پای نظارت می‌لنگد!!!



پس از گذشت چندین روز از رسانه‌ای شدن گلایه شهروندان بندرعباس از کمبود و نرخ گران سیلندرهای گاز در سطح شهر بندرعباس و خطاب قرار دادن شرکت گاز در محافل و فضای مجاز به‌عنوان متولی گاز، مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان در یک حرکت حساب‌شده و بسیار حرفه‌ای، با انداختن توپ درون زمین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که شرکت گاز در تولید و توزیع سیلندر گاز دخل و تصرفی ندارد.
به گفته مدیرعامل جوان، رسالت شرکت گاز استان هرمزگان، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای توزیع گاز طبیعی به‌منظور رونق تولید و رفاه حال شهروندان به شهرها و روستاها و صنایع است و این شرکت در تولید و توزیع سیلندرهای گاز مایع هیچ دخل و تصرفی ندارد. به گفته وی، کپسول‌های گاز مایع یکی از محصولات و فرآورده‌های نفتی است که توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به توزیع‌کنندگان تحویل و توزیع آن نیز توسط شرکت‌های خصوصی زیر نظر اداره کل صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.  نکته مهمی که بسیاری از مردم، رسانه‌ها و اهالی مطبوعات از آن بی‌اطلاع بودند، دستگاه متولی تولید و توزیع گاز مایع خانگی یا همان سیلندر گاز بود. درحالی‌که همگان شرکت گاز را متولی تولید و توزیع سیلندر گاز می‌دانستند، به‌یک‌باره و برخلاف تصور همگان متولی این داستان، دستگاه دیگری که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نام دارد معرفی شد. درحالی‌که پس از اطلاع‌رسانی مدیرعامل شرکت گاز، مردم و رسانه‌ها منتظر اظهارنظر مدیرعامل و یا یکی از مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بودند، هرگز آقایان به خود زحمت ندادند که با مردم و رسانه‌ها درباره کمبود و چند نرخی بودن سیلندر گاز در سطح شهر بندرعباس و حتی دیگر شهرهای هرمزگان سخن بگویند تا اینکه فرماندار شهرستان بندرعباس به‌عنوان نماینده عالی دولت در این شهرستان در جلسه‌ای تأکید کرد که سیستم توزیع سیلندر گاز خانگی در شهر بندرعباس باید بانظم بهتر و در سطح بیشتری انجام شود و در کمترین زمان ممکن به دست مصرف‌کننده برسد.
این مقام مسئول همچنین گفته به‌منظور افزایش رضایتمندی شهروندان از توزیع سیلندر گاز، بهتر است سیستم اشتراک‌پذیری و توزیع درب منزل شهروندان با توجه به شرایط کنون و خطرات ویروس کرونا و ضرورت جلوگیری از خروج مردم از منزل سریع‌تر راه اندازه گردد و باید نظارت بیشتری بر جایگاه عرضه سیلندرهای گاز انجام شود و ماشین‌های حامل کپسول در سطح شهر افزایش یابد. هنوز چند روزی از این قصه نگذشته بود که نرخ جدید سیلندرهای گاز اعلام شد.این بار معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت هرمزگان گفت: سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلویی با نرخ مصوب ۹۷ هزار ریال در سطح استان توزیع می‌شود و عرضه با نرخ بیشتر از آن تخلف است. این مسئول تأکید کرده که تیم‌های بازرسی با تمام قوا در حال گشت زنی و نظارت بر فروش سیلندر گاز در سطح استان هستند که در صورت مشاهده تخلف با فروشندگان برخورد شده و با تشکیل پرونده به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.
متأسفانه نظارت در تمام حوزه‌ها آن‌قدر ضعیف است که هیچ‌گاه نتوانسته رضایت مردم را به دنبال داشته باشد. از ارزاق عمومی بگیر تا کالاهای لوکس و مسکن و خودرو و ... بسیاری از خودروهای توزیع سیلندر گاز مایع خانگی به‌جای استقرار در مکان‌های مشخص و عرضه سیلندر گاز با نرخ مصوب، باهدف راحتی کار و سود بیشتر این سیلندرها را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که خانه‌های خود را به محل عرضه این سیلندرها اختصاص داده‌اند. مردم هم وقتی موفق به یافتن سیلندر گاز با نرخ مصوب نشدند مجبورند سیلندر گاز گران‌تر از نرخ اعلام‌شده تهیه کنند. این مشکل امروز و دیروز ساکنان هرمزگان و شهروندان بندرعباس نیست. 
سال‌ها است مردم با این مشکل روبرو هستند. نکته مهم اینکه، همه مسئولان از عرضه سیلندر گاز خارج از شبکه توزیع به‌خوبی آگاه هستند و نیک می‌دانند، اما عزمی برای برخورد جدی با این افراد وجود ندارد و فقط منتظر گزارش‌های مردمی ماندن که دردی دوانمی کند. همین حالا سری به محل‌های فروش سیلندر گاز درجاهای مختلف شهر بندرعباس بزنید. یا با جمله «کپسول گاز تمام شد » روبرو می‌شوید یا مجبورید گران‌تر از نرخ مصوب تهیه کنید. بدون شک تا ساکنان هرمزگان از نعمت گاز کشی برخوردار نباشند، داستان کمبود سیلندر گاز و عرضه خارج از شبکه توزیع، دست از سر مردم برنمی‌دارد. چراکه پای نظارت می‌لنگد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها