تماس‌های فشرده آمریکا و مصر برای حل بحران قطر



دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ وارد تحرکاتی در چندین جبهه شده است تا دستاوردهایی را کمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر آتی حاصل کند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از العربی الجدید، منابع دیپلمات مصری از تماس‌های گسترده طی روزهای گذشته میان مسئولانی در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نظام مصر خبر دادند که هدف از این تماس‌ها، تلاش برای دست‌یابی به راه حلی جهت پایان دادن به محاصره عربستان، امارات، مصر و بحرین علیه قطر است.

منابع تصریح کردند که دولت کنونی آمریکا تلاش می‌کند تا درخصوص تعدادی از پرونده‌های بحران‌ها در خاورمیانه کمی قبل از انتخابات آمریکا کار کند تا کاهش شانس خود را که اخیراً به دلیل اوضاع اقتصادی و تاثیرات منفی کرونا رخ داده است، جبران کند.

همین مساله ترامپ را واداشت تا طی دوره کنونی برای عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل إعمال فشار کند. وی همچنین کوشید نقش "کارآمدی " را در بحران لیبی برای تسهیل گفتگو میان طرف‌های درگیر و إعمال فشار بر همپیمانانشان جهت موفقیت آمیز بودن توافق آتش‌بس و کاهش نقش روسیه در لیبی ایفا کند.

همچنین منابع اعلام کردند که مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در حال تماس‌هایی با رهبران پنج کشور قطر، امارات، عربستان، بحرین و مصر هستند تا به راه حلی برای بحرانی که از سه سال قبل ادامه داشته است، دست یابند.

منابع عنوان داشتند که دولت ترامپ برای تحقق دستاورد جدیدی برای خود و إعمال محاصره بیشتر علیه ایران از طریق اتمام آشتی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند.

طبق گفته منابع دیپلمات، موضع مصر بعد از گذشت حدود سه سال از بحران با قطر، شدت کمتری علیه دوحه گرفته است، اما در پایان، این مساله دست کم مربوط به تفاهم‌ها با قاهره و کشورهای عربی ذی ربط در این بحران است.

منابع گفتند: با وجود اینکه اوضاع جدیدی شکل گرفته است، اما دست‌یابی به یک راه حل نهائی و تعیین کننده برای بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، چه بسا در حال حاضر غیرممکن باشد، اما امکان دست یابی به یک توافق اولیه که ضامن برقراری آرامش میان طرف‌های مختلف باشد، وجود دارد.

منابع گفتند که پیشنهادهای آمریکا این بود که بازنگری در برخی از تحریم‌ها علیه قطر صورت بگیرد به گونه‌ای که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی از آن تحریم‌ها لغو شود تا گامی برای آغاز مذاکرات گسترده جهت پایان دادن به این بحران باشد. منابع تصریح کردند، به عنوان مثال، با وجود اینکه قطع رابطه‌ میان قاهره و دوحه وجود دارد، اما در برخی پرونده‌ها هماهنگی غیرمستقیم میان دو طرف همچون پرونده اوضاع در نوار غزه و وضعیت جنبش حماس صورت می‌گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها