صبح‌ساحل علت یک پروژه ناتمام بندرعباس را پیگیری کرد؛

بازي با جان در نبود پیست‌ ايمن موتورسواری



موتورسواری، یکی از تفریحات رایج دربین جوانان هرمزگان است، حتی نوجوان‌ها هم در محله‌های شهر از موتور برای تردد استفاده می‌کنند. نبود پیست استاندارد در بندرعباس باعث شده تا علاقه‌مندان به موتور سواری بدون رعایت کردن نکات ایمنی در مناطق خطرناک بیابانی و بزرگراه‌ها، به مسابقات مشغول شوند.‌ در شهرستان های بندر خمیر، قشم ومیناب پیست های موتورسواری وجود دارد و تنها یک پیست موتور کراس در هرمزگان است که علاقمندان از آن استفاده می کنند اما در بندرعباس، ساخت پیست موتور کراس ایمن با مشکلاتی مواجه شده است.  یکی از این مشکلات، عدم رسیدگی به‌موقع به پیست و نبود یک دیوار ساده به دور آن باعث ازبین رفتن زیرساخت‌های این پیست شده‌است.

گفت‌وگو با رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی هرمزگان

موتورسواران، در انتظار  پیست استاندارد

به نوشته‌ی روزنامه صبح ساحل، «شهریار ایرجی»، رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی هرمزگان، حدود 7 سال است که ریاست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی  استان را برعهده دارد. وی کارشناس فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان است.  در سال 1397  هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان، با پیگیری های مربوطه، توانست موافقت استانداری هرمزگان را نسبت به ساخت پیست موتور سواری در جاده میناب، دوکیلومتری دانشگاه هرمزگان اخذ کند. پس از دستور استاندار، عملیات اجرایی این طرح از تیرماه 1397 آغاز شد و ظرف 5 ماه به پایان رسید. درنهایت در آبان سال 97 به سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان تحویل داده شد. بعداز گذشت بیش از یکسال، هنوز این پیست راه‌اندازی نشده‌است.  در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبح‌ساحل با  رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی هرمزگان را می‌خوانیم.

ساخت پیست کراس دربندرعباس از چه زمان آغاز شد؟

در تیرماه سال 1397، نقشه‌برداری پیست موتورکراس به اتمام رسید و نامه‌ای به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، برای فرستادن کارشناس جهت بازرسی استاندارهای لازم در این پیست زده‌شد. «علی عسکری»، رییس هیات موتورسواری قزوین  و از پيشکسوتان کشور در مهرماه سال97 به هرمزگان سفر کرد. اما به علت عدم وجود ماشین آلات در پیست و ساخته‌نشدن آن عسکری به قزوین بازگشت. با برگزاری جلسات با استانداری هرمزگان مقرر شد سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان ماشین آلات را برای ساخت پیست به محل مورد نظر ارسال کند که این کار صورت نگرفت. در نهایت با پیگیری معاونت عمرانی استانداری، شرکت راهسازی سرریگ بندر، ماشین‌‌‌آلات براي ساخت پيست به محل مورد نظر را ارسال کرد. در آبان ماه 1397"عمليات پيست کراس و موانع خاکي" با حضور کارشناس فدراسيون به اتمام رسيد. در دهه فجر سال97، تصميم به برگزاري اولين مسابقه منطقه‌اي در اين پيست گرفته‌شد اما چون آبپاشي و آزمايشي در اين مکان صورت نگرفته بود، مسابقات در قشم برگزار شد. هيات موتورسواري استان، مبلغ 15 ميليون تومان به عنوان دستمزد به «علی‌عسکري» پرداخت کرده‌است. در اين بين هيات موتورسواري و موتورسواران کمک شاياني در ساخت پيست، داشته‌اند.

موانع راه‌اندازی پیست موتورکراس بندرعباس چیست؟

پس از اتمام زيرساخت هاي اوليه پيست موتورکراس، بارندگي موجب فرسايش آن شد. با صحبت‌هايي که با دفتر فني سازمان همیاری شهرداری‌های هرمزگان صورت گرفت، مقرر شد؛ امکانات رفاهي، فنس‌کشي، آسفالت، انشعاب آب، برق‌رساني و ديوار حائل براي مانع نفوذ آب به پيست را اجرايي کند که متاسفانه تاکنون اقدامي صورت نگرفته‌است. سال 97 زيرساخت اوليه‌ي اين پيست به پايان رسيد، اما پيست کامل ساخته نشد و همچنان بلاتکليف است.  قبل از شیوع ویروس کرونا، با پیگیری‌های لازم درخصوص راه‌اندازی این پیست، سازمان همیاری شهرداری‌های استان خواستار اجاره‌کردن این زمین ازسوی هیات موتورسواری استان شد ، همچنین سازمان همیاری شهرداری‌های استان پیگیر اخذ 1 میلیارد تومان از اداره ورزش و جوانان برای واگذاري این زمین است،درصورتی که محل مناسبی نیست و هیات موتورسواری تنها به جاده‌ي خاکي نياز ندارد. در این بین، سازمان مديريت بخشنامه‌اي مبني براينکه،  اولويت با به پايان رساندن پروژه‌هاي عمراني ناتمام در استان است، صادر کرده‌است و پروژه‌ي پيست کراس بندرعباس جز پروژه هاي عمراني اداره ورزش و جوانان قرار نمي‌گيرد و همچنان بي‌نتيجه مانده‌است.

آیا بندرعباس، پیست موتورسواری و اتومبیلرانی دارد؟

در قشم و بندرخمير، 2 پيست و در ميناب يک پيست موتورسواري دارد، همچنين در دشتي پارسيان تنها پيست موتورکراس خصوصي وجود دارد. در سال‌هاي 1349 تا 1396، پيست موتورسواري در محدوده‌ي "باباغلام" داير بود که بعداز تخريب آن، مقرر شد مکان ديگري به هيات موتورسواري داده‌شود. درنهايت با برگزاري جلساتي با استاندار، فرماندار و اداره ورزش و جوانان استان، پشت کشتارگاه و پارکينگ ورزشگاه خلیج‌فارس مسابقات موتورسواری واتومبیلرانی انجام می‌شود و از جاده‌های بیرون‌شهر و اتوبان‌ها برای مسابقات موتور سنگین و ریس استفاده میشود. همچنان مرکز استان، ازداشتن یک پیست مناسب این ورزش محروم است. هیات موتورسواری استان،  به علت مناسب نبودن زمین در جاده میناب، فرسایش خاک آن، از مسئولین درخواست زمین دیگری در منطقه بابا غلام به علت مساعد بودن شرایط آن دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها