در هرمزگان چه می‌گذرد؟



در هفته‌ها و روزهای اخیر استان هرمزگان آبستن خبرهای تعجب‌برانگیزی بود؛ که بازتاب بسیاری در کشور، استان و حتی خارج از مرزهای کشور داشت. از واگذاری جزایر این استان به چینی‌ها تا دستگیری مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی. وقتی خبر قرارداد 25 ساله ایران و چین در رسانه‌ها منتشر شد، مسئولان کشور ادعا کردند این موضوع فقط پیش‌نویس بوده و هنوز به  قرارداد منجر نشده است. حتی مسئولان محلی جزیره کیش واگذاری این جزیره را رد کردند. از یک‌سو موافقان این قرارداد، آن را برای اقتصاد کشور بسیار مفید و سازنده خواندند و سرمایه‌گذاری کشوری که در اقتصاد دنیا حرف نخست می‌زند را برای کشور ایران یک فرصت طلایی می‌خوانند مخالفان نیز معتقدند اگر این قرارداد امضا شود، جزایر ایرانی برای 25 سال دست خارجی‌ها خواهد افتاد و مستعمره چین خواهیم شد. حال باید منتظر ماند و سرانجام این توافق‌نامه را به نظاره نشست هفته گذشته مرمت غیراصولی قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هزار رنگ هرمز نیز سروصدا به پا کرد. خبری که مرزهای کشور را پشت سر گذاشت. به دنبال این اتفاق که از انتشار یک عکس در فضای مجازی جنجال به پا کرد با توضیحات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، اوضاع آرام شد. متولی میراث فرهنگی استان تأکید کرده «باگذشت زمان و تغییرات محیطی، سطح ظاهری نمای اصلاح‌شده در مرمت اضطراری به سطح قبلی بازخواهد گشت ».وی همچنین گفته، «مرمت اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل‌نشده و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا در سال جاری تکمیل خواهد شد.» «برنده نهایی مناقصه مرمت قلعه هرمز در اواخر مردادماه مشخص می‌شود. مرمت آن طبق طرح مطالعات، پژوهش و مستند نگاری خواهد بود.» این قلعه مهم‌ترین قلعه باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است. این قلعه در سال 1377 به شماره 1998 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
جلوگیری از قاچاق خاک سرخ این جزیره که توسط دادستان کل کشور رسانه‌ای شد خبر دیگری بود که علیرغم مهم بودن چندان بازتاب نداشت. دادستان کل کشور دراین‌باره گفته: توانستیم کشتی‌هایی را که حامل خاک ارزنده ایران بودند، جلویش را بگیریم. خاک سرخ در بندرعباس بود و دیدیم عده‌ای آن را می‌برند که جلوی آن را گرفتیم و تذکراتی به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط دادیم. خبر دیگری که واکنش‌های بسیاری به همراه داشت حذف نیروهای توانمند بومی از صنایع دریایی هرمزگان بود که گویا عده‌ای در مرکز به دنبال جابه‌جایی این نیروها هستند که باید دید نمایندگان استان در مجلس در این زمینه چه حرکتی انجام خواهند داد. متأسفانه خبر دیگری که اوایل مردادماه در محافل مختلف بازتاب داشت، خشک شدن بیش از ۱۵۰ اصله درخت حرا (مانگرو) در تالاب بین‌المللی تیاب بود. متأسفانه آلودگی نفتی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق مهم‌ترین علت خشک شدن بیش از ۱۵۰ اصله درخت حرا (مانگرو) در تالاب بین‌المللی تیاب شهرستان میناب اعلام شد. تخلیه فاضلاب شهری و روستایی، زباله و پساب شناورها و تخلیه پساب حوضچه‌های پرورش میگو از دیگر عوامل آلوده‌کننده درختان حرا در تالاب تیاب است که با تأثیر منفی برریشه‌های هوایی و زیرسطحی، موجب مرگ فیزیکی جنگل‌ها می‌شود. نکته بسیار مهم اینکه در کشورهای دیگر از چنین منابع طبیعی که در دنیا بی‌نظیر است به‌خوبی محافظت می‌کنند اما در کشور ما انسان‌های نادان و سودجو برای دست‌یابی به اهداف خود به اکوسیستم آسیب می‌رسانند و آن‌ها را به‌راحتی آب خوردن نابود می‌کنند.
در ادامه دستگیری‌ها، اعلام خبر بازداشت شهردار منطقه یک بندرعباس از سوی رئیس‌کل دادگستری هرمزگان ازجمله خبرهای داغ هفته‌های اخیر بود. انتشار این خبر فضا را برای کسانی که منتظر چنین فرصتی بودند مهیا کرد تا برای چندمین بار در مدت کوتاه انتقادهای خود را متوجه شهردار این شهر کنند. حتی یکی از نمایندگان مجلس نیز پس از انتشار این خبر، چنین واکنش نشان داد که اگر شورای شهر بندرعباس به‌خوبی وظیفه نظارتی خود را انجام می‌داد شاهد چنین اتفاقی نبودیم.
و اما در آخرین روز هفته گذشته اعلام خبر بازداشت مدیرکل سابق امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان از سوی نفر نخست دستگاه قضایی استان ازجمله خبرهایی بود که هرمزگان را در صدر رسانه‌ها قرارداد.
گلایه شهروندان از کمبود سیلندر گاز، گرانی ماسک، گرانی میوه و ماهی و ... خبرهای دیگری بود که کمتر به آن توجه شد. این استان همیشه کانون خبرهای داغ بوده تا جایی که این پرسش مطرح می‌شود: در هرمزگان چه می‌گذرد؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها