عدم دسترسی 3.5 میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد به معنای بازماندن از تحصیل نیست



مسوول برنامه شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) گفت: سه و نیم میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند که به معنای بازماندن از تحصیل نیست‌.  

به گزارش صبح ساحل، حسن الحسینی روز یکشنبه در نشست خبری مشکلات و امکانات شاد که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در زیر ساخت‌ها ابتدا با اطلاعات دانش آموزان و معلمان، سپس زیر ساخت‌های اطلاعات و امنیتی شبکه شاد مواجه است. این پلتفرم از قالب پیام رسان به قالب آموزشی و یک پلتفرم کامل تبدیل شده است.

وی درباره اهداف شاد گفت: تلفیقی بودن آموزش‌ها، مناسب‌سازی اجزای آموزش‌های مجازی، حضور دانش ‌آموزان در دوره‌های آموزشی مختلف در شاد از جمله زیرساخت‌های این شبکه است. برای اتصال به شاد به ابزارهای الکترونیکی نیاز است و کاربران مختلف این شبکه شامل مدیران، معلمان، خانواده، گروه کیفیت بخش و گروه دانش آموزان هستند.

الحسینی افزود: خدمات پایه، خدمات افزوده، فوق برنامه‌ها، پرورشی، ورزشی، تفریحات و سرگرمی از جمله خدماتی است که در شاد ارائه می‌شود.

مسوول شبکه شاد درباره امکانات این برنامه اظهار داشت: به کارگیری بزرگترین اپراتور در کشور، وجود کلاس‌های زنده که هم زمان ۴۰۰ هزار کلاس در حال برگزاری است، همچنین ایجاد بزرگ ترین پلتفرم آموزشی در کشور، وجود تدریس استاندارد، محتوای روز آمد، فعالیت‌های فوق برنامه، تدوام حاکمیت نظام تعلیم و تربیت واحد در کشور، امکان تبادل تجربه، امکان تبادل پیام‌های تصویری دو طرفه، رایگان بودن شبکه از جمله امکانات شاد است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: پشتیبانی شاد از طریق call center انجام می‌شود، همچنین یک تیم فنی مشکلات این برنامه را رصد و مترفع می‌کنند.

وی درباره آمار مخاطبان شاد تاکید کرد: ۱۱ میلیون و ۴۰۸ دانش آموز در شبکه شاد احراز هویت شدند. همچنین تعداد مدیران ۱۰۰ هزار و ۹۹۹ نفر و تعداد معلمان ۶۴۷ و ۸۱۴ نفر است که به شاد متصل و احراز هویت شدند. البته این آمار هر روز اضافه می‌شود. 

۶۲ درصد از دانش آموزان کشور در شاد هستند 

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: سهم شبکه شاد در بخش دانش آموزی ۸۰ درصد و سهم نرم افزارهای رقیب ۲۰ درصد است. همچنین از ۱۱ میلیون دانش آموز ۲۰ درصد در شبکه شاد فعالیت ندارند که البته فرآیند ثبت نام را انجام داده‌اند. علاوه بر این، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در شبکه شاد فعال هستند. در واقع ۶۲.۵۸ درصد از دانش آموزان کشور در شاد هستند. 

وی خاطرنشان کرد: حدود سه میلیون و ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر معادل ۲۱ درصد از کل دانش‌آموزان فاقد دریافت کننده‌های هوشمند هستند یا در جایی قرار دارند که دسترسی به نرم افزار ندارد. کُندی فرآیند ورود اطلاعات از طریق مدیران ۱۰ درصد، بانک اطلاعات پایه یا سناد ۲۰ درصد، کندی سرعت ۱۵ درصد، آشنایی کم معلمان با سیستم شاد ۱۵ درصد و ... مجموعه عوامل بازدارنده را تشکیل می‌دهد. 

الحسینی افزود: در خصوص سرعت شاد پیگیری‌های جدی از دست اندرکاران فضای مجازی در کشور انجام شده است. الان سرعت شاد یک مشکل جدی برای کاربران نیست، اما مدام در حال کنترل است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: از آنجا که مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به مثابه قانون است، ملزم به رعایت آن هستیم.  

وی افزود: برای چشم انداز بلند مدت شاد در پسا کرونا باید ۲۰ درصد آموزش در شبکه شاد باشد. برای دانش آموزانی که دسترسی ندارند باید فکری شود و وزارتخانه های صمت و فناوری اطلاعات ابزارهای مناسب تهیه کنند؛ زیرا تهیه ابزارهای آموزشی وظیفه وزارت آموزش و پرورش نیست.

الحسینی ادامه داد: سه و نیم میلیون دانش آموزی که دسترسی به شاد ندارند به معنای بازماندن از تحصیل نیست‌.  

مسوول شبکه شاد تاکید کرد: طبق دستور رییس جمهوری، فعالیت در شاد برای همه معلمان و دانش آموزان رایگان است. وزیر ارتباطات هم به این موضوع تاکید دارد. کاربران هر گونه شکایت در این زمینه را می‌توانند از طریق شماره ۱۹۵ اعلام کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره ارائه امکانات به دانش آموزان با نیاز ویژه تاکید کرد: شرمنده دانش آموزان با نیاز خاص هستیم و هنوز کار جدی برای آنها نتوانستیم انجام دهیم، ولی به زودی خبرهای خوب برای آنها خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: برای کم بینایان هم امکاناتی وجود دارد که در یک ماه آینده همه امکانات برای آنها فعال می شود.

الحسینی درباره خدمات افزوده در شاد اظهار داشت: یک سری خدمات پایه داریم و یک سری خدمات افزوده به عنوان فیلم و محتوای آموزشی توسط بخش‌های نیمه دولتی و دولتی که مطابق استاندارهای وزارتخانه است، تولید خواهد شد. 

وی گفت: فعالیت‌های کنکوری در این محیط به شکل رایج راه نخواهد افتاد تا فضا به قدر کافی امن بماند. 

الحسینی افزود: در شاخه کار و دانش و فنی و حرفه‌ای به دلیل تعدد دروس، مشکلاتی وجود دارد که به زودی حل می‌شود.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها