صید ترال یا کف‌روب با زیستگاه‌ها و ذخائر آبزیان چه می‌کند



یکی از مخرب‌ترین روش‌های صید که به زیستگاه و ذخائر آبزیان صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند صید ترال یا کف‌روب است. صید ترال به استثناء اعلام قانونی برای صید میگو، در مابقی فصول سال که تخم‌ریزی آبزیان به ویژه میگو است ممنوع بوده و سبب نابودی مولدها و زیستگاه‌های آبزیان می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، استفاده از ترال به واسطه اثرات زیست‌محیطی بحث‌برانگیز است. از آنجا که ترال کف شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریا است، می‌تواند تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ از جمله شکستن مرجان‌ها، خسارت به زیستگاه و حذف جلبک‌های دریایی در کف اقیانوس‌ها ایجاد نماید. مهمترین اجزای تأثیرگذار ترال نیز تخته‌های صید هستند، که می‌تواند چندین تن وزن داشته باشند و شیارهای عمیقی در کف دریا ایجاد کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان اداره کل شیلات استان بوشهر با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با صید قاچاق در آبهای خلیج فارس اظهار کرد: حفظ ذخائر آبزیان یکی از ضروریات است که در این راستا از همکاری نهادها و صیادان در مقابله با صید قاچاق قدردانی می‌شود.

سرهنگ قدرت‌الله حاتم‌وند با بیان اینکه صید آبزیان در استان بوشهر بر اساس زمان تخم‌ریزی آبزیان مشخص می‌شود، افزود: صید انواع ماهی، میگو و دیگر آبزیان به روش ترال و بدون مجوز، قاچاق و جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در آستانه فصل صید میگو قرار داریم، تصریح کرد: زمان بندی صید میگو پس از تحقیقات و بررسی نتایج آن در کمیته مدیریت صید شیلات استان بوشهر اعلام می‌شود و صید خارج از اعلام زمان تعیین شده ممنوع است.

سرهنگ حاتم‌وند با بیان اینکه صید غیرمجاز صدمات و خسارت جبران ناپذیری به ذخائر آبزیان وارد می‌کند، گفت: صید ترال که در فصل میگو انجام می‌شود در مدت معینی برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به ذخائر آبزیان اعلام می‌شود و صید خارج از فصل تعیین شده جریمه‌های سنگینی دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات بوشهر از کشف بیش از ۴ تن انواع آبزیان در صید قاچاق خبر داد و بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال ۴.۶ تن انواع آبزیان به سبب صید قاچاق در استان بوشهرکشف شده که شامل ۴.۲ تن میگو، ۱۹۵ کیلوگرم ماهی و ۳۰ کیلوگرم ماهی مرکب است.

صید ترال به نوعی از صد آبزیان با یک تور ماهیگیری بزرگ به شکل قیف گفته می شود که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود. این نوع صید برای محیط زیست دریایی خسارت های سنگینی به همراه دارد. 

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها