صدور هنرکارت برای هنرمندان آسیب‌دیده از کرونا


نویسنده: معصومه نعمتی

«صادق ارشیا»، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات صورت گرفته برای هنرمندان آسیب‌دیده از کرونا گفت و اضافه کرد: « برای بعضی از هنرمندان درحال صدور هنرکارت هستیم که در قالب آن کمک‌هایی به آن‌ها صورت می‌گیرد».

به نوشته‌ی روزنامه صبح ساحل،معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بیمه هنرمندان  و خبرنگاران گفت: « این بیمه به هنرمندان (نویسندگان، خوشنویسان و ...) و خبرنگاران تعلق می‎گیرد و به این وسیله آن‌ها می‌توانند از حمایت وزارت ارشاد برخوردار شوند. برای برخورداری از این بیمه کل هنرمندان باید عضو صندوق اعتباری  هنر باشند.  هنرمندان با ورود به سایت صندوق اعتباری هنر عضویت خود را ثبت می‌کنند. برای ثبت‌نام باید معرفی‌نامه‌ای با امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان داشته باشند».

ارشیا همچنین گفت: «خبرنگاران، فعالان علوم قرآنی و فعالان حوزه مد و لباس هم باید مورد تایید معاونت مطبوعاتی، معاونت علوم قرآنی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد قرار بگیرند. پس از عضویت این گروه‌ها در صندوق اعتباری هنر و ثبت درخواست، این درخواست به وزارت فرستاده می‌شود. برای هریک از هنرمندان قراردادی با سازمان تامین اجتماعی منعقد می‌شود. سپس معرفی‌‌نامه‌ای به بیمه تامین اجتماعی محل سکونت هنرمند ارسال می‌شود. هنرمندان با ارائه این معرفی‌نامه به سازمان تامین اجتماعی می‌توانند از بیمه برخوردار شوند». وی افزود: « این بیمه ۱۸ درصدی است. ۱۰ درصد آن را وزارت ارشاد پرداخت می‌کند و هشت درصد آن را خود هنرمند می‌پردازد».

ارشیا درمورد بیمه هنرمندان کم‌کار گفت: «هنرمندانی که مورد تایید خانه مطبوعات، انجمن‌های فرهنگی و کارشناسان اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و مشخص است که واقعا در رشته‌ای هنری فعالیت می‌کنند تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند. تعداد آثار آن‌ها چندان اهمیتی ندارد».

وی همچنین درمورد بیمه کسانی که خبرنگار نیستند اما در رسانه فعالیت می‌کنند، گفت: « این بیمه فقط شامل خبرنگارانی می‌شود که در نشریه‌ها یا خبرگزاری‌ها فعالیت می‌کنند. کادر اداری دفتر روزنامه یا خبرگزاری را شامل نمی‌شود».

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان فهرستی از هنرمندان آسیب دیده از کرونا جهت کمک بلاعوض به آنها به وزارت ارسال شده بود. سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص گفت: « تعدادی از آنها جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌‌اند. تعدادی از آن‌ها هم از پرداخت سه ماه حق بیمه معاف شده‌اند و حق بیمه آن‌ها را وزارت ارشاد پرداخت کرده‌است. همچنین بدون اینکه مبلغی از هنرمندان دریافت شود، بیمه تکمیلی آن‌ها سه ماه تمدید شد. برای بعضی از آن‌ها هم درحال صدور هنرکارت هستیم که در قالب این هنرکارت کمک‌هایی به آن‌ها صورت بگیرد».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها