کپی‌برداری ممنوع



عکاسی ثبت لحظه‌ها است. عکاسی شکار لحظه‌ها. عکاسی، فعالیت تخصصی است که هرکسی به‌سادگی از عهده آن برنمی‌آید درحالی‌که شاید این‌گونه به نظر نرسد. عکاسی ثبت لحظه‌هاست، لحظه‌ای برای ثبت آنچه دیگر رخ نخواهد داد.
به نظر می‌رسد در میان انواع عکاسی، عکاسی خبری جذابیت و هیجان بیشتری با خود به همراه دارد. عکاسان خبری برای ثبت رویدادی و یا یک مراسمی خاص چه سختی‌ها را متحمل می‌شوند تا بتوانند گزارش تصویری خوبی برای مخاطبان پدیدآورند.
دنیای تصویر و عکس همواره برای انسان جالب و جذاب بوده است. عکاسان خبری تلاش می‌کنند تا داستان یک رویداد را با استفاده از تصاویر، بدون آنکه قضاوتی در القاء عکس داشته باشند، بازگو کنند و از این طریق به مخاطبان این امکان را بدهند تا آنان خود را در حال و هوای آن اتفاق حس کنند. برخی تصور می‌کنند که عکاسی خبری کار آسانی است اما بی‌شک برای من که در این عرصه فعالیت‌ می‌کنم، کار بسیار سخت، پراسترس و پرتنشی است؛ که متأسفانه آن‌چنان بایدوشاید تلاش این قشر تلاشگر در عرصه خبر دیده نشده و آنان نیز در راستای انجام فعالیت‌های خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.
بارها عکاسان خبری هرمزگان در شرایط سخت جوی توانسته‌اند تصاویر بی‌نظیری ثبت کنند که مرزهای ایران را پشت سر گذاشته و جهانی شده است. بسیاری از عکاسان خبری این استان، علیرغم افتخارآفرینی در جشنواره‌های داخلی و خارجی مظلوم مانده‌اند. یک عکاس با نگاه متفاوتی که نسبت به سایر افراد جامعه دارد، سعی در ثبت لحظات دارد. ولی این اثر هنری که ساخته‌وپرداخته ذهن عکاس، نگاه تیزبینانه و متفاوت عکاس است، به‌راحتی دزدیده می‌شود. درصورتی‌که درج نام عکاس و یا ذکر منبع، ساده‌ترین وظیفه اخلاقی است که منتشرکننده باید آن را رعایت کند و اگر از نگاه حرفه‌ای به این موضوع بنگریم، باید هزینه عکس نیز پرداخت شود. خیلی از عکاسان به خاطر نجابتی که دارند پیگیر موضوع و شکایت کردن نمی‌شوند، قطعاً برای هر هنرمندی دیدن اینکه اثر هنری‌اش بدون اجازه کپی‌برداری شده خیلی سخت و تلخ است. برای بسیاری از عکاسان خبری اتفاق افتاده که برای عکاسی وارد محیط‌های خاص، اجتماعات، خیابان، کوچه، بازار شده، با برخورد تند مردم روبرو شده‌اند بعضی از جا‌ها اجازه ورود به عکاسان را نمی‌دهند؛ که ما را از ثبت بسیاری از رویدادها و اتفاقات مهم محروم کرده‌اند، اتفاقی که شاید تنها برای یک‌بار رخ دهد. عکاسان خبری مجبورند برای به تصویر کشیدن وقایع مهم، روزها از خانه و کاشانه دور باشند به شهر‌های دیگر مثل شهر‌های زلزله‌زده و سیل‌زده یا مناطق محروم سفر کنند و از این رویدادهای تلخ و تکان‌دهنده برای مخاطبان مستندسازی کنند.
هرمزگان همیشه آبستن حوادث مختلف بوده و روزی نیست که شاهد یک رویداد تلخ و شیرین نباشیم.
در این میان نقش عکاسان خبری بسیار برجسته است؛ اما آنچه عکاسان این استان به‌ویژه عکاسان خبری را آزار می‌دهد، بی‌توجهی بسیاری از دستگاه‌ها به این زحمتکشان است. بارها دیده‌شده که بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف به‌ویژه صنایع غرب بندرعباس برای مستندسازی فعالیت‌های خود بدون توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عکاسان استان، با عکاسان خارج هرمزگان قرارداد همکاری می‌بندند که این موضوع برای عکاسانی که در ثبت رخدادهای هرمزگان در شرایط بد جوی بدون چشمداشتی سختی‌ها را به جان می‌خرند آزاردهنده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها