افزایش نرخ بلیت هواپیما در سایه عدم نظارت کافی



به گزارش صبح ساحل طی چند روز گذشته با اعلام نرخ نامه جدید از سوی انجمن هواپیمایی کشور و اعتراض مردم به این موضوع بر اساس گفته های مقامات دولتی از جمله وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. همچنین مقرر شد تا جلسه ای با حضور ایرلاین ها و مسئولین مربوطه در زمینه نرخگذاری برگزار شود.

بر اساس گزارش ها قیمت بلیت هواپیما با افزایش 100 درصدی  نسبت به روز های گذشته رو به رو شده است. به طوری که پرواز مستقیم تهران- مشهد در کمترین قیمت در سایت های چارتری به حدود 500 هزار تومان نزدیک است، همچنین پرواز تهران- کیش بیش از 500 هزار تومان است.

سفر هوایی برای مردم به رویا تبدیل می‌شود؟ / افزایش نرخ بلیت هواپیما در سایه عدم نظارت کافی

افزایش قیمت پنهانی بلیت هواپیما

رابطه حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن بیان اینکه قیمت‌های بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرهای داخلی طی ۴ تا ۵ روز گذشته ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین ها به صورت کاملاً غیرقانونی و مخفیانه اقدام به افزایش نرخ بلیت ها در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا کردند که این خود باعث اعتراض مسافران و مردم شده است.

وی تاکید کرد: پیش از این با دستور وزیر راه و شهرسازی و همچنین با برگزاری جلسه مشترک بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شد که قیمت بلیت هواپیما تغییری نکند افزایش قیمت ها هم بر اساس نرخ نامه جدید متوقف شود اما هم اکنون شاهد آن هستیم که ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی به صورت کاملاً غیرقانونی چنین اقدامی را انجام داده اند.

رفیعی توضیح داد: چرا باید در این شرایط پر التهاب وبا وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو افزایش دهیم ایرلاین ها به صورت غیر قانونی چنین اقدامی را انجام دهند آیا صحبت وزیر راه و شهرسازی در این زمینه نباید به مرحله اجرایی و عملیاتی می رسید؟

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی بیان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که دفاتر فروش بلیت ها و همچنین دفاتر شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها نرخ های جدید برای مسیرهای مختلف در نظر گرفته اند و این در حالی است که در هفته گذشته به صورت فرمالیته و با یک برچسب نرخنامه جدید باطل شده اعلام کردند اما در حقیقت آنها نرخ ها را ۱۰۰ درصد گران کردند.

رفیعی افزود: به نظر می رسد که این دستور ها برای برخورد با گران فروشی تنها حالت نمایشی دارد و نه تنها نرخ ها افزایش یافته بلکه جلسه ای هم که اعلام شده بود اول آبان برگزار می شود به جایی نرسد.

او گفت: به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی و ایرلاین های داخلی هر کاری که دوست داشته باشند انجام می دهند و برگزاری جلسه و یا دستور توقف مانع کارهای آنها نمی شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی اظهار کرد: پیش از این هم اعلام شده بود که در ابتدای آبان ماه در رابطه با قیمت بلیت جلسه با حضور وزیر راه و شهرسازی و ایرلاین ها برگزار شود که به نظر می رسد که با این روندی که در پیش گرفته شده این جلسه برگزار نخواهد شد.

نکته جالب تقاضای افزایش قیمت در این زمینه توسط انجمن هواپیمایی کشور بر مبنای افزایش قیمت ارز و رعایت دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بوده است، که هر دوعامل در حال حاضر نقض شده است، زیرا نرخ ارز با نزول قیمتی رو به رو است و همچنین گزارش ها حاکی از آن است که ابرلاین با ظرفیت 100 درصد، پرواز های خود را انجام می دهند.

قابل ذکر است عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را میتوان یکی از دلایل مهم در افزایش آمار مبتلایان کرونا دانست که طی چند هفته اخیر به روند مبتلایان افزایشی بوده است.

در همین راستا اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با یکی از رسانه ها اعلام کرده است: ایرلاین‌ها موظف شده اند تا از اول آبان ماه پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری را رعایت کنند و آن فروش بلیت هواپیما و پر کردن ظرفیت کابین تا ۶۰ درصد است تا رضایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم جلب شود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر نیز بر اساس پروتکل های بهداشتی و توافق وزارت بهداشت مقرر شد تا دو ردیف انتهایی هواپیما خالی بماند در حالی که ایکائو و یاتا  اجرای آن را ضروری نمی دانستند. اما خالی ماندن دو ردیف انتهایی کابین هواپیما را به این سبب اجرا کردیم تا اگر مسافری حین پرواز مشکوک به این ویروس تشخیص داده شد به آنجا منتقل شود.

اسلامی نیز در خصوص، تعیین قیمت بلیت هواپیما و میزان افزایش نرخ گفت: به زودی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروتکل جدید برای ایرلاین‌ها هزینه‌های اضافی در بر خواهد داشت، افزود: بر همین اساس و با توجه به درخواست شرکت‌های هواپیمایی از آن‌ها خواستیم تا صورت‌های مالی خودشان را در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا نیمه امسال ارائه دهند و بر همین اساس درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما تصمیم‌گیری کنیم. پس از بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به هزینه‌های اضافی تحمیل شده به آن‌ها تصمیم می‌گیریم که بلیت پروازهای داخلی تا چه اندازه اجازه افزایش دارد و پس از نهایی شدن، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان بازید از وضعیت پرواز های امروز(1 آبان)، جمع خبرنگاران اظهارداشت: بازدید میدانی صبح امروز به منظور اطمینان از رعایت دستورالعمل پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر درهواپیماها و دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده به شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و شرکت ها تا زمانی که این دستورالعمل از سوی وزارت بهداشت ملغی نشود  ملزم به رعایت آن هستند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز نظارت جدی خواهد داشت.

کاپیتان زنگنه با اعلام این خبر که هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پول این صندلی های خالی از مسافران دریافت نخواهد شد گفت: ما در این ایام هیچ افزایش قیمتی نداریم و این پول را به هیچ عنوان از مسافر دریافت نمی کنیم.

وی تاکید کرد: به یکی از شرکت های هواپیمایی در بازدیدی که صبح امروز به عمل آمد بخاطر اشکال در تهویه داخل هواپیما در پرواز تهران- قشم تذکر جدی داده شد و دستور کاهش پروازها در همان مسیر صادر شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: چنانچه مسافران با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مواجه شوند می توانند با تلفن های سازمان هواپیمایی کشوری بصورت شبانه روز تماس حاصل کرده و یا با اسکن بارکد فرم های نظرسنجی داخل هواپیما به صورت مستقیم با سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط باشند.

در حال حاضر افزایش قیمت غیر قانونی در این حوزه مشکلات زیادی را بر قشر متوسط جامعه متحمل، همچنین سفر هوایی را تبدیل به رویا کند و مردم از دستگاه های ذیصلاح انتظار نظارت بیشتر بر این صنعت را دارند.

منبع: تابناک

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها