بیش از دو هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان در دهه وقف توزیع می‌شود



مدیرکل اوقاف هرمزگان از اجرای طرح احسان ماندگار با هدف تهیه و توزیع بیش از دو هزار بسته معیشتی بین نیازمندان استان در دهه وقف امسال خبر داد و به تشریح برنامه‌های این نهاد در دهه وقف پرداخت.

به گزارش صبح ساحل به نوشته ایسنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین مهدیان، صبح امروز (۲۳مهرماه) در نشست خبری که به‌مناسبت دهه وقف برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری با شیوع ویروس کرونا، شکل و شمایل بسیاری از اقدامات نهادها تغییر یافته و به سمت مجازی شدن پیش رفته است که به نوع خود تجربه جدیدی در حوزه عملکرد غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه مجموعه اوقاف هرمزگان دارای ۷ هزار و ۵۰۷ موقوفه، تعداد ۱۴ هزار و ۱۴۸ رقبه، ۲۲۱ بقعه متبرکه و ۵۴ امامزاده واجب‌التعظیم در شهرستان‌های مختلف است، افزود: در یک سال گذشته ۵۰ وقف جدید در مجموعه اوقاف هرمزگان به ثبت رسیده که حدود ۵۰ درصد این وقف‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی بوده است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان تصریح کرد: طرح‌ویژه‌های فرهنگی ما در قالب فضای مجازی مطابق عناوین سال‌های گذشته برگزار شد و ۱۷۷ بقعه متبرکه ما مجری اجرای این طرح‌ها در قالب فضای مجازی بودند. جهت ارائه خدمات بیشتر به مردم هرمزگان ۲۸ کانال مجازی به نام بقاع متبرکه راه‌اندازی شدند و فعالیت‌های قابل‌توجهی را با حضور کارشناسان متخصص و خبره در حوزه‌های مختلف خانواده، تربیت فرزند، پاسخ به سؤالات شرعی و ... به منصه ظهور رساندند.

مهدیان بیان کرد: در سال گذشته ۱۸ مرکز افق با خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه هرمزگان راه‌اندازی شدند، بیش از ۲۱۰ مبلغ دینی با تخصص‌های مختلف در طرح‌ویژه‌های فرهنگی ما در فضای مجازی به کار گرفته شدند. در این راستا ۷ دوره آموزش سبک زندگی، ۵ دوره آموزش به هیئت‌ امنا و خدام بقاع، ۴ دوره آموزشی برای مبلغان در بقاع متبرکه سطح استان برگزار شد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با ستاد دیه استان هرمزگان منعقد کردیم و با استفاده از ظرفیت موقوفات مرتبط و کمک خیران، موفق به آزادسازی ۸ زندانی جرایم غیرعمد شدیم. با توجه به وظیفه‌ای که در حوزه اجتماعی داشتیم از شروع شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ بقاع متبرکه ما تا قبل از محرم امسال تعطیل شدند. در این دوران ۱۳ هزار و ۹۸۴ بسته معیشتی با هزینه ۳۴ میلیارد ریال و ۵۶ هزار و ۸۳۳ بسته بهداشتی تهیه و بین نیازمندان استان توزیع شد.

مهدیان ادامه داد: پخت و توزیع بیش از ۵۸ هزار قرص نان، توزیع بیش از ۶ هزار لیتر مواد ضدعفونی، ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک در سه بقعه متبرکه در سطح استان، تولید ۲۰۰ لباس گان و توزیع بین مراکز درمانی، تولید و توزیع بیش از ۱۰۰ هزار ماسک و ۵ هزار دستکش بهداشتی، پخت و توزیع دو هزار پرس قضای گرم بین کادر درمان استان در قالب تبرکی امامزاده سیدمظفر(ع) از دیگر اقدامات اوقاف هرمزگان در دوران شیوع کرونا بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از وظایف اوقاف، نظارت بر موقوفات و اجرای نیات واقفان است در یک سال گذشته بالغ‌بر ۴۸ میلیارد ریال اجرای نیات واقفان خیراندیش را داشته‌ایم، همچنین در قالب طرح «شمیم حسینی» برای حمایت از هیئت‌های مذهبی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی را در دستور کار خود قرار دادیم و با آغاز سال تحصیلی جدید، هزار بسته طرح مهر تحصیلی را بین دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان توزیع کردیم.

مدیرکل اوقاف هرمزگان تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه بنیاد مستضعفان با موضوع تجهیز اماکن مذهبی بخش احمدی از توابع شهرستان حاجی‌آباد با مبلغ ۱۰ میلیارد ریال منعقد کردیم که تاکنون ۶ میلیارد ریال آن محقق شده است.

مهدیان افزود: در حوزه حقوقی و ثبتی در یک سال گشته بیش از ۴۱۷ فقره سند مالکیت موقوفات، رقبات و بقاع متبرکه در استان اخذ و ۱۰۲ فقر رأی به نفع این موقوفات اخذ و حقوق آن‌ها احیا شد، همچنین برای بیش از هزار و ۵۷۵ رقبه فاقد رابطه استیجاری، تنظیم سند اجاره صورت گرفت.

وی بیان کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری موقوفات، مجموعه اوقاف هرمزگان دو پروژه موقوفه «ماتم‌قلعه» با متراژ ۶ هزار و ۷۲۶ مترمربع و موقوفه «عبدالله ابراهیمی» با متراژ ۷۴۳ مترمربع در میناب نیز در دهه وقف امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل اوقاف هرمزگان عنوان کرد: پروژه‌های در دست اقدام ما، موقوفه «عبدالله خان معلمی» در میناب با مساحت ۹۱ مترمربع با ۹۵ درصد پیشرفت، موقوفه «غلامحسین حقیقی» در رودان با متراژ هزار و ۲۶۲ مترمربع و ۹۲ درصد پیشرفت، موقوفه «عبدالرحیم گله‌داری» در بندرعباس با متراژ ۳ هزار و ۶۵۳ مترمربع با ۹۵ درصد پیشرفت، پروژه «پارکینگ طبقاتی» به مساحت ۶ هزار و ۸۱۵ مترمربع با ۸۰ درصد پیشرفت، موقوفه «محمدحسین معتمدی» در بندرلنگه با بیش از ۳ هزار مترمربع و ۶۰ درصد پیشرفت و تعدادی پروژه دیگر هستند.

مهدیان بیان کرد: مقدمات آغاز ۱۰ پروژه در سال جدید را نیز فراهم کردیم که به‌زودی در دستور کار ما قرار می‌گیرند، پروژه تجاری «عبدالرحیم گله‌داری»، پروژه تجاری «مسجد ناصری»، انرژی خورشیدی امام‌زاده سیدمظفر(ع)، امامزاده سیدسلطان محمد(ع) رودان و امامزاده سیدمحمد(ع) حاجی‌آباد، ازجمله این پروژه‌ها هستند.

وی گفت: دیدار با مسئولان استان و ارائه گزارش به آن‌ها، اجرای طرح «احسان ماندگار» با تهیه و توزیع بیش از دو هزار بسته معیشتی بین نیازمندان، همایش تجلیل از اصحاب وقف با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مراسم رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) در بقاع متبرکه، سرکشی از کادر درمان و افتتاح دو پروژه در شهر میناب از برنامه‌های ما در دهه وقف امسال است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها