۳۷ درصد از قتل ها با سلاح سرد صورت مي گيرد



 صبح ساحل، حوادث _  معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي نيروي انتظامي ، گفت: ۳۷ درصد از قتل ها با سلاح سرد صورت مي گيرد كه ۵۸ درصد از اين نوع قتل ها در جريان نزاع خياباني و بدون نقشه قبلي بوقوع مي پيوندد.به گزارش ایرنا سرهنگ هادي مصطفايي  افزود: ۷۵ درصد از قتل ها بدون برنامه ريزي وقصد قبلي در سال گذشته انجام شده كه همراه داشتن و يا در دسترس بودن سلاح سرد عامل اصلي وقوع اين قتل ها بوده و ضارب بدون توجه به عواقب استفاده از چاقو، در جريان درگيري، فرد مقابل را مضروب و منجر به قتل او شده است. وي ، علل بروز بسياري از قتل ها در درگيري هاي خياباني را اختلافات جزيي مانند اختلاف برسر جاي پارك خودرو، تصادف خودرو، اعتراض به دليل صداي بلند موتورسيكلت و يا گوشي تلفن همراه، تنه خوردن هنگام حركت در پياده رو، ايجاد گرد و غبار در جلوي مغازه همسايه، درگيري براي استفاده از قليان و غيره عنوان كرد. معاون مبارزه با جرائم جنايي پليس آگاهي ادامه داد: در برخي از استان هاي كشور سهم استفاده از سلاح سرد در درگيري ها بيشتر است كه از فرهنگ آنان نشات مي گيرد. وي تصريح كرد:چرا كه در برخي از اين استان ها جوانان براي قدرت نمايي و نيز دفاع از خود اقدام به حمل چاقو مي كنند و در يك لحظه طي درگيري از آن استفاده كرده و ناخواسته مرتكب قتل مي شوند.

به گفته مصطفايي،مرتكبان به قتل با چاقو در نزاع هاي خياباني، بين سنين ۱۶ تا ۳۰ سال هستند. وي به ماجراي قتل يكي از ورزشكاران كشورمان اشاره كرد و افزود: قاتل اين ورزشكار بلافاصله توسط پليس دستگير و توسط مقامات قضايي به مجازات اعدام محكوم شد كه اين فرايند، تاثير زيادي در افكار عمومي و در نتيجه كاهش نزاع هاي خياباني در كشور داشت.

مصطفايي با بيان اينكه مرتكبان به قتل در نزاع هاي خياباني از تبعات استفاده از چاقو آگاهي ندارند، اظهار داشت : دستگاه هاي آموزشي ، فرهنگي كشور و به خصوص رسانه ها و خانواده، سهم مهمي در جهت آگاهي جوانان از تبعات حمل و بكارگيري چاقو و كاهش اين نوع قتل ها در كشور دارند.

اين مقام انتظامي باتاكيد براينكه نبايد به خشونت متوسل شد، خاطرنشان كرد: هموطنان بايد هنگام مواجهه با اين وقايع خونسردي خود را حفظ كرده و از روش هاي منطقي براي حل مشكلات خود استفاده كنند نه اينكه به خشونت متوسل شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها