارش سایکو سنترال، محققان در آوریل 2020 در سراسر ایالات‌متحده از 600 نفر در مورد تجربیات و رفتارشان اطلاعاتی جمع‌آوری کردند. آنان به این نتیجه رسیدند که ورزش، فعالیت‌های خود مراقبتی مانند مشغول بودن به انواع  سرگرمی‌ها یا تمدد اعصاب، یا فعالیت‌های معنوی مانند دعا یا مراقبه به افراد در داشتن احساس خوب کمک می‌کند.

باربارا لی فردریکسون، استاد برجسته گروه روانشناسی و علوم اعصاب  دانشگاه چاپل هیل (UNC-Chapel Hill) و مدیر آزمایشگاه احساسات مثبت و روانشناسی (positive emotions and psychology) اظهار کرد: اکثر افراد از اهمیت این موارد آگاه هستند، اما این مورد در این روزها که در خانه می‌مانیم تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

وی ادامه داد که ارتباط تنگاتنگی بین زمان صرف شده برای این نوع فعالیت‌ها و حالت‌های روحی مثبت ایجادشده، مشاهده شد به‌ویژه برای افرادی که بیشتر احساسات منفی داشتند.  بنابراین، هرچه استرس و اضطراب  بیشتری داشته باشید یا  تنهاتر و افسرده‌تر باشید، اهمیت بیشتری دارد که وقت خود را برای ورزش و مراقبت از خود صرف کنید.

محققان همچنین بیان کردند، گشت‌وگذار در سایت‌های اجتماعی بدون تحرک، هیچ نقشی در ایجاد احساسات مثبت ندارد. داده‌های آنان نشان داد، نشستن و مدام چک کردن انواع سایت‌ها و  به‌روزرسانی‌ها نه‌تنها احساسات مثبتی در افراد ایجاد نمی‌کنند، بلکه باعث اضطراب و احساسات منفی نیز می‌شوند. فردریکسون همچنین افزود، این سایت ها بیشتر شامل اخبار سیاسی و غم و اندوه هستند و دنبال کردن این اخبار بی‌پایان از گسترش امید و شادی جلوگیری می‌کند.

نتایج این تحقیق نشان داد، افرادی که به‌طور فعال در تعامل با دیگران هستند کمتر دچار احساسات منفی می‌شوند و احساسات مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند.

نتایج این تحقیق برای افراد برون‌گرا و درون‌گرا و به‌ویژه افرادی که تنها زندگی می‌کنند، صحیح بود.

مایکل م. پرینزینگ، عضو فارغ‌التحصیل در مرکز اخلاق پار در دانشگاه چاپل هیل (UNC-Chapel Hill) از آزمایشگاه احساسات مثبت و روانشناسی (PEP) بیان کرد: نکته مهم این است که شخص با دیگران چگونه تعامل دارد. اگر این تعامل رودررو  یا از طریق تماس صوتی و ویدیویی باشد، احساسات مثبت بیشتری در افراد ایجاد می‌کند درحالی‌که ارتباط از طریق چت کردن چندان احساسات مثبتی ایجاد نمی‌کند.

محققان می‌گویند، وقتی نمی‌توانید افرادی را که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، ببینید یا صدایشان را  بشنوید به نظر می‌رسد تعامل با آنان چندان کمکی نمی‌کند.

پرینزینگ افزود: این مورد یک هشدار مفید است، چون فکر می‌کردیم از طریق چت کردن حالمان خوب است درحالی‌که شواهد نشان داد آن‌طور که فکر می‌کردیم تاثیرگذار نبود. برقراری ارتباطی معنادار با شخص از طریق متن بسیار دشوارتر است.

محققان خاطرنشان کردند: زمان مناسبی است که به تماس‌های تلفنی رایج رو بیاوریم و از بسترهای مختلفی که امکان تماس ویدیویی را فراهم می‌کنند، استفاده کنیم.

فردریکسون گفت: بحران‌ها، فرصت‌های فراوانی برای مهربانی فراهم می‌کنند. شما می‌توانید ماسک صورت یا تجهیزات دیگری را به کارمندان مراقبت‌های بهداشتی اهداء کنید. اگر سالم هستید خون خود را که این روزها بسیار موردنیاز است، اهداء کنید. چنین اعمال انسان دوستانه‌ای نه‌تنها برای دریافت‌کنندگان کمک، بلکه برای کسانی که بخشش می‌کنند نیز خوب است. در حال حاضر نسبت به زمان معمول مهمتر است که مردم با یکدیگر در ارتباط باشند و به یکدیگر کمک کنند.

درنهایت محققان به این نتیجه رسیدند، افرادی که زمانی را برای کمک به دیگران اختصاص می‌دهند نسبت به افرادی که زمانی را برای کمک صرف نمی‌کنند، احساسات مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند.

آنان همچنین افزودند، انعطاف‌پذیری به معنی مقابله با چالش‌های زندگی و بهبود سریع حال روحی پس از گذراندن مشکلی سخت، از طریق اجتناب از شرایط منفی افزایش نمی‌یابد، بلکه از طریق افزایش شرکت در اعمال خوب به وجود می‌آید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها