چشم‌پوشی مسئولین روی قاچاق داروهای‌حیاتی به بهانه تحریم‌ها؛

قاچاق دارو به کشورهای همسایه با وجود نوسانات ارزی امری بدیهی است



چند روز پیش اداره اطلاعات ارتش عراق از پیدا کردن ۱۹ کامیون با بار داروی قاچاق خبر داد. این موضوع واکنش‌های بسیاری از مردم را برانگیخته است زیرا این محموله در حالتی از ایران خارج شده که بیماران زیادی از کمبود دارو در کشور گلایه‌مندند. همچنین در روزهای گذشته واکسن آنفلوآنزا بعد از گذشت یک ماه هنوز به صورت کامل در داروخانه‌ها عرضه نشده است و سازمان غذا و دارو مدام تحریم‌ها را بهانه تعلل در ورود دارو به کشور می‌داند. حال مشخص نیست این همه دارو چگونه از مرز ایران به راحتی خارج شده است.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از جهان صنعت، چند روز پیش اداره اطلاعات ارتش عراق از پیدا کردن ۱۹ کامیون با بار داروی قاچاق خبر داد. در پی این خبر سایت تلویزیون الشرقیه، پنجشنبه تصویری از جعبه داروهای کشف‌شده منتشر کرد. رسانه‌های عراق به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور بار کشف‌شده را بزرگ‌ترین محموله قاچاق دارو از ایران به عراق توصیف کرده‌اند. اداره اطلاعات ارتش در غرب عراق و استان هم‌مرز دیاله با ایران، اعلام کرده مانع عبور این کامیون‌ها شده است. بر اساس این اطلاعیه ارزش بار این کامیون‌ها صدها هزار دلار بوده و رانندگان کامیون‌ها قصد داشته‌اند از دست گمرک فرار کنند که در جاده نیسمیه به خانقین بازداشت شده‌اند.

در این ‌باره «علیرضا وهاب‌زاده»، مشاور وزیر بهداشت گفته طبق آنچه اعلام شده این داروها از داروخانه‌ها خریداری شده است. هنوز مشخص نیست چه داروهایی قاچاق شده چون داروهای خاص در ایران طبق پروتکل‌های خاص ارائه می‌شود. داروهایی که در ایران بدون نسخه و به صورت ورقی خریداری می‌شود، در کشورهای دیگر با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد. به گفته وهاب‌زاده در گذشته هم دارو و شیرخشک به کشورهای دیگر قاچاق شده است. بنابراین قوه قضاییه مسوول پیگیری این موضوع است و پرونده باید روند قضایی خود را طی کند.

البته چندی پیش هم رییس سازمان غذا و دارو گفته بود به دلیل سقوط ریال قاچاق دارو به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان افزایش یافته است. بنابراین قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه با این نوسانات ارزی کاملا طبیعی است. به گفته دیگر اعضای وزارت بهداشت قاچاق دارو از قبل هم وجود داشته است. موضوع اصلی این است که چرا مسوولان به بهانه تحریم‌ها روی قاچاق داروهای حیاتی چشم‌پوشی کرده‌اند.

قاچاق دارو از ایران به عراق فقط در حد یک ادعاست

حالا طبق روال همیشه مدیر کل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو این موضوع را تکذیب کرد و گفت: اظهارات مقامات عراقی مبنی بر قاچاق دارو از ایران به این کشور فعلا فقط در حد ادعاست. هیچ سند و مدرکی ارائه نشده و اگر نمونه‌های داروها را به ایران بدهند، بررسی می‌شود.

«محمدی» اظهار کرد: فعلا بر اساس اعلام شفاهی گمرگ ایران، این داروها تولید کشور ترکیه است که از طریق ایران به عراق ترانزیت شده است. با این حال تا زمانی که محموله و داروهای آن را مشاهده نکنیم و بررسی‌های لازم در مورد داروها در ایران انجام نشود، نمی‌توان به طور دقیق در این مورد اظهارنظر کرد به خصوص اینکه مقامات عراقی نیز تاکنون هیچ نمونه‌ای از داروها را به ایران ارائه نکرده‌اند و حتی عکسی از این محموله‌های دارویی تاکنون منتشر نشده است.

مدیر کل داروی وزارت بهداشت گفت: هنوز صحت و سقم این خبر قابل تایید نیست حتی شاید یک جو روانی علیه ایران باشد. تنها راه بررسی آن، ارائه نمونه‌هایی از داروهایی است که ادعا می‌شود به عراق قاچاق شده است. با این حال گمرک ایران اعلام کرده این محموله از ترکیه آمده و از گمرک ایران به عراق ترانزیت شده و قاچاق نبوده است. در هر صورت همه این موارد هنوز در حد ادعاست و سازمان غذا و داروی ایران تا زمانی که نمونه‌های داروها را بررسی نکند نمی‌تواند به طور دقیق درباره ماهیت آنها اظهارنظر کند.

وی افزود: همه مطالب مطرح‌شده تاکنون در حد ادعاست و مکاتبه رسمی در این زمینه صورت نگرفته است و اگر به طور رسمی مکاتبه‌ای صورت گیرد و نمونه دارو را به ایران بدهند، به طور رسمی نظر وزارت بهداشت اعلام می‌شود. در هر صورت هفته جاری این موضوع به طور دقیق پیگیری خواهد شد.

سازمان غذا و دارو دیروز همچنین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داروهای قاچاق مکشوفه در کشور عراق که در بعضی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته است، متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه بوده و صرفا از طریق یکی از مرزهای کشور ترانزیت شده بود.

در اطلاعیه سازمان غذا و دارو آمده است: در مقطعی که هموطنان‌مان با تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا مواجه شده و این کشور با ادعای حقوق بشر سلامتی مردم ایران را نشانه گرفته و با وجود شعارهایی عوام‌فریبانه مبنی بر عدم تحریم غذا و دارو، عملا تامین و واردات برخی داروها و تجهیزات پزشکی حیاتی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. تمام توان و ظرفیت‌های داخلی به کار گرفته شده تا بیماران از بابت تامین داروهای خود احساس کوچک‌ترین نگرانی نداشته باشند.

بر همین اساس با توجه به اینکه بخشی از داروهای مورد نیاز بیماران با ارز دولتی تامین می‌شود و امکان سوء‌استفاده برخی افراد سودجو در حوزه قاچاق دارو وجود دارد، طی ماه‌های اخیر و با دستور وزیر بهداشت سامانه تیتک جامع‌تر و کامل‌تر از گذشته علاوه بر فراهم کردن امکان رصد اصالت محصولات سلامت‌محور برای مصرف‌کنندگان داخلی، در صورت وقوع تخلف قاچاق به‌واسطه اجرای برچسب‌گذاری به روش TTAC شناسایی منشأ و مبدأ تخلف در داخل کشور امکان‌پذیر و در دسترس قرار گرفته است.

سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به این ترتیب علاوه بر اعلام اینکه داروهای مکشوفه در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و تنها از مسیر مرز ایران ترانزیت و وارد عراق شده است، به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند که با سوداگرانی که نیت سودجویی در شرایط کنونی کشور، آن هم در حوزه سلامت مردم را دارند، به جد برخورد خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها