بررسی سرعت انواع مرورگر در ویندوز ۱۰



به گزارش صبح ساحل، مرورگر اگر مهمترین برنامه در دنیای کامپیوتر نباشد، یکی از مهمترین آن‌ها محسوب می‌شود و همه ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم. برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ مرورگرهای زیادی وجود دارند، اما کدام یک از آن‌ها سریعتر است؟

مرورگرها با گذر زمان بهبود پیدا می‌کنند و به ویژگی‌های جدیدی مجهز می‌شوند، بنابراین عملکرد آن‌ها هر ساله تغییر می‌کند و باید دوباره نگاهی به سرعت آن‌ها در سال ۲۰۲۰ داشته باشیم. برنامه‌های زیر به ترتیب محبوب‌ترین مرورگرهای ویندوز ۱۰ محسوب می‌‌شوند:

  • گوگل کروم ۸۴
  • مایکروسافت اج ۸۴
  • اینترنت اکسپلورر ۱۱ (IE11)
  • موزیلا فایرفاکس ۷۹
  • اپرا ۶۸
  • بریو ۱.۱۱
  • ویوالدی ۳.۱

تمام مرورگرهای موجود در لیست بالا، البته غیر از فایرفاکس شباهت زیادی به یکدیگر دارند و به همین دلیل شاید تصور کنید که عملکرد آن‌ها مشابه است، اما اشتباه می‌کنید.

اخیرا ZDNet عملکرد این مرورگرها را روی کامپیوتر دل XPS 8910 با پردازنده ۴ هسته‌ای اینتل Core i7-6700 با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز، کارت گرافیک انویدیا جیفورس GTX 750Ti با ۲ گیگابایت حافظه اختصاصی، ۱۶ گیگابایت رم، هارد دیسک ۱ ترابایتی و سیستم عامل ویندوز ۱۰ هوم ورژن ۲۰۰۴ مورد بررسی قرار داده. در این مقایسه، سرعت اینترنت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بوده است.

بنچمارک JETSTEAM 2

اول از همه به سراغ بنچمارک JetSeam 2.0 که شامل ۶۴ تست کوچکتر می‌شود، می‌رویم. این بنچمارک جاوا اسکریپت و WebAssembly روی اپلیکیشن‌های وب پیشرفته تمرکز دارد و به مرورگرها بر اساس سرعت بالا آمدن، اجرای کدها و عملکرد روان امتیاز می‌دهد. در این بنچمارک امتیاز بالاتر به معنای عملکرد بهتر است.

در این بنچمارک مرورگر بریو با امتیاز ۱۰۱.۱۸۵ در صدر قرار می‌گیرد، اما امتیاز سایر مرورگرها تفاوت زیادی با آن ندارد. در مقام‌های بعدی به ترتیب کروم با امتیاز ۹۹.۹۷، ویوالدی با امتیاز ۹۹.۳۲۹، اپرا با امتیاز ۹۸.۶۸۸، اج با امتیاز ۹۴.۹۶۷ و در نهایت فایرکس با امتیاز ۸۸.۲۲۹ قرار گرفته‌اند.

بنچمارک KRAKEN 1.1

این بنچمارک که مبتنی بر «SunSpider» است، عملکرد جاوا اسکریپت را مورد بررسی قرار می‌دهد. موزیلا، کمپانی مادر فایرفاکس این بنچمارک را خلق کرده و در امتیاز پایینتر در آن به معنای عملکرد بهتر است.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، فایرفاکس با زمان ۱۰۸۵.۸ میلی‌ ثانیه در صدر قرار گرفته و در مقام‌های بعدی به ترتیب اپرا با ۱۰۸۵.۸ میلی‌ ثانیه، بریو با ۱۱۰۴.۵ میلی ثانیه، کروم با ۱۱۳۱.۱ میلی ثانیه، اج با ۱۱۹۲.۷ میلی ثانیه و در نهایت ویوالدی با ۱۲۰۱.۵ میلی ثانیه به چشم می‌خورند.

بنچمارک OCTANE 2.0

به سراغ بنچمارک جاوا اسکریپت شرکت گوگل می‌رویم که اگرچه دیگر توسط این غول فناوری پشتیبانی نمی‌شود، اما همچنان یک بنچمارک مفید است. Octane منحصر به کروم نیست و برای مثال تایپ اسکریپت مایکروسافت را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. در این بنچمارک امتیاز بالاتر از عملکرد بهتر خبر می‌دهد.

در این بنچمارک کروم با امتیاز ۳۸,۶۵۲ مقام اول را بدست می‌آورد. در رتبه دوم مرورگر بریو با امتیاز ۳۸,۶۱۵ قرار دارد و در مقام‌های بعدی به ترتیب مرورگرهای ویوالدی با امتیاز ۳۷,۸۳۶، اپرا با امتیاز ۳۷,۸۲۲، اج با امتیاز ۳۶,۴۹۷ و فایرفاکس با امتیاز ۳۰,۷۱۹ قرار گرفته‌اند.

بنچمارک WEBXPRT 3.0

جدیدترین نسخه WebXPRT را باید بهترین بنچمارک مرورگر دانست. این برنامه توسط کمپانی «Principled Technology» توسعه پیدا کرده و از سناریوهای مختلف مبتنی بر کارهای روزانه شامل بهبود کیفیت تصاویر، سازماندهی آلبوم، یادداشت‌های محلی، توالی DNA و نمودارهای فروش استفاده می‌کند. در این بنچمارک امتیاز بالاتر نشان‌دهنده عملکرد بهتر است.

در این بنچمارک فایرفاکس با امتیاز ۱۷۶ توانسته بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد. در مقام‌های بعدی به ترتیب مرورگرهای ویوالدی با امتیاز ۱۵۷، اپرا با امتیاز ۱۵۵، بریو با امتیاز ۱۵۴، کروم با امتیاز ۱۵۲ و در نهایت اج با امتیاز ۱۴۲ قرار گرفته‌اند.

HTML 5 Web Standard

شاید فکر کنید در سال ۲۰۲۰ باید تمام مرورگرها با استاندارد وب HTML 5 مطابقت داشته باشند که چنین تفکری اشتباه است. HTML 5 Web Standard یک بنچمارک نیست بلکه یک تست است و تنها نشان می‌دهد که هر مرورگر تا چه اندازه با استاندارد HTML 5 همگام‌سازی شده. بهترین امتیاز در این بنچمارک، ۵۵۰ است.

مرورگر مایکروسافت با امتیاز ۵۳۲ در صدر قرار گرفته و در مقام دوم مرورگرهای بریو، کروم، اپرا و ویوالدی با امتیاز ۵۲۸ به چشم می‌خورند. در مقام آخر هم مرورگر فایرفاکس با امتیاز ۵۱۴ قرار دارد.

جمع‌بندی

در نهایت باید به این سوال پاسخ دهیم که کدام مرورگر در سال ۲۰۲۰ روی سیستم عامل ویندوز ۱۰ سریعتر است. نمی‌توانیم یک برنده قاطع برای این مقایسه معرفی کنیم و همانطور که در بالا مشاهده کردید، مرورگرهای بریو، کروم، فایرفاکس و ویوالدی هر کدام در یکی از بنچمارک‌ها عملکرد بالایی از خود نشان داده‌اند. در این میان مرورگر اج مبتنی بر کرومیوم نتوانست چندان بالاتر از رقبای خود قرار بگیرد، البته انتظار می‌رود در آینده بهینه‌تر شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

منبع: دیجیاتو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها