نخستین مسابقه آنلاین شاهین شکاری در قطر

کرونا مانع برگزاری مسابقه نشد


نویسنده: سامیه طهورنیان

 رسانه های قطری با وجود همه گیری کرونا در کشورشان، از آغاز مسابقات شاهین شکاری خبر می دهند. چادر مسابقه شاهین شکاری در میدان «کاتارا» که اصلی ترین مکان برگزاری چنین مسابقاتی است، بر پا شده و  علاقه مندان به شاهین شکاری و شکار برای افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی شکار و شاهین به این مکان آمده اند.

 

به گزارش سرویس خلیج فارس صبح ساحل و به نقل از روزنامه قطری «پنینسولا»،  مسابقه شکار با شاهین یکی از ورزش های منحصر به فرد در امارات متحده عربی و قطر  است که با استفاده از پرندگان شکاریی برگزار می شود که این پرندگان  بیش از ۲۰۰ هزار یورو قیمت دارند. در مجموع برای این مسابقه 112 شرکت از 13 کشور جهان شرکت کرده اند تا در بزرگترین رویداد بین المللی در نوع خود در قطر شرکت کنند.
برخی از شرکت‌های پیشرو در خرید و فروش تجهیزات شاهین شکاری از قطر، کویت، اسپانیا لبنان، ایالات متحده، انگلیس، ترکیه، پاکستان، رومانی، بلژیک، پرتغال، فرانسه و مجارستان در این نمایشگاه پنج روزه شرکت می کنند. از سه شنبه  تا پنجشنبه، نمایشگاه از 9 صبح تا 2 بعدازظهر و از 4 بعدازظهر تا 11 شب دایر است.
در این راستا مسئولان این برنامه، اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ابتلا به  COVID-19 انجام داده اند. حتی علاقه مندان می توانند به صورت آنلاین در برنامه شرکت و اقدام به خرید و فروش شاهین های شکاری کنند. جایزه این مسابقات، 20 هزار «ریال قطری» معادل 171 میلیون تومان ایران است.

 

شکار غیر قانونی شاهین‌های شکاری
شاهین ها ماه‌ها برای این مسابقه تحت تعلیم قرار می گیرند تا برای این رقابت ها آماده شوند. مربیان شاهین را رها می کنند تا بتواند پرواز کند. در تمرین ها آن ها را قوی می کنند تا عضلاتی مناسب برای مسابقه داشته باشند. به نوشته ی «تلگراف» دو ماه طول می کشد تا شاهین ها برای مسابقه دادن واقعا آماده شود. مربیان گاه به‌طور سنتی و گاه با استفاده از اتومبیل پرنده ها را تمرین می دهند.  به این صورت که دستشان  را بیرون پنجره اتومبیل نگه می دارند و شاهین دست مربی را دنبال می کند. دو، سه یا چهار کیلومتر رانندگی می کنند که برای شاهین همین مقدار کافی است. یک شاهین خوب می تواند شش تا هشت کیلومتر پرواز کند در حالی که مربی با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت در حال رانندگی کردن است.
گفته می شود که این ورزش، میراث محیط خشن و بی رحم کویر است و به زمانی باز می گردد که مردم برای زنده ماندن از هر وسیله ای استفاده می کردند. شاهین ها در این محیط جغرافیایی یکی از ابزارهای اصلی شکار بوده اند.
امارات وقطر اکنون کشور های ثروتمندی هستند و با این حال به‌صورت نمادین این روش قدیمی در این کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. مسابقات قطر به نسبت مسابقات امارات در ابعاد کوچک تری برگزار می شوند.  
گفتنی است که برخی از این پرندگان شکاری ارزشمند از استان هایی چون بوشهر و خراسان شمالی در ایران، به قطر و یا امارات قاچاق می شوند.این پرندگان شامل بالابان، شاهین و بحری به دست شکارچیان بوشهری و بومی استان زنده گیری و مخفیانه به کشورهی حوزه خلیج فارس ارسال می شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها