مالیات جایگزین درآمدهای نفتی خواهد شد



رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون وارد بررسی جزئیات طرح «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» شده است، گفت: اگر این طرح در صحن مجلس تصویب شود اعداد قابل توجهی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود و به نوعی ثبات به ساختار بودجه بازگردد.

 

به گزارش صبح ساحل، محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به اصلاحات مالیاتی در کشور گفت: اصلاحات در ساختار مالیاتی کشور باید مدنظر دولت‌مردان قرار گیرد. وی افزود: اصلاح و بازنگری معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در زمینه اصلاحات مالیاتی باید مورد تاکید باشد.

این نماینده مجلس گفت: در این زمینه کمیسیون اقتصادی مجلس بحث پایه‌های مالیات جدید را آغاز کرد و بررسی بر روی این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

پورابراهیمی بیان داشت: در حال حاضر کلیات بحث پایه‌های مالیاتی - در قالب طرح «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» - جدید در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و ما هم اکنون مشغول بررسی جزئیات این طرح هستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امیدواریم این طرح پس از تعطیلات مجلس در کمیسیون جمع بندی شده و به سرعت به صحن مجلس ارسال شود.

این نماینده مجلس گفت: اگر این طرح در صحن مجلس تصویب شود اعداد قابل توجهی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود و به نوعی ثبات به ساختار بودجه بازگردد.

بهمن ماه سال 1397، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از ابلاغیه رهبری انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه در یک فرصت چهار ماهه خبر داد و گفت: در زمینه اصلاح ساختار (بودجه) در برخی حوزه‌ها همچون انرژی ممکن است تغییراتی به وجود آید که هدف از آن رفاه مردم است. اگر چه گفته می‌شد که این اصلاحات باید در بودجه ۹۸ صورت گیرد و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهارنظر کرده و برخی نیز دولت را به تعلل در زمین اصلاح ساختار بودجه متهم می‌کردند، اما اغلب صاحب نظران سیاسی و اقتصادی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که اصلاح ساختار بودجه نه مختص بودجه ۹۸ بلکه تحولی ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور است و از این رو باید با مطالعات و بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد.

گمانه‌ها و بحث‌ها درباره اصلاح ساختار بودجه همچنان ادامه دارد، در جریان این بحث و جدل‌های بودجه‌ای سوالات متعددی مطرح می‌شود از جمله؛ اصلاح ساختار بودجه چگونه خواهد بود، آیا با وابستگی شدید اقتصاد و بودجه کشور به نفت، این برنامه قابلیت اجرا دارد، با توجه به شرایط تحریم و همچنین محدودیت صادرات و واردات و مبادلات مالی و بانکی، آیا جایگزینی منابع بودجه‌ای غیر نفتی امکانپذیر است یا خیر و...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها