تا سه دهه دیگر ۲۶ درصد از کل جمعیت کشور سالمند خواهد بود



مشاور عالی وزیر بهداشت، ضمن هشدار نسبت به روند پیرشدن جمعیت در کشور و با اعلام اینکه امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت، گفت: نیازمند حرکتی جهشی برای حل این مشکل که روز به روز سخت می‌شود، هستیم.

  

افزایش جمعیت به مفهوم این است که کشور دارای نرخ رشد بالاتر جمعیتی می‌تواند با استفاده کارآمد از منابع، به تولید کالاها و خدمات بیشتر و ارزان‌تری دست یابد که تولید بیشتر به معنای افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد بود. به این ترتیب رشد بالای جمعیت بر عرضه و تقاضا تاثیر مثبت می‌گذارد. اما این نظریه تنها زمانی می‌تواند به واقعیت مبدل شود که فرصت‌های شغلی نیز همپای رشد جمعیت و افزایش نیروی کار حرکت کند و مردم توانایی دسترسی به تحصیلات و کسب مهارت برای ورود به بازار کار را داشته باشند.

به نوشته مهر، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، با عنوان این مطلب که نرخ باروری در کشور کمتر از سطح جانشینی است، گفت: ۱۹ درصد جمعیت سالمند کشور تنها زندگی می کنند.

علی اکبر محزون، با عنوان این مطلب که تا سه دهه دیگر ۲۶ درصد کل جمعیت کشور سالمند خواهد بود، افزود: شاخص‌های مختلفی برای اجرای سیاست‌های فرزندآوری در نظر گرفته می‌شود.

محزون افزود: بر اساس سرشماری‌های انجام شده، در حال حاضر آمار زندگی سالمندان در کنار خانواده‌ها از ۹۰ درصد در دهه‌های گذشته به ۸۱ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ آمار سالمندان کشور از مرز ۱۰ درصد کل جمعیت عبور خواهد کرد، گفت: طبق روند فعلی در سال ۱۴۲۰ حدود ۱۹ درصد جامعه ایران سالمند خواهد بود و تا ۱۴۳۰ این رقم حدود ۲۶ درصد خواهد بود.

به گفته مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، این ارقام نشان می‌دهد که در سه دهه آینده یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود که علت آن جایگزین نشدن نسل به نسل جمعیت به دلیل کاهش فرزندآوری است.

وی تصریح کرد: همه آمارها نشان می‌دهد که نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی است و پدر و مادرها حتی به تعداد خودشان، یعنی دو نفر نیز فرزندآوری نمی‌کنند.

محزون گفت: در حال حاضر به ازای هر یک نفر سالمند در کشور، حدود ۱۱.۵ نفر از جمعیت کشور در سطح کار قرار دارد اما در سال ۱۴۳۰ این رقم به ۳.۲ دهم نفر کاهش می‌یابد.

موضوع «اقتصاد» مهم ترین دلیل در کاهش موالید در کشور

معاون امورجوانان در ادامه با بیان اینکه موضوع «اقتصاد» حرف اول را در کاهش موالید می‌زند، اظهار کرد: ترس از فرزندآوری به معنی تامین معیشت، امکانات و اقلام مورد نیاز تربیتی-فرهنگی فرزند است که باعث شده تا خانواده‌ها عمدتا به سمت تک فرزندی و حتی بی فرزندی پیش بروند. به طوری که ترس نهفته‌ای در والدین جوان به وجود آمده که به دنبال مشکلات اقتصادی و تامین سرانه های فرزند به ویژه مواردی که در جوامع شهری مورد نیاز است به سمت کاهش موالید بروند.

از عوامل دیگر کاهش فرزندآوری در کشور می توان به رشد شهرنشینی و نبود زیرساخت‌های آموزشی و شغلی برای رشد جمعیت در کشور اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها