رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان:

تأکید بر گسترش همکاری دانشگاه و اتاق بازرگانی/ محصولات مراکز رشد واحدهای فناور حمایت شوند



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان‌ با تأکید بر گسترش تعامل همکاری بین دانشگاه و اتاق بازرگانی گفت: استفاده از ظرفیت طرفین و بهره‌مندی از متخصصان اتاق در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی می‌تواند فصل جدیدی از فعالیت‌ها را به روی جامعه بگشاید.

به گزارش صبح ساحل، «احسان کامرانی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در نشست با مسئولان اتاق بازرگانی هرمزگان در راستای عقد تفاهم‌نامه همکاری، فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا‌ را یادآور شد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، دانشگاه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین محور توسعه، بیشترین درآمد خود را در حوزه تولیدات علمی، پژوهشی و فناوری  و خدماتی کسب می‌کنند و این راهکار باید در دانشگاه آزاد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی‌ گفت: دانشگاه‌ها برای ورود به حوزه صنعت و تجارت ابتدا باید توانایی خود را در این عرصه به‌ اثبات برسانند تا بخش صنعت با اطمینان خاطر بتواند همکاری لازم را با دانشگاه نهادینه کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان ظرفیت و توانایی این استان را در حوزه صنعت، تجارت و ارتباطات بین‌المللی بالا دانست و افزود: عقد همکاری خواهرخواندگی با دانشگاه‌های جهان اسلام، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در قالب ورکشاپ، دعوت از افراد تأثیر‌گذار، تمرکز بر تولیدات و محصولات کشاورزی استان از قبیل لیموترش، رطب و خرما، نارنگی و... می‌تواند به این امر مهم کمک کند.

 اتاق بازرگانی پل ارتباطی صنعت و دانشگاه است

وی افزود: اتاق بازرگانی به‌عنوان یک بخش تأثیر‌گذار می‌تواند در این فرایند کار هماهنگی و همکاری بین صاحبان پیشه، صنایع و معادن را  بر عهده بگیرد و مانند یک پل ارتباطی دانشگاه و صنعت را به هم نزدیک‌تر کند. کامرانی با بیان اینکه توسعه‌یافتگی و جهش تولید در گرو تعامل دانشگاه و صنعت است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع اتاق بازرگانی می‌تواند بین سازمان صمت و دانشگاه نقش مهمی در این زمینه ایفا و شعار جهش تولید را عملیاتی کند.

وی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان را بسیار غنی برشمرد و افزود: مجموعه این دانشگاه در استان با ۱۸ واحد و مرکز، ۳۲۰ هیئت علمی و ۲۴ هزار دانشجو از دانشگاه‌هایی است که می‌تواند با ورود به بخش صنعت خدمات ارزشمندی به جامعه ارائه دهد. کامرانی  با تأکید بر گسترش تعامل همکاری بین دانشگاه و اتاق بازرگانی گفت: استفاده از ظرفیت طرفین و بهره‌مندی از متخصصان اتاق در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی می‌تواند فصل جدیدی در حوزه دانشگاه و صنعت را به روی جامعه بگشاید.

 استفاده از تخصص دانشگاهیان در اتاق بازرگانی

وی استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در اتاق بازرگانی را نیز از دیگر موارد  مهم  برشمرد و اظهار کرد: این ظرفیت می‌تواند با استفاده از تخصص و افراد و نیاز‌های اتاق بازرگانی در حوزه‌های مختلف مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان افزود: حمایت از محصولات و تولیدات مراکز رشد دانشگاه با هدف حمایت از تولید داخلی یکی دیگر از مواردی است که باید اتاق بازرگانی به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشد و در این مسیر خطیر دانشگاه را به‌طور ویژه همراهی کند. این‌ مسئول دانشگاهی تسریع در اجرای برنامه‌های طرفین را خواستار شد و  افزود: این همکاری‌های دوجانبه باید در قالب تفاهم‌نامه و با‌ هدف رشد و به‌کارگیری ظرفیت علمی در صنایع  با توجه ویژه طرفین هر‌چه زودتر عملیاتی شود.

آماده‌ همه‌نوع همکاری هستیم

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در این نشست گفت: برای ایجاد یک بازار خوب، کارآمد و معرفی کالای مورد تأیید، تجار کاردان به عنوان رابط بین بخش صنعت و تجارت با دانشگاه همکاری مضاعف می‌کنند.

«محمد‌رضا صفا» با بیان اینکه اتاق بازرگانی با ترسیم اتاق شیشه‌ای همواره در خدمت مردم‌، صنعت و تجارت است، افزود: آمادگی داریم در حوزه‌های آموزش و برقراری ارتباط و نزدیک‌سازی دانشگاه به تجار و صنعت  همکاری مضاعف کنیم.

وی با بیان اینکه امروز به‌طور ظالمانه‌ای مورد تحریم آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار گرفته‌ایم، تأکید کرد: با این وجود کشورهای دوستی مانند قطر و عمان در این منطقه وجود دارند که در حال رایزنی برای برقراری ارتباط تجاری و بازرگانی بیشتر هستیم.

 اهتمام بر تولیدات داخلی در حوزه پزشکی

این‌ مسئول در اتاق بازرگانی هرمزگان با‌ توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌هایی در امر تجارت و بازرگانی  یادآور شد: باید در حوزه پزشکی اهتمام  و تمرکز ویژه‌ای روی تولیدات داخلی  و  سرمایه‌های انسانی این بخش داشته باشیم؛ زیرا غفلت از این موضوع ما را در آینده نزدیک دچار چالش‌های بزرگتری می‌‌کند.

صفا، توجه به حوزه شیلات و آبزیان را یکی از نقاط قوت این استان در بخش تجارت دانست و افزود: عقد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه و اتاق بازرگانی می‌تواند راهگشایی برای  بالا‌بردن کیفیت سطح آموزش در حوزه آبزی پروری و تجارت و استفاده از توانمندی دانشگاه ها برای ایجاد تعامل سازنده در توسعه این صنعت باشیم.

 توانایی ورود علمی به تمام حوزه‌ها وجود دارد

«محسن دهقانی»، رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز با تشریح ظرفیت‌‌های دانشگاه در استان هرمزگان بر وجود استادان مجرب در ۱۸ واحد و مرکز دانشگاهی این استان صحه گذارد و گفت: توانایی این دانشگاه برای ورود به تمام بخش‌های صنعتی و علوم و فنون مهیا و آماده است.

وی افزود: ۵۰ درصد اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها در استان متعلق به این دانشگاه‌ است که نشان از توانمندی این دانشگاه برای همکاری در بخش صنعت، معدن و تجارت دارد.

 دانشگاه مسئله‌محور به‌ نیازهای جامعه پاسخگوست‌

«علیرضا سایبانی»، رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در ابتدای این نشست با تشریح برنامه‌های پژوهشی و تولیدات علمی گفت: جهت‌گیری دانشگاه بر‌محور حل‌مسئله‌ و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است . وی اضافه کرد: وجود کارگاه‌ها، لابراتوارها، آزمایشگاه‌های مجهز و هیئت علمی کارآزموده و کاردان در واحدهای دانشگاه‌ آزاد  استان هرمزگان‌ ظرفیت‌ بزرگی است که می‌تواند به‌کمک صنعت و تجارت بیاید و در رشد و موفقیت این بخش کمک کند.

وی سیاست دانشگاه را  در استمرار ارتباط با بخش کسب و کار، صنعت و تجارت مهم ارزیابی کرد و افزود: اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان با دانشگاه همکاری علمی و پژوهشی داشته باشد.

سایبانی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی نخستین‌ دانشگاهیست که توانسته با ایجاد سرای نوآوری با محور بخش سلامت غذایی برای استفاده از ظرفیت صنعت دریایی که فراموش شده  پیشگام باشد.

همکاری در حوزه تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگاه‌های آموزشی، تشکیل و تقویت کمیسیون‌های تجاری و اقتصادی، طراحی دپارتمان‌های آموزشی و پژوهشی، برگزاری همایش ملی صنعت و دانشگاه و ... از مهم‌ترین مسائل مورد بحث این جلسه بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها