آرامکو با سقوط اپل ارزشمندترین شرکت جهان شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

آرامکو عربستان پس از سقوط بازار سهام فناوری های ایالات متحده، بالاتر از شرکت اپل قرار گرفت و بار دیگر با ارزش ترین شرکت جهان شد.

اپل و آرامکو دو شرکتی هستند که ارزش آنها به 2 تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل و به نقل از «گاردین»، آرامکو ، بزرگترین تولید کننده نفت جهان ، در اواسط دسامبر امسال ،کمی پس از ثبت عرضه اولیه خود ، کمی بالاتر از آن سطح به اوج خود رسید. اپل در ماه ژوئن از آرامکو پیشی گرفت اما این شرکت های فناوری تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا دچار نوسان هایی شد و در نهایت ارزش اپل در ماه سپتامبر تقریباً 17 درصد افت کرد و امروز ارزش بازار این شرکت از 2.3 تریلیون دلار به 1.9 تریلیون دلار کاهش یافته است.

کاهش قیمت سهام آرامکو تا حدی به دلیل تعهد خود برای پرداخت سود 75 میلیارد دلاری در سال جاری است. این مبلغ تقریبا بیش از پنج برابر آنچه اپل در چهار ماهه گذشته به سهامداران پرداخت کرده است، خواهد بود.
سهام غول نفت دولتی در ماه جاری ریاض 1.1 درصد رشد داشته است ، علی رغم اینکه هر بشکه نفت خام برنت 12 درصد کاهش یافت و به زیر 40 دلار رسید ، اما نگرانی در مورد تسریع در عفونت های ویروس کرونا افزایش یافته است. با وجود این که قیمت نفت برنت تحت تاثیر نگرانی ها نسبت به تسریع افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ماه میلادی جاری ۱۲ درصد سقوط کرد و به پایین ۴۰ دلار در هر بشکه رسید، ارزش سهام آرامکو در بازار ریاض ۱.۱ درصد رشد داشت.

آرامکو شرکتی است که دارای بالاترین حجم ذخایر نفتی اثبات شده‌است.[شرکت سعودی آرامکو، مسئولیت ۹۹٪ درصد از ذخائر اثبات شدهٔ نفت خام کشور عربستان سعودی را که میزان آن به ۲۵۹ میلیارد بشکه در حدود یک چهارم مجموع ذخایر نفت کنونی جهان می‌رسد، بر عهده دارد. شرکت سعودی آرامکو مالک اصلی میدان نفتی غوار است که بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان به‌شمار می‌آید.

گفتنی است که به دنبال همه‌گیری کروناویروس و کاهش تقاضای نفت در جهان، آرامکو در گزارشی در مرداد امسال  اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۳/۴ درصد کاهش یافته و این رقم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. بر پایه این گزارش، سود خالص آرامکوی سعودی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰  به ۶/۶ میلیارد دلار رسیده است؛ این رقم در همان بازه زمانی سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۹۳ میلیارد دلار بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها