کمبود نهاده دامی/ بازار مرغ دچار بحران می‌شود



نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که با توجه به کمبود نهادی دامی مرغداران با چالش مواجه هستند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از حبیب اسدالله نژاد تامین نهاده‌های دامی همچنان دچار چالش و بحران است، گفت: با وجود آنکه دولت قادر به تامین نهاده دامی با نرخ مصوب نیست، اما از اعلام آن نگران است که مرغداران جوجه ریزی را کاهش دهند.

اسداله نژاد ادامه داد: با استمرار نوسان نرخ نهاده‌های دامی و کاهش جوجه ریزی، بازار مرغ دچار بحران می‌شود.

وی با انتقاد از شرایط نامساعد بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: بازار نهاده‌های دامی روز به روز بدتر می‌شود به طوریکه کنجاله سویا با نرخ مصوب ۵ برابر و ذرت ۳ برابر فاصله دارد.

به گفته اسداله نژاد، علی رغم نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی، دستگاه‌های نظارتی بر مرغداران فشار می‌آورند تا مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب عرضه کنند، در حالیکه عرضه با نرخ مصوب تنها در صورت تامین نهاده با نرخ مصوب امکان پذیر است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت هر کیلو کنجاله سویا را بالای ۱۲ هزار تومان و ذرت ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت کنجاله سویا، نرخ دان آماده به طور متوسط به ۵ هزار و ۸۰۰ تا ۶ هزار تومان رسیده است، در حالیکه با تامین نهاده با نرخ مصوب، قیمت دان آماده باید حدود ۳ هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: اگرچه مسئولان اذعان می‌کنند که مشکلات تامین نهاده‌های دامی در حال رفع است، اما در حقیقت حل مشکل از توان بخش دولتی خارج است و نگران تامین دان واحد‌های مرغ در حال پرورش هستیم.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ گفت: با استمرار روند فعلی نهاده‌های دامی، بازار مرغ در ۶ ماهه دوم سال دچار بحران می‌شود به طوریکه اگر دولت تدبیری نیندیشد قیمت مرغ به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، نرخ پایین جوجه یکروزه نشان می‌دهد که مرغداران رغبتی به امر ندارند.

گفتنی است که یکی از یک پژوهشگران اقتصادی کشاورزی و دامپروری، بحران کمبود نهاد های دام و طیور را نتیجه نداشتن سیاست گذاری و برنامه ریزی در تامین مواد اولیه مرغداران می داند.

منبع:خبرنگاران جوان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها